چگونه ایده ای برای ساخت بازی خلق کنیم ؟
فهرست مطالب
این مقاله را می توان بخش دوم مقاله ی «بهترین ایده ها برای ساخت بازی» دانست.
با این تفاوت که در این مقاله قصد داریم به جای تنها معرفی کردن یک سری سبک ها و الهام گیری از آن ها، به بخش های عمقی تری برای تولید یک ایده ی مناسب برای بازی بپردازیم.
در واقع قصد ریشه یابی داریم؛ به اینصورتکه چگونه می توان با راه هایی که در ادامه به آن می پردازیم یک ایده ی موفق را ساخت.
به عبارت ساده، ایده های بازی، دیدگاه اولیه ای است که شما در مورد یک بازی دارید.
خط داستانی، گیم پلی، اکشن کارکترها، تنظیم محیط بازی، داستان های فرعی و هدف بازی همگی بخشی از ایده بازی هستند.
مفهوم بازی شامل جنبه های فنی بیشتری مانند سبک هنری، مکانیک بازی، استراتژی های کسب درآمد و برنامه بازاریابی نیز می باشد.
اما هیچ یک از اینها ثمر بخش نیست مگر اینکه هسته ی ایده بازی منحصر به فرد و جذابی داشته باشید که پلیرها را دیوانه کند.
با ما همراه باشید.
(توجه داشته باشید در مقاله ی دیگری تحت عنوان «ایده ی بازی سازی» به یک سری از اصول اولیه برای ایده پردازی پرداختیم که در صورت نیاز می توانید از آن مقاله نیز دیدن کنید.)
راه های مناسب برای دستیابی به ایده های برتر
بریم سراغ بررسی تمامی راه های ممکن برای خلق ایده های مناسب جهت ساخت یک بازی موفق.
غوطه ور شدن در ژانرهای مختلف
این روش به اینصورت است که شما یک ژانر بازی را انتخاب می کنید، به عنوان مثال، معمایی، و ایده های جدیدی را در ذهن خود پرورش می دهید که می توانید برای این ژانر استفاده کنید.
در نهایت ممکن است یک ایده منحصر به فرد بازی معمایی مانند یک مکانیک جدید یا یک سبک هنری جدید که هیچ کس قبلاً آن را امتحان نکرده است، کشف کنید.
خیلی وقت ها با اینکه شما یک ایده ی اختصاصی را در ذهن خود پرورش داده اید اما این ایده نیز توسط دیگران ساخته شده است.
از این رو، پیدا کردن چیزی منحصر به فرد دشوار می شود.
اما وقتی عناصر ژانرهای مختلف را با هم ترکیب میکنید، میتواند مکانیکهای جدیدی در بازی ایجاد کند که قبلاً کشف نشدهاند.
(در اینباره پیشنهاد می کنیم از مقاله ی «کپی برداری از بازی ها راه حل کلیدی یا اشتباهی محرز» دیدن کنید.
ترکیب عناصر بازی های مختلف
تحت این روش، شما دو یا چند ایده بازی کاملاً متفاوت را با هم ترکیب می کنید تا یک ایده بازی واحد را تشکیل دهید.
یک مثال برجسته میتواند ترکیب گیمپلی مبتنی بر موجودات Pokemon GO با مکانیک شوتر Doom باشد.
وقتی چنین ایده های متفاوتی را با هم ترکیب می کنید،
انواع کاملا جدیدی از ژانرهای بازی را به وجود می آورد.
نتیجه چنین ترکیباتی ژانرهای جدیدی مانند fitness/RPG, Time-travel/RTS, Satirical Murder-Mystery RPG و … است.
برای انجام این کار، ژانرهای مختلفی از بازی ها را انجام دهید و آن ها را در حین انجام به صورت انتقادی تحلیل کنید.
تصور کنید اگر عناصری از یک بازی بسیار متفاوت دیگر را به آن اضافه کنید، تجربه گیم پلی چگونه خواهد بود.
الهام گیری از دنیای واقعی
اکثر بازیکنان از بازی ها به یکی از دو روش استفاده می کنند:
1) برای فرار از دنیای واقعی
2) تجربه کردن چیزهایی در دنیای واقعی به روشی بهتر
میتوانید از دنیای واقعی الهام بگیرید تا ایدههایی به دست آورید که بتواند هر یک از آنها را برآورده کند.
برای دریافت ایده های بازی برای گروه اول، کارهایی را بیابید که مردم در زندگی واقعی خود نمی توانند انجام دهند اما دوست دارند در دنیای مجازی انجام دهند.
کارهایی مانند مبارزه با اژدهای آتشین، در حالی که شمشیر جادویی را در دست دارید.
برای ایده گرفتن برای دومی، به دنبال چیزهای پیش پا افتاده در دنیای واقعی باشید، که می توانید آن را در دنیای مجازی هیجان انگیز کنید.
چیزهایی مانند پارک کردن وسیله نقلیه یا اداره یک مزرعه. (Hay Day یکی از این نمونه های فوق العاده است.)
تا می توانید بازی کنید
انجام بازی های مختلف یک راه سرگرم کننده برای الهام گرفتن برای بازی است.
