مقایسه زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن انتخاب کدام یک ؟
فهرست مطالب
ما در مقاله هایی ، بهترین زبان های برنامه نویسی اندروید و بهترین فریمورک های ios را معرفی کرده ایم.
اما نکته ای که وجود دارد این است که ما قصد داریم انتخاب را محدود و محدود تر کنیم و به مقایسه زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن بپردازیم.
مقالات زیادی وجود دارد که می آید و یک لیست طولانی از ۱۰ تا ۲۰ تا از بهترین زبان ها و یا فریمورک های طراحی اپلیکیشن را معرفی می کند.
و کاربری که قصد شروع به آموزش یا استفاده از یکی از این زبان ها را دارد واقعا سردرگم می شود که کدامیک را انتخاب کند.
در حالی که بسیاری از زبان های برنامه نویسی ممکن است مشابه به نظر برسند ، هیچ دو زبانی رفتار یکسانی ندارند. توسعه دهندگان باید به نقاط قوت و ضعف هر گزینه انتخابی، از جمله ابزارها، کتابخانه ها و پشتیبانی پشت آن زبان ها، دقت کنند.
به همین علت ما تصمیم به محدود کردن این تعداد و ارائه ی تنها ۲ زبان برای هر دسته بندی برای انتخاب شما را داریم.
تا شما بتوانید بهترین انتخاب را بین این زبان ها داشته باشید.
انواع اپلیکیشن های موبایل
(از منظر کدنویسی)
اجازه دهید قبل از معرفی بهترین ها ، یک دور کلی بررسی ای داشته باشیم بر روی انواع اپلیکیشن های موبایل از منظر کد نویسی.
Native
این نوع از اپلیکیشن ها ، اپلیکیشن هایی هستند که به زبانی نوشته شدهاند که توسط OS vendor دستگاه پشتیبانی میشود.
API های پلتفرم زیربنایی ، ۱۰۰٪ در کد برنامه موجود هستند و سیستم عامل کتابخانه کامپوننت UI را فراهم می کند.
فرآیند ساخت به اینصورت است که این کد را به یک برنامه اجرایی با بایت کد native سیستم عامل تبدیل می کند.
Cross-platform
برنامههایی هستند که به یک زبان نوشته شدهاند و میتوانند روی همه پلتفرمها اجرا شوند.
در برنامه های تلفن همراه چند پلتفرمی ، زبانی که برنامه خود را با آن می نویسید ممکن است زبان مادری سیستم عامل دستگاه اصلی نباشد.
این بدان معناست که کد ممکن است حاوی، bridged یا متقابل به بایت کدی باشد که می تواند مستقیماً روی سیستم عامل با کمک برخی از کتابخانه های پشتیبانی اجرا شود.
Mobile web
برنامه های موبایل وب الگوی سبکی هستند که در آن یک URL را در مرورگر دستگاه خود باز میکنید، اما شبیه یک برنامه تلفن همراه معمولی هستند.
وبسایت های تلفن همراه به عنوان یک برنامه نصبشده روی دستگاه ارائه نمیشوند، اما الگوی مهمی هستند که باید هنگام ساخت یک دستگاه تلفن همراه در نظر گرفت.
توسعه دهندگان می توانند از دو پارادایم برنامه نویسی وب سایت برای ایجاد برنامه های وب تلفن همراه استفاده کنند ، که عبارتند از :
Responsive web programming :
برنامه نویسی وب واکنش گرا سبکی از برنامه نویسی وب سایت است که در آن طرح وب سایت خود را مطابق با فاکتور layout دستگاه سازماندهی می کند.
بنابراین، به جای نیاز به مرور افقی، محتوا به اندازه عرض دستگاه در جای خود «snaps» می شود.
این وب سایت ها را می توان از روی دسکتاپ نیز استفاده کرد.
Progressive web programming :
این اپلیکیشن ها این قابلیت را دارند که پیوندی به صفحه اصلی اضافه کنند (به طوری که نماد برنامه را دریافت کنید)، و همچنین این قابلیت را دارند که در صورت عدم اتصال به اینترنت با ذخیره کردن محتوا به صورت محلی در دستگاه، به صورت آفلاین اجرا شوند.
(برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن تحت وب و اپلیکیشن وب ویو به مقاله ی آن مراجعه کنید.)
توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم iOS
قبل از هر چیزی باید بدانید که برای ساخت اپلیکیشن برای iOS ، باید یک حساب توسعه دهنده اپل و Xcode IDE در کامپیوتر مک داشته باشید.
