پرداخت درون برنامه ای
آخرین به روزرسانی در 03/05/2024
پرداخت درون برنامه ای به معنای ، پرداخت هایی می باشد که کاربران شما درون اپلیکیشن و یا بازی شما به ازای دریافت محصولات ، پوئن ها و یا هر قابلیت دیگیری به صورت دیجیتالی پرداخت می کنند.
پرداخت درون برنامه ای در واقع یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش های درآمدزایی از بازی و یا اپلیکیشن می باشد؛ پس نکته ای که شدیدا باید در این مبحث رعایت کنید ارائه ی محصولات دیجیتالی و قابلیت هایی در اپلیکیشن و یا بازی است که برای کاربر مفید واقع شود و کاربر حس کند که شما صرفا قصد درآمدزایی و سودجویی از آن را دارید.
نکته ی دوم در پیاده سازی پرداخت های درون برنامه ای می تواند ، تنوع محصولات دیجیتالی شما باشد به این صورت که بتواند نیاز طیف وسیعی از کاربران را پوشش بدهد.
نکته ی سوم در روش های پرداخت می باشد که در ادامه به توضیحات مربوط به آن خواهیم پرداخت.
انواع محصولات پرداختی در بازی
همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین مواردی که در پرداخت های درون برنامه ای حائز اهمیت است ، تنوع در محصولات و مفید بودن آن ها برای کاربر است.
ما سبک های بسیار زیادی در بازی سازی داریم به همین علت نمی توان دسته بندی دقیقی برای محصولات مشخص کرد.
اما ما در ادامه به معرفی متداول ترین نوع محصولات دیجیتالی که شما می توانید در بازی خود آن ها را به فروش بگذارید را به صورت کاملا کلی معرفی خواهیم کرد.
1- فروش برای بخش دیزاین بازی
فروش بخش دیزاین به معنای فروش محصولاتی است که کاربر با خرید آن ها می تواند پنل ، مدل ها ، کارکترها و یا مپ های خود را شخصی سازی کند.
اگر بخواهیم مثال هایی برای این بخش بزنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :
فروش مپ برای بازی هایی که دارای مپ و یا زمین خاصی هستند.
فروش تجهیزات در بازی :
مانند فروش اسلحه های پیشرفته در یک بازی شوتر یا استراتژیک.
فروش مدل های تزئینی :
فروش مجسمه و پرچم در بازی clash of clans
2- فروش قابلیت ها و توانایی ها
فروش توانایی و قدرت کارکتر در بازی :
می توانید قابلیت های مانند : افزایش سرعت ، افزایش دقت ، افزایش قدرت های کارکتر و … را در بازی به فروش برسانید.
فروش قابلیت هایی برای ضعیف کردن کاربر :
می توانید در بازی قابلیت هایی را ارائه بدهید که کاربر با خرید این قابلیت ها بتواند حریف خود را ضعیف کند و یا به تقلب بپردازد.
به عنوان مثال یک بازی معمایی مانند : شطرنج را فرض کنید که برای شما قابلیت های مانند :
تغییر مهره های و استراتژی حریف ، کم کردن زمان حرکت حریف ، بیرون کردن مهره های حریف و … را قرار داده است که با خرید این قابلیت ها ، قائدتا می توانید حریف خود را ضعیف کنید.
فروش قابلیت های که بازی را برای کاربر راحت تر کند :
به عنوان مثال بازی ای مانند : توپ برتر ماناتاز را فرض کنید در این بازی شما می توانید مواردی مانند: توپ جاده و اشتراک برای ورود به لیگ را خریداری کنید.
3- فروش ارز بازی
شاید متداول ترین محصول دیجیتالی که در بازی های آنلاین به فروش می رسد فروش ارز بازی است که این ارز بازی شامل ارزی است که کاربران با استفاده از آن می توانند در بازی شما خریدهایی را انجام داده ، قفل هایی را باز کرده و یا از قابلیت هایی که در بالا گفته شد استفاده کنند .
این ارز می تواند ، سکه ، الماس ، طلا ، امتیاز و هر ارز دیگری باشد که با استفاده از واحد های پولی رایج مربوط به هر بازی خریداری می شود.
برای آشنایی بیشتر با منطق ارزهای درون بازی کلیک کنید.
4- فروش شانس بازی کردن
ما بازی هایی را داریم که به کاربران اجازه ی تعداد دفعات محدودی بازی کردن را می دهند.
