باگ بازی
آخرین به روزرسانی در 18/08/2023
باگ در بازی سازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر بازی ، در هر سبکی و در هر اندازه و قدرتی پیش بیاید .
باگ در بازی سازی می تواند در هر قسمت بازی و در هر بخش از مراحل ساخت و یا اجرای آن به وجود آمده و کاربران را متعجب کند .
تا اینجا به کلیتی تقریبی در رابطه با باگ پرداختیم در ادامه با ما همراه باشید تا با مفاهیم بیشتری در رابطه با باگ بازی بپردازیم .
باگ چیست و چه مفهومی را دارد ؟
باگ در حوزه ی آی تی و برنامه نویسی به معنای نقص نرم افزاری است و زمانی به وجود می آید که برنامه نویسان و طراحان یک پلتفرم کار خود را به درستی انجام نداده باشند .
باگ در بازی سازی در واقع همراه است با ایجاد مشکلاتی در اجرای بازی ، گیم پلی بازی ، گرافیک بازی ، فیزیک بازی ، تعامل بازی با کاربران دیگر در سری بازی های آنلاین و حتی سیستم های پرداختی در بازی تا موارد دیگر که می تواند باعث نارضایتی کاربران و در نهایت ضعف بازی باشد.
باگ در بازی های بزرگ و کوچک وجود دارد، و عملا یک موضوع بسیار طبیعی و روتین است، زیراکه هیچ بازی ای بدون باگ وجود ندارد و نکته ی اصلی در رفع این باگ ها قبل از انتشار نهایی بازی می باشد.
انواع باگ
1- Syntax :
زمانی که مشکلاتی در کد نویسی یک بازی یا هر پلتفرم دیگری به وجود بیاید اصطلاحا می گوییم کد دارای سینتکس ارور بوده و قائدتا کد تا رفع مشکلات آن اجرا نخواهد شد.
2- Logic :
باگ های منطقی یا لاجیک معمولا کدهایی هستند که زمانی رخ می دهند که ساختار پیاده سازی و کد نویسی یک سیستم از ریشه درست نباشد.
اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم در این نوع باگ، ما مانند کدهای سینتکسی مشکلات اجرایی را در کد نداریم و کد نوشته شده برای پلتفرم اجرا می شود اما با این مشکل که از لحاظ ساختاری اشتباه اجرا شده و خلاف سناریوی نوشته شده برای بازی یا هر پلتفرم دیگری کار خواهد کرد .
3- Resource :
این دسته از باگ هایی که مربوط به منابع ( منابع منظور توابع و بخش های ساختاری آن ها مانند متغیر ها ، کلاس ها و … می باشند) زمانی رخ می دهد که در کدنویسی به اشتباه منابعی خوانده و یا صدا زده بشوند که اصلا وجود ندارند یا به شکل دیگر منابع در جاهای فراخوانی می شوند که نباید فراخوانی شوند ، که اصطلاحا به این باگ ها ، باگ های منبعی می گوییم .
4-Interfacing :
یکی از رایج ترین شکل باگ ها ، باگ های تعاملی می باشند که بسیار زیاد معمولا در پلتفرم ها اتفاق می افتد ؛
این نوع باگ ها زمانی اتفاق می افتد که بخش های مختلف یک پلتفرم مانند فرانت یا بک اند یا بخش آنلاین یک نرم افزار با سایر بخش ها ، در تعامل و بر قراری ارتباط با یکدیگر دچار مشکل شده و نتوانند به درستی برای اجرا هماهنگ سازی شوند.
5- Multi-threading :
این شکل باگ در زمانی رخ می دهد که هر بخش نرم افزار یا پلتفرم وظیفه ی خود را به خوبی انجام نداده باشد و با اجرا شدن نادرست خود باعث بروز مشکلات در سایر بخش های نرم افزار شود.
دیباگ گیری
دیباگ گیری یکی از سخت ترین و تخصصی ترین پروسه های موجود در بازی سازی می باشد.
