بازی سازی بدون کدنویسی (امکان پذیر است ؟)
فهرست مطالب
فهرست مطالب
این مقاله مخصوص دولوپر ها و علاقه مندان به بازی سازی می باشد.
در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا امکان ساخت بازی بدون کدنویسی نیز وجود دارد یا خیر؟
خب اجازه دهید در همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم که امکان بازی سازی بدون کدنویسی نیز وجود دارد؛ اما ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ساخت بازی بدون کدنوسی چه مزایا و معایبی را داشته و با چه ابزارهایی سر و کار داریم.
در گذشته توسعه برنامه بازی ها بسیار سخت تر بود اما با رشد و پیشرفته تر شدن موتورهای بازی سازی و همچنین ظهور ابزارهای هوش مصنوعی روند بازی سازی آسان تر شده است.
تا پایان با ما همراه باشید.
همانطور که گفته شد با توسعه موتورهای بازی سازی و هوش مصنوعی عملا ساخت بازی بدون کدنویسی نیز کاری راحت تر از گذشته شده است. (البته محدودیت های آن را فراموش نکنید که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.)
پاسخ به تیتر ما بسیار آسان است قائدتا توسعه ی بازی بدون کدنویسی می تواند سریع تر و آسان تر باشد و در نتیجه ی آسان بودن و سریع بودن هزینه ی کمتری را نیز به همراه خواهد داشت.
پس قبل از هر چیزی دلیل اصلی رفتن به سمت توسعه ی بدون کد، بهینه سازی زمان و هزینه است.
خب قائدتا هر چیزی که ساده و آسان است دارای محدودیت هایی نیز می باشد.
موتورهای بازی سازی بزرگ مانند یونیتی و آنریل انجین هر دو علاوه بر ساخت بازی به صورت کد نویسی، امکان ساخت بازی بدون کد نویسی را نیز ارائه می دهند.
سیستم Blueprint در آنریل انجین و Visual Scripting در یونیتی دو بخشی هستند که این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد.
اما محدودیت ها چیست؟
به طور کلی هیچ یک از بازی های بزرگ و مطرح مارکت داخلی و بین المللی برای سیستم عامل های مختلف بدون کدنویسی توسعه داده نشده اند؛ زیراکه بدون کدنویسی شما در برخی از بخش های بازی محدود به پارامترهای ارائه شده هستید و نمی توانید آزادانه هر آنچه می خواهید را در بازی پیاده سازی کنید.
اکثریت بازی هایی که بدون کدنویسی ساخته می شوند، بازی های دو بعدی و کژوال می باشند؛ زیراکه همانطور که گفته شد محدودیت های پارامتری و سیستمی در ساخت بازی های بزرگ بدون کدنویسی وجود دارد که یا در برخی از قسمت های بازی به مشکل خواهید خورد و یا نحوه پیاده سازی آن به شکل بهینه ای نبوده و سنگین است.
همچنین در بخش شبکه و آنلاین سازی بازی نیز، هر چقدر که بتوان از معماری های آماده ی ارائه شده استفاده کرد، آخر در بخش هایی نیاز به کدنویسی اختصاصی وجود دارد.
پس می توان نتیجه گرفت مهم ترین و کاربردی ترین استفاده ای که از روند توسعه ی بدون کدنویسی می شود در بازی های ساده، دو بعدی و کژوال می باشد.
شاید بهترین و متداول ترین روند که در بازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد دقیقا همین روند باشد، یعنی یک حالت ترکیبی.
در حالت ترکیبی برخی از قسمت های بازی با کدنویسی پیاده سازی می شود و برخی دیگر با استفاده از اسکریپت نویسی آماده؛ دقیقا به همین خاطر است که موتورهای بزرگی مانند آنریل و یونیتی نیز هر دو قابلیت را در خود جای داده اند.
به اینصورت برای پیاده سازی بخش های ساده ی بازی ما صرفه جویی لازم در زمان را خواهیم داشت و برای بخش های پیچیده ی بازی نیز محدودیتی در پیاده سازی وجود ندارد.
به طور کلی این مورد را به خاطر داشته باشید که هیچ برنامه نویس و توسعه دهنده ای در دنیا، به صورت صد در صد اختصاصی کار نمی کند، زیراکه خیلی از بخش های مربوط به روند توسعه یا به صورت اسکریپت نویسی وجود داشته و یا کدهای آن از قبل نوشته شده است، که در اینصورت نیاز به بازنویسی دوباره نیست.
خب در بالا به دو موتور یونیتی و آنریل انجین اشاره کردیم که هر کدام بخشی را برای ساخت بازی بدون کدنویسی نیز در نظر گرفته اند؛ اما در ادامه قصد معرفی ۳ ابزار را داریم که مخصوص بازی سازی بدون کدنویسی و ساده هستند.
Gamify راه طولانی را برای ارائه ابزارهای بدون کد برای توسعه بازی پیموده است.
طبق صحبت این پلتفرم شما می توانید با آن در سریع ترین زمان ممکن بازی بسازید.
Gamify مشخصا مناسب ساخت بازی های کوچک و ساده است که بتوان سریع به خروجی آن ها رسید.
به راحتی با آن یک قالب برای بازی انتخاب کنید، طرح ها و برند خود را سفارشی کنید و سپس بازی را راه اندازی کنند.
Game Maker Studio 2 از شناخته شده ترین و معروف ترین موتورهای بازی سازی بدون کد با یک محیط drag and drop می باشد.
شعار این موتور “ساخت بازی برای همه است” که نشان دهنده ی سادگی استفاده از آن می باشد که به همه امکان بازی سازی را می دهد.
نکته جالب در مورد Game Maker 2 Studio این می باشد که دارای یک زبان برنامه نویسی داخلی است که به کاربران کمک می کند تا کدنویسی اولیه را درک کنند و می توانند آن را برای تغییرات بعدی ویرایش کنند.
علاوه بر این، جامعه ی مخاطبان و آموزش های آن به میزان مورد نیاز وجود دارد.
این ابزار بدون کد از هر پلتفرمی برای ساخت بازی ها مانند اندروید، iOS، دسکتاپ و کنسول های بازی پشتیبانی می کند. (اما مناسب ساخت بازی های دو بعدی و ساده می باشد.)
GameSalad یکی دیگر از بهترین ابزارهای بدون کدنویسی است؛ این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد بازی های دو بعدی بسازند که از اندروید، iOS و دسکتاپ پشتیبانی می کنند.
همچنین به کاربران کمک می کند این بازی های خود را در Amazon KindleFire و Tizen منتشر کنند.
از ویژگی های دیگر آن می توان به “GaleSalad Arcade” اشاره کرد، یک پلت فرم برای کاربران که در آن می توانند بازی ها را آپلود کنند، آنها را تجربه کنند و از محیط بازی بدون کدنویسی بیاموزند.
این ابزار توسعه بازی از منطق داخلی “If and then” استفاده می کند که به کاربران کمک می کند برنامه های بازی را بدون کدنویسی ایجاد کنند.
برنامه نویس بازی و سایت
رنج را به آغوش بکشید و از آن استقبال کنید زیراکه رنج دروازه موفقیت و سرنوشت شماست.