Xcode با تمام جعبه ابزار توسعه مورد نیاز اپل ارائه می شود : SDK، ویرایشگر کد، ابزارهای کامپایل/بیلد، شبیه سازها و یک دیباگر.
شما باید از CocoaPods یا Carthage به عنوان package managers استفاده کنید تا SDK های شخص ثالث را وارد کنید یا یک SDK را که می نویسید تحویل دهید.
برنامهها را میتوان برای سیستم عامل های iOS با استفاده از iOS SDK با Objective-C و Swift ساخت.
Swift
۱
اپل Swift را در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک زبان specification معرفی کرد و در سال ۲۰۱۵ آن را برای توسعه اپلیکیشن موبایل در Xcode در دسترس قرار داد.
پس از یک بازنگری اساسی در زبان Swift در سال ۲۰۱۶ (نسخه ۳.۰)، سوئیفت از Objective-C به عنوان زبانی برای نوشتن برنامه های سیستم عامل ios پیشی گرفت.
اگرچه Swift و Objective-C میتوانند همزیستی داشته باشند، یعنی کتابخانههای نوشته شده در ابزارهای Objective-C را میتوان در Swift استفاده کرد، اما بسیار واضح است که Swift انتخاب پیشفرض جدید برای توسعه برنامههای iOS است.
Swift در مقایسه با Objective-C زبان سادهتر و فشردهتر است.
(لازم به ذکر است توسعه دهندگان Objective-C برای انتقال به سویفت مشکلی ندارند.)
(برای کسانی که به لینوکس عادت دارند، سوئیفت ممکن است زبانی نابالغ به نظر برسد.
لینوکس و کتابخانه های بومی آن محدود است و طبق گزارش ها فاقد ابزار common build است.
برخی از توسعه دهندگان همچنین شکایت دارند که به روز رسانی های مداوم سوئیفت ، اجرای ابزارهایی را که به طور مداوم با زبان یکپارچه می شوند را برای توسعه دهندگان دشوار می کند.)
Objective-C
۲
Objective-C اولین زبانی بود که توسط اپل برای توسعه اپلیکیشن های موبایل iOS پشتیبانی شد.
این یک زبان شی گرا (OO) است که سینتکس زبان را از C و OO-ness را از SmallTalk مشتق می کند.
یکی از انتقادات رایج به این زبان این است که سینتکس آن به نظر پیچیده به نظر می رسد و اشکال زدایی براکت ها سخت است.
با این حال، این یک زبان پایدار و بالغ است ، زیرا چندین سال استفاده گسترده ای داشته است.
از زمانی که اپل Swift را معرفی کرد، محبوبیت Objective-C به طور قابل توجهی برای توسعه موبایل iOS جدید کاهش یافته است.
Swift
(انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های ios)
توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم Android
برای بیلد اپلیکینش های اندروید ، به جعبه ابزار توسعه اندرویدی نیاز دارید که با SDK ، اشکال زداها و شبیهسازهای مورد نیاز ارائه میشود.
برای یک IDE ، اندروید استودیو تا حد زیادی محبوب ترین است ، اما IDE های به همان اندازه محبوب دیگری مانند Apache Netbeans و IntelliJ IDEA وجود دارد.
(که ما در مقاله ی بهترین ide های ۲۰۲۲ به معرفی آن پرداختیم.)
شما می توانید محیط توسعه را در هر سیستم عامل (مک، ویندوز یا لینوکس) داشته باشید.
اندروید از Gradle برای سیستم بیلد استفاده می کند و اندروید استودیو با الگوهای کد و سایر ابزارهای ارزیابی برای بهبود عملکرد ارائه می شود.
کتابخانه های مختلف نیز با استفاده از دستورالعمل پکیج Gradle به برنامه اضافه می شوند.
تعداد زیادی از SDK های Android با استفاده از یک پکیج منیجر به نام maven که معمولاً به عنوان mavencentral شناخته می شود، توزیع می شود.
برنامههای ساخته شده برای اندروید در فروشگاه پیشفرض Google Play که توسط Google مدیریت میشود، توزیع میشوند.
برنامهها را میتوان برای دستگاههای اندرویدی با استفاده از Android SDK با جاوا و کاتلین بیلد کرد.
Kotlin
۱
در سال ۲۰۱۷ گوگل اعلام کرد که از Kotlin به عنوان یک زبان درجه یک جایگزین برای برنامه نویسی اندروید پشتیبانی می کند.
Kotlin با جاوا سازگار است و تمام کتابخانه های جاوا را می توان از Kotlin فراخوانی کرد.
یکی از ویژگی های قابل توجه Kotlin استفاده از چارچوب کامپایلر ماشین مجازی سطح پایین (LLVM) برای بهینه سازی زمان اجرا است.