یا پس از باخت در بخشی از بازی تا مدت ها استفاده از آن بخش برای کاربر قفل خواهد شد.
به عنوان مثال در بازی روگ رایدر ماناتاز شما امکان شرکت در 4 تا 5 چلنج را به صورت همزمان دارید و در صورتیکه بخواهید در واحد زمانی مشخصی به چلنج هایی بیشتری وارد شوید باید سکه بدهید که این سکه های نیز با همان ارزهای رایج خریداری می شوند.
5- واسطه گری
پرداخت درون برنامه ای در این بخش بیشتر برای بازی های شرط بندی به کار می رود و در واقع کاربران به صورت مستقیم مبلغی را به شما پرداخت نمی کنند ؛ بلکه از چلنجی که با یکدیگر دارند مبلغی به شما به عنوان واسطه به صورت اتوماتیک وار از بک اند بازی پرداخت می شود.
در این چلنج هر یک از کاربران مبلغی را شارژ می کنند که در صورت برد هر کاربر کل آن مبلغ به حسابش واریز شود.
شما در این قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصد به صورت عرف می توانید به عنوان مبلغ واسطه دریافت کنید .
( در این حالت باید توجه داشته باشید که بازی شما وارد فاز قمار نشود ؛ به همین خاطر از نکاتی که در مقاله ی ممنوعیات بازی گفته شده است پیروی کنید.)
6- باز شدن خط آنلاین یا داستانی جدید
این روش معمولا برای بازی های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و به اینصورت است که بازی دارای چند خط داستانی آفلاین و یا آنلاین است و یکی از این خط های داستانی را به صورت قفل درون بازی قرار می دهد که کاربران در صورتیکه مبلغی را پرداخت کردند بتوانند از آن خط داستانی نیز استفاده کنند.
مانند باز شدن قفل بخش داستانی بازی it takes two پس از خرید نسخه ی اصلی.
۷- اشتراک (BattlePass)
ما در مقاله ی اشتراک بازی به صورت کامل در رابطه با این روش درآمدزایی صحبت کرده ایم.
به صورت کلی battlepass همراه است با خرید یک اشتراک زمانی موقت برای دسترسی به بخشی از بازی.
به عنوان مثال متد درآمدزایی که در ابتدای کار برای بازی توپ برتر به کار گرفته شده بود، خرید اشتراک برای ورود به لیگ و در نتیجه کسب درآمد برای پلیر در صورت حضور در رتبه های برتر بود.
اشتراک یکی از سریع ترین روشهای درآمدزایی است به این معناکه بازی را با حداقل نصب نیز می تواند به درآمد برساند.
نکته ی بسیار مهم در فروش تمامی محصولات معرفی شده
پیاده سازی پرداخت
نکته ای که باید بسیار به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که الان ما در نسلی از بازی های ویدیویی رسیده ایم که پرداخت های درون برنامه ای بیش از حد در آن ها می تواند باعث مرگ بازی شود ، زیراکه تمامی رقبای شما قصد ارائه ی خدمات و محصولات رایگان را در بازی داشته و حتی اگر بازی شما بسیار شناخته شده باشد ، پرداخت های درون برنامه ای زیاد می تواند کاربران را فراری دهد.
پس راه حل چیست ؟
اصول و استانداردی که شما باید در این حوضه به آن پایبند باشید این است که استفاده از تمامی محصولات ، مراحل ، قابلیت ها ، تجهیزات و … به صورت استاندارد در بازی ، رایگان باشد.
و صرفا در صورتیکه کاربر بخواهد خارج از چارچوب ها و قوانین بازی شما از قابلیت ها و یا تجهیزات بیشتری استفاده کند ، آن را مجبور به پرداخت درون برنامه ای کنید.
در غیر اینصورت همانطور که گفته شد اگر در حالت متعادل بازی برای طی کردن مراحل و چلنج های بازی ، کاربر را مجبور به پرداخت کنید ، شک نکنید که بازنده ی میدان در این عرصه خواهید بود.
پیاده سازی سیستم پرداخت معمولا به این صورت توسط واحد بازی سازی ماناتاز انجام می شود که کد های بخش بک اند آن در سرور نوشته و در نهایت با استفاده از API به حساب کاربری که شما در یکی از درگاه های پرداخت واسط و یا مستقیمی که ایجاد کردید متصل می شود ؛ پس از آن هر پرداختی که کاربران درون بازی انجام دهند مبلغ به حساب شما واریز می شود.
روش دیگری برای پیاده سازی پرداخت های درون برنامه ای وجود دارد و آن روش توسط کافه بازار ارائه می شود.
