عوامل موثر در افزایش هزینه ساخت بازی (با حذف چه مواردی بودجه ساخت بازی را کاهش دهیم ؟)
تیتر این مقاله به خوبی نشان می دهد که قصد پرداختن به چه موضوعی را داریم.
خب با تعرفه های بازی سازی که آشنایی دارید؛ این مقاله مخصوص افرادی است که قصد سفارش بازی را دارند اما بودجه ی لازم را برای آن ندارند.
ما در ادامه خواهیم گفت که با حذف چه مواردی می توانید بودجه ی ساخت بازی خود را کاهش دهید؛ و قطعا سعی در معرفی مواردی می باشد که کمترین تغییر و افت کیفیت را در بازی شما نسبت به سایر موارد داشته باشد.
تا پایان همراه ما باشید.
(پیشنهاد می شود برای آشنایی با مراحل ساخت بازی و نیازمندی های آن از مقاله ی « مراحل طراحی بازی » نیز دیدن کنید)
عوامل موثر در افزایش هزینه ساخت بازی
از همین ابتدا به سراغ اصل مطلب می رویم، در برگه ی تعرفه ی بازی سازی به عوامل موثر در تعرفه ی بازی به صورت تیتر مانند پرداخته شد، اما در این قسمت به شکل عمیق تر و کامل تر مواردی را نام خواهیم برد که ماهیت اصلی بازی شما را نگه داشته و صرفا یک نسخه ی ساده تر و قابل توسعه از آن را ارائه دهد.
فراموش نکنید که بازی شما فرصت به روزرسانی داشته و نیازی نیست که تمامی موارد در همان نسخه ی اول بازی درج شود.
تغییر در سبک گرافیکی
در مقاله ی « سبک های گرافیکی بازی » سبک های مختلف در دو دسته بندی دو بعدی و سه بعدی را مورد بررسی قرار دادیم.
قطعا هر سبک گرافیکی بازی دارای یک تعرفه ی مختص به خود می باشد.
به طور کلی سبک های گرافیکی سه بعدی از سبک های گرافیکی دو بعدی تعرفه ی طراحی بالاتری را دارند.
اما خب ما اشاره کردیم نمی خواهیم تغییراتی برای کاهش تعرفه بازی ایجاد کنیم که ماهیت آن را عوض کند؛ به همین علت تبدیل یک بازی سه بعدی به یک بازی دو بعدی کاملا ماهیت را عوض کرده و این پیشنهاد ما نیست.
اما تغییر در سبک های گرافیکی در یک دسته بندی دو بعدی یا سه بعدی هم می تواند به کاهش تعرفه کمک کند.
به عنوان مثال در دسته بندی گرافیک سه بعدی، تغییر گرافیک از واقع گرایانه (Realism) به lowpoly یا استایلایز می تواند باعث کاهش تعرفه ی بازی در سمت گرافیکی آن شود با اینکه بازی همچنان سه بعدی بودن خود را حفظ کرده است.
پرهیز از فیچرهای اضافی
منظور از فیچرهای اضافی را با خواندن مقاله ی « آپشن های اختصاصی بازی » بهتر متوجه خواهید شد.
اگر خاطرتان باشد در این مقاله ما یک سری فیچرهایی را معرفی کردیم که باعث جذاب تر شدن بازی می شد.
برخی از این فیچرها مانند سیستم چت، کاپ، دعوت از دوستان، قابلیت کاستومایز کردن آواتار، گردونه شانس، کلن و … جزوه فیچرهای جانبی محسوب می شوند.
منظور از فیچرهای جانبی فیچرهایی است که با حذف آن ها نیز ماهیت بازی دچار مشکل نشده و می توان آن ها را در فاز به روزرسانی به بازی اضافه کرد.
حذف یک یا چند فیچر جانبی از بازی می تواند تاثیر قابل توجهی را در کاهش تعرفه ساخت بازی بگذارد.
سیستم اقتصادی بازی
اقتصاد یک بازی می تواند ساده یا پیچیده باشد.
نمی توان گفت کدام بهتر است زیراکه این کاملا وابسته به بازی و پلن درآمدزایی آن می باشد؛ اما در برخی از سناریوها ما شاهد بی جهت پیچیده بودن سیستم اقتصادی بازی هستیم که این امر باعث افزایش بیهوده هزینه ها می شود.
به عنوان مثال یکی از بخش های مهم در اقتصاد بازی ارزها می باشند؛ که در برخی سناریو ها بی جهت ارز اضافی در بازی درج شده و قابلیت چنج کردن آن نیز در بازی لحاظ می شود.
و یا استفاده ی بیش از حد از راه های درآمدزایی از بازی نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه هزینه های شما را نیز بیهوده افزایش خواهد داد.
