Hud در بازی سازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 05/02/2024
در این مقاله قصد داریم در رابطه با مفهوم hud در بازی سازی و نقش آن در گرافیک و ui بازی صحبت کنیم.
این مفهوم قطعا در بسیاری از بازی های ویدیویی اکشن تا استراتژیک موجود است و توجه به آن می تواند بسیار در کیفیت بازی و راحتی کاربر برای استفاده از کنترلرها تاثیر گذار باشد.
پس برای درک کامل این مفهوم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
HUD چیست ؟
Heads Up Display که به اختصار HUD خوانده می شود، بخشی از صفحه نمایش گیمر است ؛ که اطلاعات حیاتی را برای گیمر و گیم پلی که در حال انجام آن است را نمایش می دهد.
(لازم به ذکر است که هاد را نباید با رابط کاربری (UI) که میتواند شامل منوهای مختلف و عناصر تعاملی درون بازی باشد، اشتباه گرفت.)
hud می تواند در هر بخشی از صفحه نمایش کاربر قرار گیرد.
پایین صفحه ، بالای صفحه یا سمت چپ و راست صفحه که محل قرارگیری آن کاملا وابسته به سبک و نوع بازی می باشد.
یک طراحی عالی HUD باید به گونه ای باشد که بازیکن به شکل ملموسی متوجه ی وجود آن نشود زیراکه در غیر اینصورت باعث حواس پرتی می شود.
این به این معناست که هاد هرگز نباید مانعی برای گیم پلی بازی باشد.
به عنوان مثال در بازی های سبک شوتر، این اطلاعات حیاتی معمولا در پایین صفحه قرار می گیرد و یا در بازی های استراتژیک به علت بالا بودن حجم اطلاعات نمایشی در پایین و بالای صفحه شاهد اطلاعاتی هستیم.
برخی از بازی ها حتی به کاربر این امکان را می دهند که HUD خود را مطابق با نیازهای خود ویرایش کند.
به عنوان مثال بازی World of Tanks به بازیکنان کنترل گسترده ای بر روی HUD خود می دهد.
و سفارشی سازی کاربر اجازه می دهد تا برجستگی HUD با طیف وسیع تری از سلیقه، تجربه و ترجیحات بازیکن مطابقت داشته باشد.
Hud شامل چه اطلاعاتی است ؟
سوالی که قطعا برای شما مطرح است این می باشد که hud شامل دقیقا چه نوع اطلاعاتی است ؟
پاسخ به این سوال را نمی توان به صورت کلی گفت زیراکه هر بازی ای مطابق با سبک خود دارای یک سری اطلاعات نمایش برای کاربرانش است ؛ اما ما طی چند مثال در سبک های رایج بازی سازی این اطلاعات رایج را شرح خواهیم داد و در سایر بازی ها شما متوجه ی این اطلاعات به صورت کلی خواهید شد.
۱- بازی های اکشن – شوتر :
رایج ترین اطلاعاتی که برای بازی های شوتر به کاربر نمایش داده می شود ، شامل موارد زیر می باشد :
- تعداد خشاب اسلحه و تیرها که پس از هر شلیک به روز می شود
- تعداد فیچرهای اضافی مانند نارنجک ها
- نقشه ی راه که در آن مقصد ، دشمنان و سایر المان های بازی قابل نمایش است
- میزان جان کاربر که با آسیب پذیری درون بازی تغییر خواهد کرد
- میزان انرژی
- امتیاز
- فیچرهای دوربین ، تغییر به حالت نشسته یا ایستاده ، تعویض اسلحه و … (مخصوص اندروید)
2- بازی های ریسینگ :
- عقربه ی سرعت شمار (کیلومتر سنج)
- نقشه ی راه شامل مقصد و تمامی فیچرهای درون بازی از دوربین ها تا گاراژ و …
- کنترلهای مربوط به تغییر آهنگ ، تغییر هدف و …
- نمایش جایگاه شما در مسابقات
3- بازی های استراتژیک :
بازی های استراتژیک مانند دو سبک بالا hud ثابتی را ندارند و hud آن ها وابسته به سبک بازی تغییر خواهد کرد اما ما به عنوان مثال بازی کلش آف کلنز را برای نامبری از hud ها در نظر می گیریم.
- نمایش تعداد دارایی های شما (شامل : اکسیرها ، طلا و الماس)
- نمایش لول
- تعداد کاپ ها
- فروشگاه
- نوتیفیکیشن ها
- آیکون های مربوط به War و اتک زدن
- آیکون های مربوط به تغییر چیدمان زمین و رفتن به فروشگاه
- بخش تنظیمات
- بخش چت
و …
(بازی های استراتژیک در بین سایر سبک ها معمولا شلوغ ترین hud را دارند.)
