۸ تا از رایج ترین اشتباهات دولوپرهای یونیتی
وقتی در حال خواندن این مقاله هستید این به این معناست که با موتور بازی سازی یونیتی آشنایی دارید.
تفاوتی ندارد که دولوپر بازی باشید یا نه، این مقاله می تواند برای شما در هر صورت جذاب باشد.
مطابق با تیتر این مقاله ما قصد داریم به ۸ تا از رایج ترین اشتباهات دولوپرهای یونیتی بپردازیم؛ هر چند که روند بازی سازی به قدری پیچیده است که یک دولوپر می تواند میلیون ها اشتباه بکند، اما سعی شده است طبق توضیحات منابع اصلی این مقاله به این ۸ مورد به صورت کامل اشاره بشود.
با ما همراه باشید.
اهمیت دوری از این اشتباهات رایج
اجتناب از اشتباهات رایج Unity برای هر توسعه دهنده یونیتی ضروری است.
تمرین ضعیف و کدنویسی بد می تواند منجر به هدر رفتن زمان و منابع شود، البته به احتمال زیاد باعث به وجود آمدن باگ هایی نیز در بازی می شود که رفع کردن آن خود داستانی دارد.
به همین دلیل است که شناسایی و اجتناب از رایج ترین اشتباهات توسعه دهندگان یونیتی برای اطمینان از پروژه های موفق و بازیکنان راضی از بازی امری ضروری است.
همچنین مهم است که بدانیم اجتناب از چنین خطاهایی یک فرآیند مداوم است زیرا فناوریها و فریمورک های جدید منتشر میشوند، که فرصتهایی را برای توسعهدهندگان ایجاد میکند تا اشتباه کنند.
بنابراین، اگر برای فرآیند کامل ساخت بازی ویدیویی نیاز به کمک داشتید، میتوانید از ماناتاز کمک بگیرید.
۸ تا از رایج ترین اشتباهات دولوپرهای یونیتی
۱- کیفیت و معماری ضعیف کد
یکی از رایج ترین اشتباهاتی که توسعه دهندگان مرتکب می شوند نادیده گرفتن کیفیت کد است.
استانداردها و شیوه های ضعیف کدنویسی می تواند منجر به بازی های ناپایدار، باگ و مشکل در افزودن فیچرهای جدید یا ایجاد تغییرات شود.
برای جلوگیری از این اشتباه، توسعه دهندگان یونیتی باید معماری تمیز و قابل نگهداری را در حین کدنویسی برنامه خود طراحی و پیاده سازی کنند.
این امر مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بهتر را با رشد برنامه تضمین می کند.
۲- نادیده گرفتن عملکرد کراس پلتفرمی
حتی اگر فقط نگران ساخت بازی برای یک پلتفرم واحد هستید، همیشه باید نحوه عملکرد آن در سایر سیستم عامل ها و دستگاه ها را در نظر بگیرید.
پلتفرمهای مختلف قابلیتهای متفاوتی دارند، بنابراین ممکن است بازی شما در سیستمهای مختلف تجربه خوبی را ارائه ندهد.
همچنین مطمئن شوید که هر پلاگین یا asset که استفاده میکنید با همه پلتفرمها سازگار است.
در غیر این صورت، آنها به درستی در برخی از سیستم ها کار نمی کنند.
در نهایت، بازی خود را به طور کامل بر روی هر پلتفرم تست کنید تا قبل از انتشار برای عموم، مطمئن شوید که بدون مشکل اجرا می شود.
۳- عدم استفاده صحیح از حافظه پنهان
حافظه پنهان با بخش بزرگی از بارگذاری غیر ضروری جلوگیری می کند.
استفاده از سیستمهای کش داخلی میتواند به شما کمک کند تا زمان بارگذاری سریع تری را برای بازی خود داشته باشید.
این می تواند به ویژه در دستگاه های تلفن همراه که منابع محدودتر از رایانه های شخصی و کنسول ها هستند، مهم باشد.
عدم استفاده موثر از کش می تواند عملکرد بازی را مختل کند و به تجربه کاربر آسیب برساند.
چند مورد از نکات مهم در اینباره:
- از تخصیص های غیر ضروری در update loops خودداری کنید.
- از structs برای کانتینرهای دارای ویژگی ساده استفاده کنید، زیرا اینها در پشته تخصیص داده نمی شوند.
- آرایهها، لیستها یا مجموعههای دیگر از اشیاء را به جای ایجاد آنها در حلقههای بهروزرسانی، از قبل تخصیص دهید.
- اگر به روز رسانی یک ویژگی رشته در یک حلقه به روز رسانی ضروری است، به جای رشته از شی StringBuilder استفاده کنید.
- برای شناسایی مشکلات احتمالی از یک profiler استفاده کنید. ( Profiler همچنین دو عملکرد قابل توجه برای رفع نشت حافظه و garbage collection ارائه می دهد؛ از Profiler همچنین می توان برای ساخت بلوک های کد برای بهبود عملکرد کلی برنامه استفاده کرد.)
۴- نادیده گرفتن بهبود عملکرد بهینه سازی
مبحث بهینه سازی یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات توسعه بازی به خصوص برای دیوایز موبایل می باشد.
بهینه سازی عملکرد بخش اساسی توسعه یونیتی است.
عدم رعایت این موضوع می تواند باعث ایجاد هنگی و روند اجرای کند یا عدم اجرای بازی در دستگاه ها بشود.
توسعه دهندگان یونیتی باید بدانند که بازی آنها از نظر حافظه و عملکرد در هنگام توسعه برای پلتفرم های مختلف به چه چیزی نیاز دارد.
این بدان معنی است که مراقب نحوه استفاده از منابعی مانند تکسچرها، پارتیکل ها، VFX و انیمیشن ها باشند.
