تعرفه بازی سازی در خارج از کشور
فهرست مطالب
این یکی از مقالات جالب و جذاب برای شما کاربران گرامی ماناتاز می باشد.
ما قبلا در صفحه ی تعرفه ی بازی سازی، تعرفه های ماناتاز را به صورت کامل بر اساس سبک آن ها مورد بررسی قرار دادیم.
اما در این مقاله می خواهیم بدانیم که تعرفه های بازی سازی در خارج از کشور چگونه است.
تعرفه های ارائه شده بر اساس آمار و ارقام در آمریکا و چندین کشور اروپایی اصلی ارائه شده و با پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
همچنین تمامی آمار و ارقام بر اساس آخرین داده های منابع معتبر خارجی می باشد.
این مقاله به شما کمک می کند که متوجه اختلاف فاحش تعرفه های بازی سازی در داخل و خارج از کشور شده و در نتیجه به دلیل عقب مانند صنعت بازی سازی ایران در مقابل جهان پی ببرید.
به طور کلی و در همین ابتدای کار بگوییم که هزینه ساخت بازی های موبایل در خارج از کشور می تواند از 3000 دلار تا 1 میلیون دلار متغیر باشد. اما برای اینکه با این بازه بیشتر آشنا شویم تا پایان مقاله همراه ما باشید.
تعرفه ساخت بازی موبایل متناسب با موقعیت
مشخصا وابسته به هر کشوری، تعرفه ی بازی سازی می تواند متفاوت باشد.
در شکل زیر مشاهده می کنید که تعرفه ی کاری دولوپر بر اساس هر ساعت چه میزان می باشد.
به عنوان مثال، یک بازی محبوب برای اندروید و iOS به نام Angry Birds از شرکت فنلاندی Rovio طی 9 ماه ساخته شد و هزینه ساخت آن 140.000 دلار بود.
بیش از یک سال در صدر جدول اپ استور قرار داشت و در نهایت حدود 70 میلیون دلار درآمد کسب کرد.
و در حال حاضر نیز همچنان به به روزرسانی های خود ادامه می دهد.
تعرفه بازی سازی موبایل بر اساس پارامترهای مختلف
پلتفرم
در بین دیوایزهای مختلف می توان گفت موبایل مناسب ترین تعرفه را دارد.
و حتی در موبایل نیز سیستم عامل اندروید تعرفه ی مناسب تری نسبت به سیستم عامل ios دارد.
کار با iOS به دلیل ادغام سیستم پرداخت و پنل مدیریت و همچنین به دلیل تعداد زیادی محدودیت در برنامه های مجاز در اپ استور هزینه بیشتری دارد.
به صورت میانگین تعرفه ی ساخت بازی های اندروید نسبت به ios حدودا ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین تر است.
نوع و عملکرد
در اینجا تعرفه را بر اساس دسته بندی ابعادی بازی ها مورد بررسی قرار می دهیم.
بازی های دو بعدی ابتدایی
به عنوان مثال، یک بازی دو بعدی ابتدایی که در آن شما نیاز به انجام یک عمل واحد مانند حرکت دادن بلوک ها یا کنترل پرش یک پرنده مانند بازی Flappy Dunk دارید، در خارج از کشور حداکثر 5000 دلار برای شما هزینه دارد.
اگر به بیش از یک Pacman ساده نیاز دارید و ایده خاصی دارید، هزینه می تواند تا 10.000 دلار افزایش یابد.
بازی های دو بعدی کژوال
بازیهای دوبعدی کژوال مانند Red Ball با داستانی جالب، سطوح چالش برانگیز زیاد، مبارزات و موسیقی متن خلاقانه بین 25.000 تا 50.000 دلار برای شما هزینه خواهند داشت.
بازی های سه بعدی با سطح متوسط
بازیهایی که سطح متوسط (MID-LEVEL) هستند به شخصیتهای فکر شده، گرافیک مدرن، طرحی جذاب و گیمپلی غیرقابل پیشبینی نیاز دارند.
مثال اینگونه بازی ها را می توان انگری بردز، temple run و بازی های در این سبک دانست.
هزینه ساخت این بازی ها بین 50 تا 1۵0 هزار دلار است.
بازی های سه بعدی هاردکور
اگر میخواهید تعداد زیادی بازیکن را با بازیهای چندنفره، گرافیک سهبعدی و تغییرات استراتژیک جالب جذب کنید، حداقل 150.000 دلار بودجه در خارج از کشور نیاز دارید.
در اینجا بحث بازی های آنلاین نیز بیشتر مطرح بوده و چالش های آنلاین سازی بازی نیز وجود خواهد داشت.
مثال این سطح از بازی ها را می توان بازی هایی مانند Shadow Fight3 دانست که صد در صد با بودجه های بالای ۱۵۰.۰۰۰ دلار ساخته شده است.
بازی های استراتژیک سطح بالا
بازی های بزرگ پروژه های بلندپروازانه ای هستند که شامل محتوای گسترده و مکانیک های پیچیده گیم پلی می شوند.
این بازی ها به یک تیم قابل توجه از توسعه دهندگان تخصصی نیاز دارد.
هزینه ساخت بازی های بزرگ می تواند بین 130.000 تا ۳۰0.000 دلار و حتی بالاتر نیز باشد.
از نمونه ی این بازی ها می توان به Clash Of Clans یا Clash Royal اشاره کرد.
بازی های AAA موبایل
این دسته بندی شامل بازی هایی مانند Fortnite و Minecraft می شود که جهانی بزرگ و مملو از کارکترها، گیم پلی، نقشه ها، فیچرها و بخش های متنوع می شود.