معمولا کمپانی های بزرگ ، واحد مجزا و جداگانه ای را دارند تحت عنوان بخش دیباگ گیری که پس از آماده شدن نسخه ی دموی بازی ، دیباگ های مربوط به آن گرفته شده و پس از دیباگ گیری نسخه ی نهایی انتشار می یابد .
در واقع پس از انتشار نسخه ی نهایی باز هیچ تضمینی نیست که بازی دارای باگ نباشد زیراکه ممکن است در بازی شرایط و تعاملات خاصی بین کاربران به وجود بیاید که دیباگیر ها آن بخش مورد نظر را تست نکرده و از آن بی خبر باشند. ( به همین خاطر است که حتی بزرگ ترین بازی های جهان نیز باگ دارند.)
بیشترین میزان باگ ها معمولا در بازی های آنلاین و ریل تایم به وجود می آید.
زیراکه در این سری بازی ها تعامل کاربران با یکدیگر از طریق سرور و شبکه بالا گرفته و هماهنگ بودن سرور با کافنیگ و منطق بازی نیز به میان می آید که بسیار پروسه های کار را پیچیده و طاقت فرسا خواهد کرد .
به طور کلی در تمامی بازی های بزرگی در سبک های اکشن و ماجراجویی تا استراتژیکی که ساخته می شود ، هر چقدر که برنامه نویسان و طراحان قدری هم مشغول به ساخت بازی باشند ، غیر ممکن است بازی بدون باگ باشد پس باگ داشتن در نسخه ی دموی یک بازی یک امر بسیار طبیعی و استاندارد است ؛ اما مهم کار دیباگر ها برای تشخیص این باگ ها و در نهایت انتشار نسخه ی نهایی می باشد.
نکته : مهم ترین و اصلی ترین دلیل تاخیر در تحویل برخی از سفارشات بازی نیز در باگ های بازی می باشد.
زیراکه معمولا هیچ برنامه نویس و هیچ تیم بازی سازی ای پیش بینی ای برای رخ دادن باگ های غیر منتظره ندارند و از آنجا که هر بازی دارای یک الگوریتم جداگانه و اختصاصی ای برای پیاده سازی می باشد ، هیچ یک از باگ ها قابل پیش بینی نبوده و ممکن است برای هر بازی هزاران باگ غیر قابل پیش بینی به وجود بیاید.
همانطور که گفته شد دلیل این تاخیر ها دقیقا همین باگ های به وجود آمده و زمان مورد نیاز برای رفع آن ها می باشد.
استودیو بازی سازی ماناتاز نیز از مشتریان خود خواهشمند است به شدت به این نکته توجه ویژه ای را داشته و در صورت بروز تاخیر بابت رفع باگ های غیر منتظره نهایت صبر و شکیبایی را داشته باشند.
باگ در بازی سازی
باگ بازی می تواند به شکل های مختلف باشد ، برخی از باگ ها در بازی ها به نحوی هستند که صرفا جنبه ی ظاهری بازی را در برخی از قسمت ها دچار مشکل می کنند اما برخی از باگ ها به نحوی است که ادامه ی روند بازی را دچار مشکل کرده و باعث می شود کاربر نتواند مراحل را طی کند.
در ادامه قصد داریم به رایج ترین باگ های بازی که معمولا در بازی ها اتفاق می افتد بپردازیم :
1- هنگ کردن ، آویزان شدن و حالت کرش کردن
این نوع اشکال باعث می شود بازی در هنگام راه اندازی یا در حین گیم پلی بازی کار نکند.
این امر با بستن یا آویزان کردن بازی اتفاق می افتد.
با این حال ، این می تواند توسط یک برنامه ناقص یا یک مشکل سخت افزاری ایجاد شود.
بدیهی است که این امر پیشرفت و طی کردن مراحل توسط بازیکنان را در بازی به تاخیر می اندازد یا آنها را متوقف می کند.
