پرداخت به ازای نصب بازی (چه زمانی از این روش درآمدزایی استفاده کنیم ؟)
فهرست مطالب
فهرست مطالب
اگر یکی از مهم ترین مقالات ماناتاز یعنی « راه های درآمدزایی از بازی » را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که پرداخت به ازای نصب از روش های درآمدزایی مربوط به بازی است.
حال در این مقاله قصد بررسی این موضوع را داریم که چه زمانی و به چه شکلی باید از این متد درآمدزایی استفاده کرد که بتواند به بازی سودرسانی کند؛ نه اینکه باعث ضربه خوردن به بازی شود.
همچنین در پایان مقاله چند تا از بازی هایی را معرفی خواهیم کرد که توانسته اند از این متد درآمدزایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
تا پایان همراه ما باشید.
(لازم به ذکر است در این مقاله مبنا بازی های موبایلی می باشند و بررسی بازی های پریمیوم برای این پلتفرم صورت خواهد گرفت.)
مفهوم این متد درآمدزایی از نام آن مشخص است و به طور مختصر و مفید یعنی اینکه پلیر در ازای دانلود و نصب برنامه یا بازی باید مبلغی را پرداخت کند.
این مبالغ می تواند متغیر باشد که در بخش های بعدی به آن ها می پردازیم.
یک نکته ی مهم که در استفاده از این متد درآمدزایی است، عدم استفاده یا استفاده ی حداقلی از سایر متدهای درآمدزایی می باشد.
اما این به چه معناست ؟
خب راه های درآمدزایی زیادی از بازی وجود دارد از پرداخت های درون برنامه ای تا اشتراک ها و تبلیغات درون برنامه ای.
زمانیکه شما در همان ابتدای کار از پلیر بابت نصب بازی مبلغی دریافت می کنید، باید به شدت در توازن و بالانس سایر روش های درآمدزایی دقت کنید؛ به این معناکه باید استفاده ی حداقلی را از آن ها داشته باشید که پلیر تصور نکند که هدف شما تنها درآمدزایی و پول گرفتن از آن است.
به عنوان مثال در بازی هایی پریمیوم (منظور همان بازی هایی است که به ازای نصب مبلغی را دریافت می کنند) معمولا از روش های درآمدزایی تبلیغات درون برنامه ای، ارتقا به نسخه حرفه ای، اشتراک های بتل پس و پرداخت به ازای جان اضافی استفاده نمی شود.
پرداخت به ازای نصب معمولا با روش پرداخت های درون برنامه ای، آن هم به شکل متعادلی ترکیب می شود.
اما برسیم به سوال مهم این مقاله، یعنی زمان درست برای استفاده از این روش.
در ادامه قصد داریم طی فیلتر بندی های مختلفی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
قبل از هر نکته ی دیگری باید ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که سبک و ابعاد بازی شما، پتانسیل این موضوع را دارد که در همان ابتدای کار بتواند نظر کاربران را برای پرداخت به خود جلب کند.
قطعا بازی های ساده و کژوال در استفاده از این متد با یک شکست بزرگ مواجه خواهند شد و اگر بازی های پریمیوم درون مارکت را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد بازی هایی که با این روش درآمدزایی می کنند یا از لحاظ سناریو و محتوایی بسیار خاص و متمایز هستند و یا ابعاد خیلی بزرگ و گسترده ای را دارند.
بررسی رقبا یکی از کلیدی ترین نکات برای استفاده از این روش است.
همانطور که در بالا به آن اشاره شد، یک بازی زمانی در استفاده از این روش می تواند موفق عمل کند که از لحاظ سناریو و محتوایی خاص و متمایز باشد.
تصور کنید شما قصد دارید یک بازی تخته نرد را به صورت پریمیوم به فروش برسانید؛ خب قائدتا وقتی کاربر ده ها نسخه ی مشابه بازی شما را به صورت رایگان در دسترس دارد، چرا باید برای تجربه بازی شما در همان ابتدای کار مبلغی پرداخت کند.
حتی اگر اینطور در نظر بگیرید که بازی شما در درون خود فیچرهای متمایزی را ارائه می دهد باز هسته و کانسپت کلی بازی، تخته نرد است و همین موضوع باعث می شود، پلیر به سوی بازی های رایگان مشابه شما برود.