در مثال های بالا به خوبی متوجه شدید که منظور ما از hud چیست و شامل چه نوع اطلاعاتی است.
دسته بندی های بسیار زیاد دیگری برای هاد ها و بازی ها وجود دارد که وابسته به نوع بازی hud ها نیز تغییر خواهند کرد.
اما سعی کردیم مثال هایی را بزنیم و به دسته بندی هایی اشاره کنیم که یک سری hud هایی داشته باشد که در سایر بازی های مشابه خود نیز وجود آنها ثابت بوده و تنها ظاهر آنها از لحاظ گرافیکی متفاوت باشد.
طراحی hud
نوع طراحی HUD که برای بازی خود انتخاب می کنید به نوع و سبک بازی شما و میزان شبیه سازی بودن تجربه ای که می خواهید به بازیکن ارائه دهید بستگی دارد.
شما همچنین باید درک داشته باشید که چه مقدار اطلاعات باید به بازیکن ارائه شود و چه اطلاعاتی ضروری و چه اطلاعاتی غیر ضروری است.
به عنوان مثال بازی Halo را در نظر بگیرید ؛ HUD این بازی هر چیزی را که بازیکن باید بداند را نمایش می دهد.
و چیزی برای سوال باقی نمی ماند با این حال، این نوع طراحی ممکن است برای هر بازی مناسب نباشد.
به عنوان مثال، در Tomb Raider هاد ها بسیار کم است و فقط آنچه را که کاملا ضروری است نمایش می دهد و آنچه لازم است بسته به اقداماتی که انجام می دهید می تواند تغییر کند.
تا زمانی که برای تعویض اسلحه خود، پیکان جهت را نزنید، HUD را برای اسلحه ها نمی بینید.
این نوع طراحی HUD با سبک Tomb Raider مطابقت دارد، زیرا یک بازی ماجراجویی – معمایی است که میخواهد بازیکن را در لذت تجربه ی خود غرق کند.
اما هاد بازی Halo به این دلیل کامل و با جزئیات است که یک تیرانداز علمی تخیلی سریع است که باید اطلاعات را همیشه نمایش دهد تا به درستی به بازیکن کمک کند.
تصور کنید که Tomb Raider دارای یک HUD با همان سبک طراحی مانند Halo یا برعکس باشد؛
متوجه می شوید که چقدر تجربه ی کاربری ضعیف و ناپسند می شود.
طراحی hud برای بازی های موبایل
طراحی HUD برای بازی های موبایل نیاز به توجه ویژه ای دارد.
زیرا این بازی ها بر روی صفحه نمایش هایی اجرا می شوند که هم کوچک هستند و هم اندازه و شکل متفاوتی با یکدیگر دارند.
این نیاز به اطلاعات مفید گیم پلی دارد تا به وضوح در یک فضای کوچک و محدود نمایش داده شود.
همچنین به این معنی است که طراحان باید در مورد اینکه چه اطلاعاتی را وارد کنند بسیار گزینشگر باشند.
پس نکته ای که باید در طراحی هاد بازی های موبایلی با توجه به محدودیت های این دیوایز به آن توجه کنید این است که تا جایی که می توانید باید از حداقل هادها با بهترین و بهینه ترین طراحی استفاده کنید که به اشغال غیر منطقی نمایشگر منجرب نشود و تنها اطلاعات حیاتی و ضروری را برای کاربر نمایش دهید.
(لازم به ذکر است در بازی های سوم شخص و به خصوص شوتر سوم شخص یا بتل رویال به صورت پیشفرض دو عدد HUD مربوط حرکت و نشانه گیری کاربر وجود دارد ، چیزی که در سایر دیوایزها نبوده و این نشان می دهد باید بهینه سازی بیشتری را در درج هادها در نظر بگیرید.)
شاید در برخی از بازی ها اطلاعات ضروری نیز از تعداد بالایی برخوردار باشند.
برای این نوع بازی ها باید از هاد چند لایه استفاده کنید.
منظور از هاد چند لایه ، هاد هایی می باشد که با فشردن دکمه ای منوی آن به همراه فیچرهای آن نمایش داده می شود.
به عنوان مثال در بازی Farcry6 در ایکس باکس شما با فشردن دکمه ی LB شاهد منوی اسلحه ها خواهید بود که پس از انتخاب و تعویض اسلحه بلافاصله منوی هاد ناپدید می شود و این موضوع کمک می کند که فضایی از نمایشگر بازی اشغال نشود.
هاد چند لایه در بازی های موبایلی می تواند با یک آیکون یا تاچ میانبر طراحی شود.