یکی از نمونه هایی که برای این باگ می توان نام برد ، نسخه Call of Duty Black Ops 4 است ، که هنگام تغییر به سلاح های ثانویه مانند موشک انداز و Hellion Salvo خراب می شود یا منجمد می شود.
برای جلوگیری از بسته شدن بازی ذکر شده هر بار ، بازیکنان به راه حل های عجیب و غریبی مانند خالی کردن تجهیزات و استفاده از قالب های پیش فرض در این میان دست یافته بودند .
2- باگ گرافیکی
اشکالات گرافیکی ممکن است تصویری را در بازی به اشتباه نمایش دهند.
این می تواند هر چیزی از یک شیء یا شخصیت ، تا رابط کاربر باشد.
این می تواند مانع گیم پلی بازی شود زیرا برخی اشکالات گرافیکی ممکن است بر محیط بازی تأثیر منفی بگذارد.
خطای گرافیکی علاوه بر تاثیر منفی بر محیط و طراحی بازی ممکن است باعث استرس و گمراهی بازیکنان نیز بشود.
به عنوان مثال ، در The Sims 4 ، ما در برخی از قسمت های بازی شاهد این هستیم که برخی از نوزادان به شکل نوزادان شیطانی در می آیند.
3- باگ گیم پلی
این نوع خطا زمانی ایجاد می شود که یک ویژگی یا عملکرد خاص آنطور که در بازی در نظر گرفته شده عمل نکند.
این باعث می شود بازیکنان نتوانند حرکتی را که می خواهند انجام دهند ، خواه پرش ، فرار یا استفاده از سلاح انجام دهند.
این ممکن است بازیکنان را در موقعیت نامطلوبی قرار دهد ، برای مثال در بازی Sea of Thieves به گزارش Shacknews ، گزارش هایی از بازیکنان سراسر جهان وجود دارد که بازی را بارگذاری کرده اند اما نتوانسته اند از هیچ اقلام موجودی به جز گلوله و توپ استفاده کنند.
همچنین در بازی باگ های گرافیکی نیز مشابه ویدیوی زیر دیده شده است .
4- پرداخت درون برنامه ای
مشکلات پرداخت های درون برنامه ای بازی یکی از رایج ترین نوع خطاهایی است که به راحتی نیز قابل پیگری و حل شدن می باشد و ممکن است ناشی از خطاهای غیرمنتظره ، مشکل در تکمیل فرایند ، هزینه خرید ناموفق ، هزینه های معلق ناخواسته و موارد دیگر باشد.
این می تواند پول بازیکنان را هدر دهد یا مانع پیشرفت آنها در خرید اقلام یا محتویات شود.
همه اینها باید به پشتیبانی بازی گزارش داده شود ؛ زیرا راهی برای رفع آن وجود ندارد جز گزارش مشکل.
Epic Games می گوید ، یکی از مسائل اخیر که آنها در بازی خود بررسی خواهند کرد مربوط به پرداخت های درون برنامه ای بازی Fortnite است.
این شرکت متوجه شده است که برخی از بازیکنان هنگام خرید Vbucks پیغام خطا دریافت می کنند یا پس از خرید با تأخیر در دریافت آن مواجه می شوند.
5- باگ های صدا
در بازی ها ممکن است خطایی از صدا یا موسیقی ناشی شود.
برای صدا ، ممکن است جلوه های صوتی با تاخیر ، از دست رفته یا اشتباه وجود داشته باشد.
از طرف دیگر ، ممکن است ناسازگاری یا تغییر صدا برای موسیقی وجود داشته باشد.
این موضوعی است که هر دو بازی Shadow of the Tomb Raider و BioShock Infinite از آن رنج می برند.
اشکالات صوتی در اولین بازی ذکر شده باعث می شود صدا در داخل و خارج محو شود یا کاملاً ناپدید شود.
از سوی دیگر ، در بازی ذکر شده دوم ، گویی خطاهای صدا به عمل چرخش ، حرکت یا موقعیت شخصیت بستگی دارد.