به همین خاطر یک بازی پریمیوم موفق باید همیشه در نگاه اول برای پلیر خاص و متمایز از تمامی بازی ها به نظر برسد.
برای هر بازی تبلیغات یک آیتم کلیدی است.
اما برای یک بازی پریمیوم، تبلیغات نقش مهم تری را پیدا خواهد کرد.
دلیل این اهمیت این است که مخاطبان هدف شما زمانی حاضر به خرید بازی می شوند که از قبل آوازه ی آن را شنیده باشند.
تریلر های سینماتیک پری لانچ یا بخش هایی از گیم پلی بازی با تبلیغات گسترده و همچنین تبلیغات پس از انتشار در مارکت مورد نظر می تواند برای این امر بسیار کاربردی واقع شود.
منظور از برندینگ این است که اگر ناشر بازی دارای اعتبار و محبوبیت جهانی باشد و به طور کلی شناخته شده باشد، می تواند قدم بسیار مثبت و بزرگی در ثمر بخش بودن این متد درآمدزایی داشته باشد.
زیراکه پلیرها با اعتماد و اعتبار ناشر یا برند سازنده ی بازی می توانند اقدام به پرداخت برای بازی بکنند.
سوال بعدی که مطرح است در رابطه با نرخ های قیمت گذاری می باشد.
مشخصا نرخ های متفاوتی وجود دارد و شما می توانید به دلخواه قیمت گذاری مورد نظر خود را برای بازی پیاده سازی کنید.
اما اینجا ما در رابطه با استانداردها صحبت خواهیم کرد و به صورت کلی بازه ها را ارائه خواهیم داد.
برای ارائه ی قیمت در درجه ی اول مهم است که بازی در مارکت داخلی قصد انتشار دارد یا در مارکت بین المللی.
اگر مارکت هدف داخلی باشد قیمت گذاری هایی که انجام می شود از حداقل ۲ هزار تومان تا حداکثر ۳۰ هزار تومان می باشد.
البته این بازه ی حداقلی و حداکثری نیز می تواند برای برخی بازی ها متفاوت باشد اما برای اکثر بازی های پریمیوم در همین بازه است.
و اما اگر مارکت هدف خارجی باشد، از ۱ تا ۱۰ دلار می تواند متغیر باشد که این بازه نیز در برخی از بازی ها متفاوت است.
در ادامه تعدادی از بازی های پریمیوم خارجی در سبک های مختلف را با قیمت آن ها معرفی خواهیم کرد.
در بخش آخر و به عنوان جمع بندی قصد داریم به این نکته بپردازیم که چرا اکثریت بازی های موجود در مارکت به صورت رایگان هستند.
دلیل این موضوع این است که در مقایسه با سایر روش های درآمدزایی، درآمدزایی از روش پرداخت به ازای نصب، ریسک بالاتری دارد.
زیراکه جلب اعتماد پلیر برای اینکه در همان ابتدای کار حاضر به پرداخت مبلغ شود خیلی سخت است و همچنین در مقایسه با سایر روش های درآمدزایی این روش توسط پلیر ها کمتر مورد استقبال و محبوبیت است.
زیرا به نحوی آزادی عمل برای پرداخت را از پلیر گرفته و آن را محبور به پرداخت می کند.
به همین علت اکثریت بازی های مارکت به صورت رایگان در دسترس هستند و ترجیح به درآمدزایی از روش های دیگر که مطمئن تر است دارند.
از لحاظ درآمدزایی نیز واقعا به صورت دقیق نمی توان گفت این متد در مقابل کدام متدها درآمد بیشتر یا کمتری را دارد، اما چیزی که مشخص است، در نرخ تبدیل ۱۰۰ درصدی این متد است، زیراکه هر کاربری که بازی را نصب می کند هم منجرب به درآمدزایی از بازی شده است و هم کاربر فعالی محسوب می شود؛ زیراکه بازی انقدر برای آن ارزشمند بوده است که حاضر به پرداخت برای آن شده؛ اما برای سایر متدهای درآمدزایی نمی توان وابسته به تعداد نصب همچین نتیجه گیری را کرد.
برنامه نویس بازی و سایت
سخت ترین تصمیم ها نیازمند قوی ترین اراده هاست.