آیا می توان برای hud جایگذینی پیدا کرد ؟
پاسخ به این سوال قطعا برای همه ی hud ها امکان پذیر نمی باشد اما برای تعدادی از هادهایی که نام برده شد ، جایگذین را شرح خواهیم داد.
- خشاب و تعداد تیر :
شما برای این هاد می توانید در برخی از اسلحه ها به صورت دیجیتالی یا مکانیکی بر روی خود اسلحه تعداد تیرهای باقی مانده را نمایش دهید به جای قرار دادن یک hud در گوشه ی تصویر.
- نوار جان :
برای نوار جان که میزان جان باقی مانده ی پلیر را نمایش می دهد، می توانید به عنوان جایگذین، فیزیکی را درون خود فرد از آسیب پذیری ایجاد کنید یا می توان حرکاتی را در دوربین قرار داد.
به عنوان مثال در سری بازی های کالاف دیوتی در هنگام آسیب پذیری صفحه قرمز و قرمز تر می شود و این نشانه ی آسیب پذیری شخص است ؛ بدون استفاده از هیچ hud خاصی.
و ..
نیازی به مثال های بیشتری نبوده و از توضیحات اضافه می پردازیم زیراکه در این مبحث هیچ چیز کلی وجود نداشته و همانطور که بارها و بارها گفته شد همه چیز وابسته به سبک بازی و دیوایز آن به علاوه ی اطلاعات حیاتی برای گیمر می باشد.
استفاده از این جایگذین ها به خصوص در بازی های VR به علت کنترلرها و دسترسی پذیری راحت تر پلیر متداول است.
شکل های مختلف hud
- نشانه های صوتی
راه دیگر برای انتقال اطلاعات حیاتی به بازیکن از طریق نشانه های صوتی است.
این روش می تواند یک نشانه بصری را تقویت کند یا یک پیام منحصر به فرد ارائه دهد که به راحتی به صورت بصری نشان داده نمی شود.
به عنوان مثال ، در Halo (Xbox) ، هنگامی که زره بازیکن محافظت سپر را از دست می دهد ، یک هشدار صوتی نشانه بصری چشمک زن نوار وضعیت سلامت را تقویت می کند.
این به بازیکن اجازه می دهد بدون مراجعه به HUD متوجه شود که در خطر قریب الوقوع است.
هاد محو شونده
برای بسیاری از بازی ها، حذف کامل تمام عناصر HUD ممکن است عملی نباشد.
از آنجایی که عناصر HUD به منظور انتقال اطلاعات وضعیت بازیکن هستند، یک راه حل ساده این است که تنها زمانی که وضعیت بازیکن تغییر می کند یک هاد را نشان دهید.
برای مثال، نوار سلامت همیشه نیازی به نشان دادن ندارد، مگر اینکه بازیکن در حال به دست آوردن یا از دست دادن سلامتی باشد.
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (Xbox) دقیقاً از چنین اندازهگیری سلامتی استفاده میکند که تأثیر زیادی دارد.
همچنین بازی God of War 2 دارای یک HUD است که زمانی که بازیکن در نزدیکی دشمن قرار نمیگیرد یا یک حرکت حمله انجام میدهد، ناپدید میشود.
چندین نکته در UI هادها
در این بخش قصد ارائه ی چندین نکته ی کلی را در رابطه با رابط کاربری بازی و هادها داریم.
یکی از مهم ترین نکاتی که شما باید در استفاده از هادها به خاطر بسپارید شکل ساختاری آن ها می باشد و باید بدانید در کجا باید از چه هادی استفاده بکنید.
به عنوان مثال ما برای نمایش میزان جان و یا انرژی معمولا از عدد استفاده نمی کنیم زیراکه عدد نمی تواند به خوبی مفهوم مقدار را به بازیکن القا کند.
یا برعکس آن ها برای نمایش میزان مهمات معمولا نباید از نوارها استفاده کرد زیرا تعداد یک متغیری است که عدد دریافت می کند نه مقدار.
نکته ی دیگری که در هادها وجود دارد شکل طراحی آنها می باشد که در برخی از بازی های شبیه سازی ، هادها نیز باید به صورت واقع گرایانه و شبیه سازی طراحی شوند و در بازی های فانتزی و تخیلی نیز هادها باید به همان نسبت طراحی شوند.
مورد بعدی در جایگاه ، تعداد و لایه های هادها می باشد که در بخش های قبلی گفته شد که تمامی این موارد باید بهینه ترین شکل ممکن برای هاد ها متناسب با هر بازی طراحی شوند.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
قهرمان زندگی شما در چند سال آینده ی شما می باشد