این کار ممکن است باعث قطع صدای پلیرها در طول گیم پلی شود ، اما داشتن جلوه های صوتی مناسب یا موسیقی پس زمینه باعث ایجاد روحیه در هنگام بازی می شود.
صدای بازی یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای شود زیراکه تاثیر به سزا و مستقیمی را بر روی برقراری ارتباط کاربر با بازی ایجاد می کند.
برای آشنایی بیشتر به اصول صداگذاری در بازی به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.
6- باگ های متنی
ممکن است یک متن اشتباه ، گم شده یا بدون تراز در داخل یک جعبه متن وجود داشته باشد.
همچنین ممکن است کدی به جای متن نشان داده شود.
یک خطای نوشتاری جزئی ممکن است مشکل چندانی ایجاد نکند ، اما یک اشتباه عمده ممکن است بازیکنان را در مورد خط داستانی، مخصوصاً برای بازی های با داستان طولانی گیج کند.
سازندگان بازی Dissidia Final Fantasy: Opera Omnia در توییتی اعتراف کردند که از اشکال متن گم شده مطلع هستند و در اسرع وقت آن را برطرف می کنند.
بازیکنان بازی مذکور متوجه شده اند که هیچ متنی در برخی از کادرهای گفتگو و برای نام مهارت ها یا حملات ظاهر نمی شود.
7- باگ در ذخیره سازی بازی
یکی از بزرگ ترین باگ بازی هایی که تا به الان گزارش داده شده است در ذخیره سازی بازی می باشد.
این را می توان در مواردی مانند گزینه ای برای ذخیره ، عدم ذخیره ، و فایل های خراب یا از دست رفته یافت.
بازیکنان وقت گرانبهای خود را صرف بازی های مورد علاقه خود می کنند تا سطح بازی خود را به جلو ادامه دهند.
از دست دادن تمام تلاش ها یا فایل های بازی آنها را کاملاً ناامید می کند.
یکی از نمونه های این اشکال که نینتندو آن را پذیرفته ، مربوط به The Legend of Zelda: Skyward Sword است.
به دلیل خراب شدن فایل ذخیره ، انجام بازی و ذخیره ی آن دچار مشکل می شود .
چند عنوان از بازی هایی که بیشترین میزان باگ را دارند
Assassin’s Creed: Unity
این بازی در زمان عرضه کاملاً مملو از اشکال بود.
یوبی سافت از زمان راه اندازی به طور شبانه روزی مشغول کار بود تا بتواند مشکلات را برطرف کند ، اما واقعا دیر شده بود زیراکه عکس های صفحه نمایشی از شخصیت های “بی چهره” که در بین تمامی گیمر ها پخش شده بود خبر از باگ های فاجعه آمیز این بازی می داد .
Assassin’s Creed: Unity یک بازی با جلوه های بصری زیبا است که نسخه ای از شهر بزرگ پاریس را به شما ارائه می دهد.
با این حال، از زمان راهاندازی با باگ های زیادی مواجه شده است، که بدنامترین آنها آن شخصیتهای بیچهره وحشتناک هستند، همانطور که در تصاویر زیر می بینید .
Madden 15
یک اشکال عجیب در آخرین عنوان Madden NFL وجود دارد که در آن کریستین کرکسی مدافع خط کلیولند براونز گاهی اوقات به عنوان یک بازیکن کوچک در زمین ظاهر می شود.
اما علیرغم اندازه کوچکش، او همچنان قادر به تکل زدن و تاچ داون است.
این میتوانست برای کرکسی و EA Sports واقعا شرمآور باشد .
اما آن ها به صورت کامل این باگ را پذیرفته و بازیکنان را به چالش و سازگاری با آن به عنوان یک جنبه ی فانتزی و جذاب دعوت کرده اند .
Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto IV اولین عنوان GTA با بهبود گرافیکی و کیفیت بالا بود و به ما اجازه داد دنیای زیرین یک شهر آزادی HD را از نگاه نیکو بلیک کشف کنیم.
