آماده سازی بازی برای انتشار در مارکت بین المللی
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
با یکی دیگر از مقالات حوزه ی تبلیغات بازی همراه شما هستیم.
در این مقاله ی کوتاه با توجه به سوال و دغدغه ی کاربران واحد بازی سازی ماناتاز قصد داریم به این مبحث بپردازیم که برای انتشار بازی در مارکت های بین المللی یعنی گوگل پلی و اپ استور چه نیازمندی هایی برای بازی وجود دارد و چه تغییراتی باید در بازی در مقایسه با انتشار داخلی صورت بگیرد.
تا پایان با ما همراه باشید.
(در کنار مطالعه ی این مقاله پیشنهاد می کنیم از مقالات مرتبط یعنی مقاله ی «تبلیغات در مارکت داخلی یا بین المللی» و مقاله ی «محدودیت های انتشار بازی در گوگل پلی و اپ استور و راهکار ماناتاز» دیدن کنید.)
منظور از آماده سازی بازی برای انتشار در مارکت بین المللی چیست ؟
خب ابتداعا اجازه دهید برای کاربرانی که هنوز متوجه تیتر این مقاله نشده اند یک سری توضیحاتی را ارائه دهیم.
قائدتا زمانیکه شما یک بازی را سفارش می دهید، یا تصمیم بر انتشار آن در مارکت داخلی دارید و یا تصمیم بر انتشار در مارکت بین المللی.
اگر انتخاب شما مارکت بین المللی باشد، قائدتا یک سری نیازها و تغییراتی باید در بازی شما انجام شود که در ادامه به تمامی آن ها خواهیم پرداخت.
تغییرات لازم برای انتشار در مارکت بین المللی
خب قبل از بر شماری تمامی موارد لازم اجازه دهید مجدد به یک نکته ی بدیهی که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره شده است بپردازیم.
فراموش نکنید که هر بازی پتانسیل لازم برای انتشار در مارکت بین المللی را نداشته و برای اینکه یک بازی شانس موفقیت در مارکت جهانی را داشته باشد باید از لحاظ سطح کیفی در موارد خیلی زیادی از گرافیک و گیم پلی تا سناریو و ایده پردازی در حد بالایی باشد.
زبان بازی
اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد ترنسلیت بازی می باشد.
قائدتا بازی با زبان فارسی برای مارکت بین المللی مناسب نیست، و یا باید چند زبانه باشد و یا حداقل باید زبان اصلی آن انگلیسی بوده تا برای همه ی کاربران قابل درک و بازی کردن باشد.
همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر بازی دارای انیمیشن هایی است که کارکترها در آن با زبان فارسی صحبت می کنند این انیمیشن ها نیز باید زیرنویس انگلیسی داشته باشند.
متدهای درآمدزایی
با متدهای درآمدزایی بازی آشنایی دارید؟
اگر خیر پس قبل از هر چیزی از مقاله ی «راه های درآمدزایی از بازی» دیدن کنید.
زمانیکه شما با کاربران خارجی سر و کار دارید قائدتا هر نوع پرداختی درون بازی شامل: پرداخت های درون برنامه ای از فروشگاه بازی، پرداخت به ازای نصب، خرید اشتراک، باز شدن بخش پیشرفته ی بازی و … با ریال نبوده و باید با استفاده از ارزهای بین المللی مانند دلار و یورو باشد. (یا در صورتیکه بازی شما مبتنی بر بلاکچین باشد، با استفاده از ارزهای دیجیتال یا توکن اختصاصی بازی.)
به همین خاطر باید در ابتدا شما یک حساب ارزی برای واریز این مبالغ داشته باشید و در قدم بعدی امکان پرداخت با درگاه های واسطی مانند PayPal در بازی توسط ماناتاز فراهم شود.
همچنین به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید که زمانیکه بازی شما در گوگل پلی یا اپ استور منتشر می شود، هر گونه پرداخت درون برنامه ای با اتصال به گوگل پلی و اپ استور است؛ یعنی اینکه فروشگاه بازی شما متصل به مارکت مورد نظر بوده و محصولات فروشگاه نیز از طریق مارکت های مورد نظر تعریف شده و مبالغ پرداخت شده برای آن ها نیز ابتداعا به حساب گوگل پلی یا اپ استور رفته و سپس شما امکان برداشت این مبلغ را از پنل خود خواهید داشت.