رویدادها
رویدادها یک بخش جذاب و چالشی برای پلیرها است که اکثریت بازی ها نیز در هر سبکی می توانند از آن بهره مند شوند.
اما نبود رویدادها نیز تغییری را در ماهیت اصلی بازی ایجاد نکرده و معمولا رویدادها بخشی است که یا به صورت کامل در فاز آپدیت به بازی اضافه می شود و یا در فاز آپدیت توسعه پیدا خواهد کرد.
رویدادها از جمله بخش هایی هستند که وجود آن ها وابسته به ابعاد بازی می تواند بودجه ی قابل توجهی را درگیر کند.
انیمیشن ها
انیمیشن ها جزوه جذابیت های بصری یک بازی هستند؛ اما وجود بیش از حد انیمیشن ها در جریان گیم پلی می تواند علاوه بر سنگین تر کردن بازی، هزینه ی ساخت آن را نیز افزایش دهد.
علاوه بر انیمیشن های گیم پلی، بازی های با ابعاد بزرگ تر، انیمیشن های داستانی مجزا در حین بازی را در خود جای می دهند؛ که نمی توان به راحتی این موارد را از بازی حذف کرد زیراکه در کیفیت آن تاثیر مستقیم را دارد؛ اما خب می توان با کنترل بهینگی آن از لحاظ زمان ساخت به کاهش هزینه ها نیز کمک کرد.
امکانات پنل ادمین
پنل ادمین یک بازی می تواند امکانات ساده یا گسترده ای را داشته باشد.
برای یک بازی پازل، کژوال یا تفننی ساده یک پنل ادمین با امکانات گسترده مورد نیاز نیست و داشتن یک پنل ادمین ساده در عین رفع نیازها می تواند هزینه ها را نیز به بهترین شکل مدیریت کند.
به طور کلی این مورد را بدانید که هر چقدر امکانات گسترده تری را در پنل ادمین داشته و قصد مدیریت و ایجاد تغییر در المان های بیشتری داشته باشید، قائدتا هزینه های شما بیشتر می شود.
سیستم عامل
اگر بازی شما برای دیوایز موبایل باشد نیازی نیست در همان ابتدای کار برای دو سیستم عامل اندروید و ios منتشر شود.
و قائدتا در نسخه ۱ می تواند تنها برای اندروید و پس از دریافت بازخوردهای مثبت توسط کاربران برای ios نیز منتشر شود.
برای وب نیز همین قائده وجود داشته و در صورتی که محدودیت بودجه ای داشته باشید نیاز به کراس پلتفرم بودن بازی در فاز ۱ نیست.
وجود سیستم عامل اضافی برای موبایل مانند ios باعث افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بودجه ی بازی و اضافه شدن فرمت وب باعث افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی بودجه ی بازی می شود.
خرید سورس بازی
سورس بازی باعث افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی هزینه ی شما می شود؛ در صورتیکه سورس برای شما یک نیاز نیست.
اگر سورس بازی هم توسط شما خریداری نشود، تمامی حقوق مادی و معنوی آن حفظ خواهد شد.
تنها منطق پشت خرید سورس در فاز توسعه می باشد؛ که شما ممکن است به هر دلیلی قصد داشته باشید که به روزرسانی های بازی خود را به مجموعه ی دیگری واگذار کنید که در اینصورت مجموعه مورد نظر نیاز به سورس بازی دارد.
البته در بعضی موارد ساخت یک بازی از صفر برای مجموعه بهینه تر از آن است که بخواهد تغییراتی را در سورس یک مجموعه ی دیگر ایجاد کند.
محدود کردن گیم پلی
سیاست بسیاری از توسعه دهندگان این است که در ابتدای کار یک نسخه ی کوچک تر از بازی خود را به مارکت ارائه می دهند تا بازخوردها را دریافت کرده و سپس آن را توسعه خواهند داد.
البته اینکار همیشه درست نیست و باید برای آن وابسته به سبک بازی موقعیت سنجی شود.
اما اگر شما محدودیت بودجه ای داشته باشید، راهکاری غیر از آن نخواهید داشت.
به عنوان مثال یک بازی شوتر را در نظر بگیرید که در داکیومنت کامل خود ۴ مود بازی بتل رویال، بازی تیمی، free for all و هد کوارتر دارد؛ برای فاز ۱ این بازی و نسخه ی اولیه نیازی نیست که هر ۴ مود پیاده سازی شود و تنها ۱ یا نهایت ۲ مود افزوده شده و مابقی موارد در آپدیت ها اضافه می شود.
به این طریق می توان مدیریت بودجه ی خیلی بهتری را داشت.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و انیمیشن
صبور باشید و قدم به قدم پله های موفقیت را طی کنید، عجله و طمع می تواند مانند میانبری از لبه ی پرتگاه باشد.