بازیهای جهان باز Rockstar Games همیشه دارای باگ های بعضا فانتزی و بعضا مسخره آمیزی بوده اند و این باگی که قصد صحبت در رابطه با آن را داریم از دسته باگ های مورد علاقه ی ما می باشد ؛
این باگ به اینصورت است که ماشین ها زمانی که از یک سکویی با سرعت عبور می کنید تا چند دقیقه ای در هوا هستند و برای بسیاری این باگ به عنوان یک قابلیت فانتزی و جذاب معرفی شده است .
Age of Empires: The Age of Kings
وقتی این بازی در سال 2006 بر Nintendo DS غلبه کرد، طرفداران بازی های استراتژی باید بالاخره از اینکه می توانند Age of Empires را در فاز دیگری تجربه کنند، خوشحال بودند.
اما این بازی مشکلات فنی زیادی داشت ، از جمله یکی از این مشکلات به اینصورت بود که کاربر می توانست خودکار قلعه اش را کاملاً آجر کند.
استفاده از نامی با کمتر از چهار کاراکتر در نمایه شما میتوانست باعث شود که بازی از مشکلات جدی رنج ببرد .
همچنین این بازی از باگ های نوع ذخیره سازی کاربران را بسیار آزار می داد و در بسیاری از مواقع در زمان ذخیره سازی بازی ، سیستم شما دچار حالت هنگینگ می شد .
Skate 3
سری اسکیت سواری EA به گیمرها نگاهی بسیار سردتر و منطقی تری نسبت به این ژانر داد، اما عنوان سوم همچنان توانست با تعداد زیادی پاس های مصنوعی خنده دار مبتنی بر فیزیک عرضه شود.
برای مشاهده برخی از بهترین اشکالات در عمل، از گیرکردن غیرممکن در مکانهای غیرمعمول گرفته تا پرتاب شدن به آسمانها , و … می توان نام برد .
NBA 2K15
NBA 2K15 به راحتی یکی از بهترین عناوین بسکتبال در تمام دوران است و دارای یک ویژگی اسکن چهره بسیار خلاقانه در PS5 و Xbox ss|sx است که به شما کمک میکند مستقیماً وارد بازی شوید.
متأسفانه ، ممکن است این ایده ای باشد که هنوز کمی جلوتر از زمان خود است.
اسکنها میتوانند توسط هر چیزی از زوایای بد گرفته تا نور کم تحریف شوند، و نتایج مرزی و وحشتناک را در گرافیک و ظاهر بازی به وجود بیاورند ، به طوری که بسیاری از بازیکنان بیشتر شبیه ارکهای ارباب حلقهها هستند تا انسانهای واقعی .
Battlefield 3
واقعا به سختی می توان از عناوین بتل فیلد ایراد گرفت اما در عنوان بتل فیلد 3 ما شاهد یک باگ گرافیکی خواهیم بود ؛ و این باگ گرافیکی زمانی رخ می دهد که کارکترهای حریف می خواهند در برخی موارد به صورت سینه خیز حرکت کنند و این حرکت سینه خیز مانند یک حالت کرم مانند را در کارکتر نشان می دهد .
جمع بندی
همانطور که در طی نکته ای گفته شده ، باگ های بازی یک امر کاملا غیر عمدی بوده و قطعا هیچ کمپانی بازی سازی دوست ندارد درون بازی اش باگ باشد.
اما بسیاری از باگ ها در ابتدای کار خود را نشان نمی دهند و در یک شرایط خاصی پدیدار می شوند.
مجموعه های بزرگ معمولا تستر بازی دارند و قبل از انتشار بازی به مارکت ، بازی حداقل دو تا چهار هفته در مرحله ی دیباگ گیری قرار می گیرد.
اما همانطور که گفته شد از آنجایی که بسیاری از آن ها در شرایطی خاصی از بازی رخ می دهند ، باگ را به یک امر طبیعی تبدیل کرده است.
و مهم این است که تعداد این باگ ها حداقلی و نوع آن ها حداقل در هسته ی اصلی بازی نباشد.