توسعه بازیهایی مانند Fortnite ،Minecraft و Farmville به تیم بزرگ و هزینه های زیادی نیاز دارد.
تعرفه ساخت این بازی ها در خارج از کشور بالای ۴۰۰.۰۰۰ دلار می باشد.
از منظر طراحی هر چه چیدمان طراحی بازی شامل عناصر مختلفی از جمله دارایی های درون بازی، شخصیت ها، تنظیمات، گرافیک و غیره پیچیده تر و دارای گرافیک بالاتری باشد، هزینه ی ساخت بازی نیز بیشتر خواهد بود.
گرافیک
همانطور که در بالا اشاره شد مشخصا گرافیک سه بعدی هزینه ی بالاتری را نسبت به گرافیک دو بعدی دارد.
در گرافیک دوبعدی، قیمت شروع ساخت یک مدل کاراکتر از حدود 50 دلار شروع می شود و بسته به عوامل دیگری مانند کیفیت گرافیک و جزئیات، تا 1000 دلار افزایش می یابد.
در حالی که در گرافیک سه بعدی هزینه اولیه 1000 دلار است و هزینه آن به هزاران دلار نیز می رسد.
سابقه و تجربه استودیو
بدیهی است که تجربه اجراکننده نیز بر هزینه ساخت بازی موبایل تاثیر می گذارد.
و سابقه قائدتا بر کیفیت آرت ایجاد شده تا جنبه های فنی توسعه یافته و همچنین سرعت کار تأثیر می گذارد.
یعنی اگر یک استودیوی تازه تاسیس متعهد می شود که پروژه شما را با 5000 دلار بسازد، به احتمال زیاد استودیو باتجربه تر برای همین مقدار کار حداقل ۸۰00 دلار درخواست خواهد کرد.
تست بازی
برای آشنایی با فرایند تست بازی به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.
برای تست یک بازی موبایل، هزینه ای بین 5.000 تا 10.000 دلار نیاز است.
هزینه ممکن است بسته به نوع بازی و انواع تست های به کار گرفته شده متفاوت باشد.
تعرفه بازی سازی سایر پلتفرم ها
بازی های دو بعدی سطح متوسط
ژانر: بازی های استراتژیک، بازی های پازلی، پلتفرمرز و غیره.
محدوده هزینه تخمینی: 50.000 تا 200.000 دلار
مثال: Make of Ninja، TownFall Ascension
بازی های سه بعدی سطح متوسط
ژانر: بازی های مبارزه ای، بازی های شبیه سازی و بازی های ماجراجویی.
محدوده هزینه تخمینی: 200.000 تا 1.000.000 دلار
مثال: HellBlade، Little Nightmare
بازی های AAA
این بازی ها از گرافیک بالا، مکانیک های پیچیده گیم پلی، آثار هنری دقیق و یک تیم بزرگ استفاده می کنند.
استودیوهای بازی سازی عمدتاً بزرگ، بازی های AAA را ایجاد می کنند و میلیون ها دلار برای توسعه بازی هزینه می کنند و در ازای آن میلیاردها دلار به دست می آورند.
ژانر: بازی های نقش آفرینی (RPG)، تیراندازی اول شخص (FPS) و بازی های مسابقه ای.
محدوده هزینه تخمینی: 50 تا 200 میلیون دلار
مثال: God of War، Mass Effect Series.
بازی های Blockbuster AAA
ژانر: بازی های اکشن ماجراجویی جهان باز، MMORPG، استراتژی زمان واقعی (RTS).
محدوده هزینه تخمینی: 200 میلیون دلار و بالاتر
مثال: Grand Theft Auto V، Assassins Creed، Red dead Redemption 2
هزینه مارکتینیگی که بازی ها می کنند
در این بخش لازم دانستیم هزینه هایی که بازی های خارجی برای مارکتینگ خود می کنند در چه میزان است. (این همه موفقیت بی دلیل نیست، نیازمند سرمایه گذاری های سنگین است.)
در بازی های خارجی هزینه های بازاریابی نزدیک به 30 درصد از کل هزینه توسعه بازی را تشکیل می دهد.
تیم بازاریابی از تاکتیک های بسیاری مانند بازاریابی درون بازی، influencer marketing، تبلیغات و brand sponsorships استفاده می کند.
در میان آنها اینفلوئنسر مارکتینگ به سطوح جدیدی در فروش بازی ها رسیده است.
ستارههای Coin Master و Brawl نمونههای عالی برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
استودیوهای بزرگ بازی میلیونها دلار صرف بازاریابی میکنند؛ آنها کمپین های بازاریابی زیادی را برای تبلیغ بازی خود انجام می دهند.
اجازه دهید Fortnight را به عنوان مثال در نظر بگیریم.
Fortnight یک کنسرت مجازی درون بازی از تراویس اسکات ترتیب داد که با حضور 12.3 میلیون بازیکن فعال، رکورد جدیدی را ایجاد کرد.
به گفته فوربس، Epic ماه ها برای این رویداد برنامه ریزی کرده بود و پول زیادی را خرج کرد.
تخمین زده می شود که Epic نزدیک به 15 میلیون دلار با تراویس اسکات برای این کنسرت قرارداد بسته است.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور، سناریو نویس بازی
هر کس در زندگی نردبان خود را دارد، پس حسادت دلیلی ندارد زیراکه قرار نیست از نردبان شخص دیگری استفاده کنیم.