کتابخانه Arrow آن همچنین به توسعه دهندگان امکان دسترسی به الگوها، type classes ، انواع داده ها و مشخصات یکپارچه سازی را می دهد.
به زبان ساده، کاتلین شکل مرتبتری از جاوا است.
منحنی یادگیری از جاوا به کاتلین صاف است.
در سطح اجرا ، کاتلین در جاوا به صورت Bytecode کامپایل می شود.
(برای آشنایی کامل با کاتلین به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
Java
۲
جاوا زبان پیش فرض برای نوشتن برنامه های اندروید از زمان معرفی پلتفرم اندروید در سال ۲۰۰۸ بود.
جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که در ابتدا توسط Sun Microsystems در سال ۱۹۹۵ توسعه یافت (اکنون متعلق به اوراکل است).
این زبان به عنوان یک زبان شی گرا خالص (در مقایسه با C++) بسیار محبوب بود و به سرعت توسط پلتفرم اندروید پذیرفته شد.
جاوا به “bytecode” کامپایل می شود که در زمان اجرا توسط ماشین مجازی جاوا (JVM) که روی سیستم عامل اجرا می شود تفسیر می شود.
منتقدان جاوا می گویند که جاوا برای انجام یک کار ساده به کدهای “boilerplate” زیادی نیاز دارد و درک مفاهیمی مانند exceptions دشوار است.
تا کنون، این پرکاربردترین زبان برای توسعه اپلیکیشن اندروید است.
و با این حال ، از سال ۲۰۱۹ ، طبق گفته گوگل، Kotlin اکنون زبان ترجیحی برای توسعه اندروید است.
(برای آشنایی کامل با زبان جاوا به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
کاتلین
(انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های android)
توسعه اپلیکیشن های کراس پلتفرم
خوشبختانه ، فناوریهایی وجود دارند که به شما امکان میدهند به یک زبان یا فریمورک بنویسید و برنامه را برای هر دو پلتفرم هدف قرار دهید، به این معنی که توسعهدهندگانی که با جاوا و سوئیفت آشنایی ندارند اما در فناوریهای دیگر مانند وب یا سی شارپ متخصص هستند، میتوانند از مهارتهای خود استفاده کنند. برای توسعه برنامه های اندروید و iOS.
جوامع یا شرکتهای مختلف فریمورکهایی را ارائه کردهاند که به پایگاه توسعهدهندگان خود نزدیک است تا برای اندروید و iOS توسعه دهند.
این فریمورکها با اکوسیستم ابزارها و IDEهای مخصوص به خود عرضه میشوند که آن را برای توسعهدهندگان آشنا با آن چارچوبها راحت میکند.
به عنوان مثال، ابزار Xamarin برای استفاده از Microsoft Visual Studio و Apache Cordova برای استفاده از IDE های وب مانند VSCode طراحی شده است.
با این حال، همچنان به ابزارهای محیط توسعه Android و iOS نصب شده نیاز دارید (همانطور که قبلاً در بخش Android و iOS توضیح دادم) تا ابزار cross-platform بتواند از SDK ها و بسته بندی های بومی استفاده کند.
گاهی اوقات فریمورکها با شبیهسازهای خاص خود عرضه میشوند، اما عمدتاً از شبیهساز محیطهای اصلی توسعه اندروید یا iOS استفاده میکنند.
چارچوب های چند پلتفرمی زیر برای توزیع پلاگین ها و SDK های شخص ثالث به maven یا NuGet متکی هستند.
برخی از توسعه دهندگان افزونه های خود را برای خرید نیز فهرست می کنند.
C# و Xamarin
۱
سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است.
فریمورک Xamarin (که توسط مایکروسافت خریداری شده است) به شما امکان می دهد در سی شارپ در برابر چارچوب دات نت برنامه نویسی کنید.
چارچوب دات نت بر روی پلتفرم iOS با استفاده از یک پیاده سازی متن باز به نام mono پیاده سازی شده است.
IDE های محبوب برای نوشتن کدهای C# و Xamarin، Visual Studio Code توسط مایکروسافت است.
کد سی شارپ به صورت متقابل کامپایل شده و به صورت بومی در دستگاه iOS یا اندروید اجرا می شود.
این امکان اجرای بدون تاخیر را فراهم می کند که به توسعه بومی بسیار نزدیک است.
افزونههای خاصی به نامهای Xamarin.iOS و Xamarin.Android وجود دارد که میتوانید از آنها برای دسترسی به قابلیتهای اصلی iOS و اندروید استفاده کنید که میتوان از سی شارپ فراخوانی کرد.