بازیهای ویدیویی میتوانند ما را به دنیایی متفاوت منتقل کنند و در عین حال ما را به روشهای جدیدی به چالش بکشند.
برای دریافت ایده های جدید، بازی های مختلفی را که در بازار عرضه می شوند، امتحان کنید.
این بدان معناست که نه تنها بازیهایی از ژانرهایی که از آنها لذت میبرید، بلکه ژانرهای جدیدی را که با آنها آشنا نیستید یا از آن لذت نمیبرید نیز امتحان کنید.
خدا را چه دیدید، الهام ممکن است در کمین بازی ها باشد.
علاوه بر این، انجام بازیهای جدید به شما کمک میکند تا در مورد مکانیکهای جدید، کانسپت های مختلف، سبکهای هنری و حتی موسیقیهایی که برجسته هستند، ایده بگیرید.
الهام گیری از رسانه ها
نیازی نیست که ایده های منحصر به فرد بازی به بررسی بازی ها یا انجمن های دیگر محدود شود.
کتاب ها، نمایش های تلویزیونی، فیلم ها، آرت و حتی موسیقی می توانند الهام بخش بازی های ویدیویی باشند.
شما ممکن است طرح یک بازی را از یک برنامه تلویزیونی یا یک فیلم بیابید.
شما می توانید عناصر مختلفی را از چنین رسانه هایی بیابید.
این می تواند هر چیزی باشد، از پایه اصلی بازی گرفته تا عناصر کوچک مانند یک شخصیت خاص که به اندازه کافی به عنوان قهرمان یک بازی خوب به نظر می رسد.
Game idea generator
در کنار تمامی موارد بالا می توانید از یک Game idea generator نیز استفاده کنید.
یک هوش مصنوعی تحت عنوان Game idea generator میتواند به کمک شما بیاید.
توصیه نمیشود که هر بار از آن ها استفاده کنید زیرا همیشه نتایج آن ها درست و قابل استفاده نیست.
ّهمچننین قطعا ارزش ایده ای که از ذهن می آید بالاتر از ایده های هوش مصنوعی است و احتمال خطای ایده های آن ها یا تکراری بودنش بسیار زیاد است.
در واقع می توان از این ابزارها بیشتر به عنوان یک ابزار کمک کننده برای رسیدن به ایده ی اصلی استفاده کرد.
نحوه کار
روی تم خود تمرکز کنید: تم اصلی، مفهوم یا محصولی را تصور کنید که هویت بازی شما را مشخص می کند.
Focus خود را وارد کنید: محصول انتخابی خود را در generator وارد کنید.
از خروجی کیف کنید: تماشا کنید که Game Ideas Generator یک ایده کامل از بازی را با توضیحات قانع کننده و عنوانی جلب توجه می کند.
توسعه ایده: حالا نوبت شماست که با هسته ی ایده ی دریافتی بتوانید، مراحل ایده پردازی را تکمیل کنید.
ساخت بازی حول محور کارکتر
اگر ساختن بازی حول محور یک ژانر کار شما نیست، چرا حول یک شخصیت نسازید؟
در مورد قهرمان یا شخصیت شرور خود تصمیم بگیرید و از ویژگی های آنها برای ایجاد دنیایی در اطراف آنها استفاده کنید.
فرض کنید شخصیت اصلی بازی ما Penelope Porkchop نام دارد. او یک خوکی بدبین با حقه های کثیف است.
بر اساس آنچه ما می دانیم، چگونه می توانید یک بازی حول محور او بسازید؟
حتی بهترین ایده های بازی نیاز به شخصیت های جذاب دارند تا همه آنها را به هم گره بزنند، بنابراین از بازیگران خود شروع کنید و ببینید که آنها شما را به کجا می برند.
تکنیک اسکرام
روش SCAMPER زاییده فکر مایکل میکالکو نویسنده Thinkertoys است.
یک بازی موجود را انتخاب کنید که دوست دارید طرح بعدی شما شبیه آن باشد و از خود هفت سوال بپرسید:
- جایگزین: چه بخشی از این بازی قابل تعویض است؟
مثال: یک سیستم manual backtracking را جایگزین fast travel کنید. - ترکیب: چه جنبه هایی را می توان ترکیب کرد تا چیزی حتی بهتر ایجاد شود؟
مثال: Cuphead در ابتدا فقط شامل باس فایت ها بود، تا زمانی که Studio MDHR آنها را با سطوح run-and-gun ترکیب کرد. - تطبیق: چه چیزی را می توان اضافه کرد تا این سیستم احساس مدرن تر کند؟
مثال: God of War صفحههای بارگذاری خود را در پشت صحنههایی که به «squeeze gaps» معروف هستند پنهان میکند تا گیمپلی در حال چرخش باشد. - اصلاح، بزرگنمایی، به حداکثر رساندن یا به حداقل رساندن: چه جنبههایی را میتوان تغییر داد؟
مثال: تغییر ارتفاع یا فاصله دوربین برای ارائه دید بهتر به پلیر. - استفاده دیگر: آیا می توان از جنبه ای از این بازی به طور متفاوت استفاده کرد؟
مثال: Crash Bandicoot برای شکستن جعبهها و شکست دادن دشمنان میچرخد، اما در بازی شما، میتوان از چرخش برای منحرف کردن پرتابهها استفاده کرد. - حذف: چه چیزی را می توان حذف یا ساده کرد؟
مثال: مکانیک های پیچیده قفل را با یک کلید مخفی یا یک فرمان تک دکمه جایگزین کنید. - معکوس، مهندسی مجدد یا تنظیم مجدد: اگر جنبه ای از این بازی را معکوس کنید چه اتفاقی می افتد؟
مثال: پیچ و تاب افسانه ای Bioshock با نام “Woudly you” ایده استقلال و اراده آزاد بازیکنان را تغییر داد.