روش کافه بازار به اینصورت است که شما یک اکانت دولوپری در کافه بازار ایجاد می کنید و پس از آن با استفاده از API کافه بازار به فروشگاه ها و قسمت های پرداختی بازی و یا اپلیکیشن شما دسترسی پیدا می کند.
پس از هر پرداخت کاربر مبلغ مورد نظر به حساب کافه بازار شما انتقال پیدا می کند.
برای دریافت توضیحات بیشتر و مرحله می توانید بر روی دکمه ی زیر کلیک کنید که مربوط به داکیومنت خود کافه بازار برای اتصال است :
روش های پرداخت
روش های پرداخت شاید روتین ترین مسئله در پیاده سازی پرداخت های درون برنامه ای باشد.
اما مسئله ای که در میان است ؛ تنوع در روش های پرداخت و استفاده از ارزهای رایج است.
بسیاری از افراد سوال می پرسند که آیا به غیر از پرداخت واحد پولی کشور یعنی ریال آیا ما می توانیم در بازی و یا اپ خود استفاده از سایر ارزهای دیگر مانند : دلار و یا یورو را نیز داشته باشیم ؟
پاسخ این سوال بله می باشد و تنها پیش نیاز آن داشتن یک حساب بانکی برای ارز مربوطه است.
به عنوان مثال شما اگر بخواهید در بازی یا اپ خود امکان پرداخت با دلار را نیز به کاربران بدهید باید حتما یک حساب بانکی در آمریکا و یا کشورهایی که تبادل ارز با دلار را دارند داشته باشید.
البته لازم به ذکر است وبسایت ها و شرکت هایی مانند:
ایرانی کارت یا وب مانی وجود دارند که به عنوان واسط عمل می کنند.
و از هر تراکنش مبلغی را به عنوان واسطه دریافت می کنند اما واریزی به یک حساب بانکی در خارج از کشور را در اختیار شما می گذارند.
ارزهای دیجیتال
امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال و در کل مبحث nft و پرداخت با استفاده از آن ها بسیار در میان مردم رایج شده است به همین علت بسیاری از مشتریان امکان افزودن قابلیت پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال را درون بازی و یا اپلیکیشن خود دارند.
واحد طراحی اپ و بازی سازی ماناتاز این مژده را به شما کاربران گرامی می دهد که می توان امکان پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال را با استفاده از هر تعداد ارز مورد نظر در بازی را فراهم کرد.
این امکان می تواند با استفاده از طراحی صرافی آنلاین اختصاصی شما و یا کانکت شدن با استفاده از API به یکی از صرافی های آنلاین ارزهای دیجیتال ، پیاده سازی شود.
به اینصورت که پرداختی ارزهای دیجیتال در بازی یا اپ به ولت شما در آن صرافی انتقال پیدا می کند .
و کاربر هنگامی که درون بازی ولتی برای خود می سازد ؛ این ولت درون آن صرافی نیز به صورت اتوماتیک وار برای انجام تراکنشات ساخته می شود.
جمع بندی
پرداخت های درون برنامه ای یکی از متداول ترین متدهای درآمدزایی بازی می باشند.
همچنین روش های بسیاری زیادی برای مشخص کردن نوع پرداختی درون بازی وجود دارد.
به طور کلی همانطور که گفته شد این روش یکی از شناخته شده ترین روشهای درآمدزایی بازی بوده و در پیاده سازی آن باید شما به سیستم پرداخت بازی آشنا باشید.
در پرداخت های درون برنامه ای نکاتی مهمی که وجود دارد در نرخ پرداختی ها و مواردی است که شما برای آن پرداخت مشخص کرده اید.
این نکته بسیار مهم است که شما هر چیزه بی ارزشی در بازی را پولی نکنید زیراکه این یعنی یک شکست بزرگ.
همچنین از دیدگاه واحد بازی سازی ماناتاز ، برای شروع یک بازی بسیار باید در سیستم پرداخت بازی محتاط بودن و از حداقل میزان پرداخت ها استفاده کرد.
زیراکه در غیر اینصورت کاربر تصور می کند تنها هدف شما از بازی ، پول گرفتن از آن ها می باشد.
در پایان مقاله پیشنهاد می کنیم که حتما از مقاله ی فروشگاه بازی نیز برای آشنایی بیشتر با آیتم های فروشی درون بازی ها دیدن کنید.
Thanks for the good article, I hope you continue to work as well.