(برای آشنایی بیشتر با زبان سی شارپ به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
Dart و Flutter
۲
اگرچه دارت اولین بار توسط گوگل در سال ۲۰۱۱ عمومی شد، اما سال ۲۰۱۷ اولین نسخه پایدار آن رونمایی شد.
دارت یک زبان برنامه نویسی شی گرا است.
شما از چارچوب Flutter Google برای نوشتن برنامه های تلفن همراه برای iOS نیز می توانید ، استفاده کنید.
محبوب ترین IDE ها Android Studio، IntelliJ و Visual Studio Code (VSCode) هستند.
یکی از قابلیتهای منحصر به فرد Flutter این است که با کتابخانه فریمورک ویجت UI خود که مبتنی بر طراحی Google Material و همچنین ویجتهای رابط کاربری مشابه iOS است، ارائه میشود.
C# و Xamarin
(انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های کراس پلتفرم)
توسعه اپلیکیشن های PWA
Progressive web apps (PWA) همانطور که گفته شد ، عملکردهایی شبیه به برنامه را از یک mobile site ارائه می دهند.
این یک جایگزین سریع و قابل اعتماد برای mobile site های سنتی است.
برخلاف وب سایت ، برنامه های کاربردی وب می توانند به صورت آفلاین کار کنند و به قابلیت های دستگاه بومی (مانند دوربین، GPS و …) دسترسی داشته باشند.
Python
۱
پایتون یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی همه منظوره است.
این یک زبان شی گرا است که به توسعه دهندگان برای استقرار در مقیاس کوچک و بزرگ به طور یکسان انعطاف پذیری می دهد.
علاوه بر PWA ها، پایتون معمولا برای تجزیه و تحلیل داده ها، تجسم داده ها، وب سایت ها، task automation و انواع دیگر نرم افزارها استفاده می شود.
اکثر توسعه دهندگان موافق هستند که پایتون کمی چالش برانگیزتر از جاوا است.
و همچنین در مقایسه با سایر زبانهای این دسته، منحنی یادگیری تندتری دارد.
(برای آشنایی بیشتر با زبان پایتون به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
Ruby
۲
Ruby یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که می تواند برای طیف وسیعی از موارد استفاده از جمله PWA استفاده شود.
بسیاری از توسعه دهندگان به دلیل سادگی به Ruby برای برنامه های تحت وب متکی هستند.
این زبان از سال ۱۹۹۰ وجود داشته است و امروزه همچنان مورد علاقه جامعه توسعه است.
در حالی که ارسال کد با روبی آسان است، یافتن اشکالات و خطاهای اشکال زدایی همیشه به همین سادگی نیست.
بنابراین اگر انتخاب شما این زبان است ، فقط این را در نظر داشته باشید.
(برای آشنایی بیشتر با زبان روبی به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
Python
(انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های PWA)
جمع بندی
به پایان مقاله ی مقایسه زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن رسیدیم.
همانطور که می بینید، هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خود را دارد. شما نمی توانید از مقایسه زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن ، به طور قطعی بگویید که یکی بهتر از دیگری است.
همه چیز به نوع برنامه، بودجه، جدول زمانی و دانش فنی بستگی دارد.
هیچ پاسخ درست یا غلطی برای اینکه چه زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرید یا در چه چارچوبی باید سرمایه گذاری کنید وجود ندارد.
بهترین زبان های برنامه نویسی برای ما و برنامه های تلفن همراه ما ممکن است برای شما و سناریوی توسعه برنامه شما بهترین نباشند.
همه گزینه های ذکر شده در این راهنما ، انتخاب های خوب و معتبری هستند که باید در نظر گرفته شوند.
هر کدام مزایا و معایبی دارند.
شما فقط باید دریابید که چه چیزی برای شما، کسب و کار و اهداف شما بهترین است.
در حال ساخت چه نوع برنامه ای هستید؟
- برنامه به چه چیزی نیاز دارد؟
- کجا می خواهید بیشترین تلاش را بکنید؟
- آیا می خواهید آن را یک یا چند بار توسعه دهید؟
- کاربر نهایی در چه دستگاه تلفن همراهی خواهد بود؟
- آیا برای پلتفرم های متعدد می سازید؟
اینها برخی از سوالاتی است که باید از خود بپرسید تا تعیین کنید زمان، تلاش و منابع شما به بهترین وجه در کجا استفاده می شود.
در پایان روز، فقط مطمئن شوید که می توانید به سرعت با بهترین برنامه ممکن به بازار بروید.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
شکست شما از زمانی شروع می شود که تصویر کنید ، همه چیز را می دانید