در بحث بهینه سازی، برخی مواقع مشکل جدیدی به وجود می آید؛ یعنی اینکه شما قصد دارید عملکرد بازی را بهبود ببخشید اما در بخش دیگری مشکل ایجاد خواهید کرد و آن بخش چیزی نیست جز کیفیت و گرافیک بازی.
اشتباهی دیگر از توسعه دهندگان که در بهینه سازی وجود دارد، پایین اوریدن کیفیت گرافیکی بازی می باشد که این امر از جنبه ی دیگری به بازی ضرر زده و به هیچ عنوان اصولی نیست.
برای درک بهتر موارد مربوط به بهینه سازی بازی از مقاله ی زیر دیدن کنید.
۵- استفاده از پلاگین های زیاد (به assetstore یونیتی متکی نباشید)
استفاده از افزونه های زیاد اشتباه رایج بعدی در میان توسعه دهندگان است.
در حالی که برخی از افزونه ها برای کارهای خاصی در بازی ضروری هستند، اما استفاده بیش از حد می تواند به روند توسعه آسیب برساند.
ما در مقاله ای برخی از کاربردی ترین پلاگین های assetstore یونیتی را معرفی کردیم، اما استفاده ی غیر اصولی از آن ها می تواند مشکلات جدی را به وجود آورد.
استفاده بیش از حد از افزونه ها زمان مورد نیاز برای توسعه را افزایش می دهد و ممکن است به دلیل مشکلات سازگاری با سایر افزونه ها یا پکیج های نرم افزاری، مشکلاتی در عملکرد ایجاد کند.
علاوه بر این، تکیه بیش از حد به راه حل های شخص ثالث، پروژه شما را در معرض خطرات امنیتی احتمالی ناشی از توزیع کدهای مخرب از طریق افزونه ها قرار می دهد.
در حالت ایده آل، فقط باید از پلاگین های ضروری استفاده شود و قبل از استفاده از نظر سازگاری با سایر پکیج های نرم افزاری به درستی تست شوند.
۶- اجرای نادرست فیزیک بازی
یکی از اجزای کلیدی بسیاری از پروژه های یونیتی موتور فیزیک است که پدیده های طبیعی مانند گرانش، اصطکاک و نیروی حرکتی را شبیه سازی می کند.
اجرای نادرست فیزیک یکی از اشتباهات رایج است و می تواند عملکرد کلی یک بازی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
برای اطمینان از اجرای صحیح فیزیک بازی، توسعه دهندگان باید نحوه اعمال نیروها را به طور دقیق در مورد اشیاء داخل پروژه خود بدانند.
علاوه بر این، توسعهدهندگان باید خود را با گزینههای سفارشیسازی موجود در موتور Unity که امکان شبیهسازیهای فیزیک دنیای واقعی را دقیقتر میسازد، آشنا کنند.
توسعهدهندگان بازیهای موبایلی باید هنگام اجرای فیزیک، سیستم مورد نیاز پلتفرمهای هدف خود را نیز در نظر بگیرند.
۷-کار با مدل های بهینه نشده
زمانی که یک مدل در یک scene استفاده می شود، باید آماده استفاده باشد و نیازی به اصلاح بیشتری نداشته باشد.
مقیاس آن باید با برنامه شما سازگار باشد.
اگر نرم افزار مدل سازی سه بعدی شما به راحتی این اجازه را نمی دهد، شاید از واحدهای مختلفی استفاده می کند.
شما باید به طور خاص ضریب مقیاس را در تنظیمات import مدل های برنامه تنظیم کنید (به عنوان مثال برای 3dsMax و Modo عدد 0.01 بگذارید، برای Maya عدد 1.0 را تنظیم کنید).
هنگامی که نیاز به تغییر ابعاد آبجکت دارید، این کار را در رابطه با اشیاء در برنامه مدلسازی سه بعدی انجام دهید؛ نه Unity.
برای تعیین مقادیر مناسب، مقیاس را در Unity آزمایش کنید؛ سپس، در برنامه نهایی و برای گردش کار ثابت، همه چیز را قبل از وارد کردن مدل های خود به یونیتی به خوبی آماده خواهید کرد.
نام هر asset باید به وضوح نوع و عملکرد آن را توصیف کند.
در حین کار همیشه این قوانین نامگذاری را ثابت نگه دارید.
۸- تست های عملکرد به صورت دستی
ما گاهی اوقات تمایل داریم عملکرد را به صورت دستی با آزمایش در حالت بازی کردن آزمایش کنیم.
این سرگرم کننده است، به علاوه هر چیزی که ما نیاز داریم تحت کنترل مستقیم ما است.
اما خب این کافی نیست.
هرچه یک برنامه پیچیده تر شود، برنامه نویس باید به طور خسته کننده ای نتایج را تکرار و تجزیه و تحلیل کند تا مطمئن شود که برنامه مطابق با هدف اصلی خود رفتار می کند.
این تکرارها کسل کننده ترین بخش فرآیند توسعه هستند.
می توانید این تست را با ابزار Unity به صورت خودکار انجام دهید.
اگر معماری کد مناسب باشد (موردی که در بالا به آن اشاره کردیم)، تستهای خودکار به خوبی عمل می کنند.
هنگامی که هیچ راهی برای خودکار کردن یک تست وجود ندارد، صحنه های آزمایشی خود را به گونه ای آماده کنید که بتوانید به سرعت بر روی موضوع دقیقی که نیاز به حل دارد تمرکز کنید.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
یکی از مهم ترین ها در زندگی کمک به دیگران است؛ آن هم به شکل خالصانه و بدون چشمداشت؛ پس از کمک رسانی خواهید دید که چگونه قوانین حاکم بر جهان هستی به شما چندین برابر می دهد.