سرور بازی
این مورد یک مورد اجباری نیست و صرفا برای برخی بازی ها با برخی کاربری ها توصیه می شود.
ممکن است بازی شما دارای قوانین و امکاناتی باشد که در مارکت داخلی مورد پذیرش نبوده اما در مارکت بین المللی با آن قوانین تداخلی وجود نداشته باشد.
در اینصورت و در وضعیتی که بازی شما آنلاین باشد، قائدتا باید سرورهای بازی از خارج از کشور تهیه شود تا مشکلاتی برای بازی رخ ندهد.
هزینه ی تبلیغات
از آنجاییکه در مارکت های بین المللی پرداخت برای تبلیغات با استفاده از ارزهای رایج مانند دلار و یورو است و همچنین رقابت به شدت سخت تر است، هزینه ی مربوط به تبلیغات بازی به مراتب بالاتر از مارکت های داخلی می باشد.
البته شما در مارکت های گوگل پلی و اپ استور سیستم مدیریت تبلیغاتی حرفه ای تری را در اختیار دارید و می توانید بهتر و حرفه ای تر کمپین های تبلیغاتی خود را مدیریت کنید.
محدودیت های سرعتی
اگر بازی شما تحت وب باشد، این مورد به شدت به چشم می آید.
در واقع یکی از مهم ترین چالش ها در بازی های وب سرعت لودینگ است؛ با توجه به اینکه از محدودیت سرعت اینترنت در ایران با خبر هستید می توان به جرئت این مورد را از حیاتی ترین موارد دانست.
واحد بازی سازی ماناتاز مشتریانی را داشته است که به علت محدودیت های سرعت اینترنت در ایران، مارکت بین المللی را انتخاب کرده اند.
به همین علت می توان نتیجه گرفت در صورت داشتن یک بازی وب یا حتی بازی های آنلاینی برای هر پلتفرمی که نیازمند پینگ بسیار پایین می باشند، استفاده از مارکت بین المللی می تواند راهکاری مناسب تر باشد.
کپی رایت
از مهم ترین تغییرات اساسی که بازی شما به آن نیاز دارد دقیقا بحث مربوط به کپی رایت است.
مشخصا در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد و شما در یک بازی می توانید از موسیقی های آماده، آرت های آماده و … استفاده کنید.
اما در مارکت بین المللی اینگونه نبوده و در صورتی که بازی از موارد آماده استفاده کرده باشد، نیاز به تغییرات اساسی دارد.
(البته در همکاری با ماناتاز نگران این موضوع نباشید، زیراکه ماناتاز بازی شما را به صورت کاملا اختصاصی طراحی خواهد کرد.)
ناشر بازی
زمانیکه قصد انتشار بازی را در هر مارکتی دارید، قائدتا شما به عنوان ناشر بازی شناخته خواهید شد.
و خب همانطور که به تحریم های بین المللی در مقالات مختلف به کرار اشاره شده است، با یک هویت ایرانی امکان ساخت اکانت دولوپری برای انتشار بازی نیست.
به همین علت شما نیاز به یک هویت جعلی و یا یک هویت غیر ایرانی واقعی دارید که می تواند یکی از آشنایان شما در خارج از کشور باشد.
اقتصاد بازی
در مقاله ی اقتصاد بازی در رابطه با این موضوع مهم به صورت کامل بخوانید.
قائدتا اقتصاد یک بازی با متدهای درآمدزایی از آن، جامعه و مخاطبان هدف، ارزهای بازی، توانایی پرداختی جامعه، سبک و نوع بازی و مواردی از این قبیل مشخص خواهد شد.
خب تا اینجای کار با توضیحاتی که داده شد، متوجه شدید که ارز بازی (منظور ارز پولی رایج است)، مخاطبان هدف و در نهایت توانایی پرداختی جامعه در مارکت بین المللی متفاوت است پس قائدتا با توجه به این امر نیازمند تغییر اقتصاد بازی نیز هستیم.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور، سناریو نویس بازی
با رشد و بزرگ شدن شما، مشکلات و مسئولیت های شما نیز بزرگ تر می شود.