این یک تکنیک کارآمد است که شما را تشویق می کند به سوالاتی که در قلب طراحی خوب بازی هستند پاسخ دهید.
در نظر گرفتن مارکت
اگر به دنبال ایدههای بازی خوب هستید، به اطراف نگاه کنید: چه چیز داغ است، چه چیزی نیست، و صنعت به کدام سمت میرود؟
Roguelike ها به همان اندازه محبوب هستند که قبلاً بوده اند.
تجربههای روایی تکنفره پس از یک دهه حضور چندنفره آنلاین، دوباره به سر خط خبرها بازگشتهاند.
بازی های کژوال و مچ۳ همچنان جزوه محبوب ترین دسته بندی ها محسوب می شوند.
(پینشهاد می کنیم برای پی بردن بیشتر به این آمار و ارقام و بررسی ژانرهای محبوب، سیستم عامل ها تا مخاطبان هدف از مقاله ی «میزان درآمد بازی های موبایلی» دیدن کنید.)
ملاحضات کلیدی قبل از نهایی کردن ایده بازی
نظر سنجی
بازخوردهای لازم را اعضای مختلف تیم از گیم دیزاینر تا دولوپرها و آرتیست دریافت کنید.
منحصر به فرد بودن
در حالی که الهام گرفتن اشکالی ندارد، مطمئن شوید که ایده شما چیزی تازه به مارکت ارائه می دهد و کپی آن ساخته نشده باشد.
از آنجایی که در بازار بازی های مشابه وجود دارد، باید به یک نقطه فروش منحصر به فرد (USP) فکر کنید که می تواند بازی شما را متمایز کند.
استراتژی کسب درآمد
به نحوه درآمدزایی فکر کنید.
آیا این یک خرید یکباره، یک مدل فریمیوم خواهد بود یا شامل خریدهای درون برنامه ای است ؟
مناسب بودن پلتفرم
آیا ایده بازی شما برای موبایل، کنسول، رایانه شخصی یا واقعیت مجازی مناسب تر است؟
الهام گیری از بازی های تاپ
در قسمت آخر این مقاله قصد داریم برخی از سبک های بازی سازی را نام برده و بازی های تاپ آن ها را برای الهام گیری، ذکر کنیم.
AR و VR
۱- بازی هایی با تم جنگل مانند Jurassic World..
۲- بازی های هالووین مانند Five Nights at Freddy’s.
۳- بازی های یکپارچه مراقبت های بهداشتی مانند Pokémon Go.
۴- بازی هایی با مضمون زامبی مانند Walking Dead.
بازی های درآمدزا
۶- بازی های NFT مانند Ether Legends.
۷- بازی های کریپتو مانند Axie Infinity.
۸- بازی مبتنی بر درآمدزایی با پول واقعی مانند Blackout Bingo.
۹- بازی Lottery مانند Jackpocket Lottery..
۱۰- بازی های ارائه دهنده کارت هدیه مانند Lucky Scratch.
بازی های داستان محور
۱۱- بازی های داستانی پر رمز و راز Hogwarts legacy.
۱۲- بازی داستانی دراماتیک مانند Episode and Choice.
۱۳- بازی داستانی با تم آرکید مانند Blaze.
۱۴- بازی هایی با شخصیت های واقعی مانند Eko.
بازی های تخیلی (پرداختن به ایده ها)
۱۵. دنیایی که در آن هوش مصنوعی و روبات ها قدرت را در دست می گیرند.
۱۶. رقابت در سطح کشور برای رسیدن به پادشاهی.
۱۷. کهکشان و بازی های جنگ فضایی مانند Pulsar: Lost Colony.
۱۸. دنیایی که ربات ها شروع به گرفتن احساسات می کنند.
بازی های آموزشی
۱۹. یادگیری کد و بازی های STEM مانند Hopscotch.
۲۰. بازی های محاسباتی کوانتومی مانند Hello Quantum و Quantum Cats.
۲۱. بازی های علم آموزی مانند Starfall Catalyst.
۲۲. بازی های ساخت واژگان مانند Alpha Bear.
بازی های آرکید
۲۳. بازی اتومبیل رانی مانند Asphalt 9: Legends.
۲۴. بازی های فانتزی مانند Candy Crush.
۲۵. اجرای بازی هایی مانند Subway Surfers.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
بیشتر بخواه تا بیشتر بدست آوری.