داشتن یک ریتنشن قوی و گیم پلی اعتیاد آور
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 29/07/2022
ریتنشن بازی چیست و چگونه یک گیم پلی اعتیار آوری را برای بازی خود بسازیم ؟
چگونه کاربران در بازی خود نگه داریم ؟
این سوالات دقیقا مبحث اصلی این مقاله هستند.
ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه پلیر های بازی خود را وفادار و ماندگار نگه دارید.
که پس از مدت های طولانی نیز باز بازی شما را مانند قبل دوست داشته باشند و به آن بازگردند.
همچنین ویژگی های یک گیم پلی اعتیاد آور را شرح می دهیم.
تا پایان با ما همراه باشید.
نکات مهم در اولین برخورد کاربران با بازی
به طور کلی منظور از ریتنشن و حفظ بازیکن این است که بازیکنان بیش از یک بار برگردند و بازی شما را انجام دهند.
اما قبل از اینکه بتوانید در مورد آن فکر کنید، باید اول از همه تاثیر عالی داشته باشید.
در ادامه قصد داریم به معرفی یک سری نکاتی بپردازیم که شما با استفاده از آن ها می توانید بهترین شروع را برای بازی خود داشته باشید.
اولین معرفی :
به طور متوسط ، حفظ کاربر در بازی ها یک روز پس از نصب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است.
علاوه بر این ، بیش از نیمی از کاربرانی که پس از روز ۱ باقی ماندند ، بازی را پس از یک هفته رها می کنند.
تنها چیزی که کاربر هنگام اجرای برنامه برای اولین بار به دنبال آن است ، آشنایی با آن است.
هدف شما معرفی اپلیکیشن یا بازی خود به روشی ساده اما موثر است.
و برای این کار تنها ۲ دقیقه طول می کشد تا کاربر تعریف کند که آیا برنامه شما را دوست دارد یا نه.
بازیکنان علاقه ای به صرف زمان زیادی برای یادگیری نحوه استفاده از بازی شما (یا هر برنامه دیگری) ندارند.
هنگامی که بازی را باز می کنند، قصد دارند سریع شروع به یادگیری بکنند.
برای ارائه بهترین نسخه بازی خود ، به کاربر خود نشان دهید که به دنبال چه چیزی است و هر چه سریع تر آن را وارد گیم پلی بازی کنید.
نکته : اگر بازی شما دارای تبلیغات درون برنامه ای برای درآمدزایی است ، کاربران جدید خود را آسوده کنید و به آنها اجازه دهید قبل از معرفی تبلیغات کمی از بازی لذت ببرند.
لودینگ بازی :
لودینگ بازی یا اپلیکیشن شما نباید بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد. ( که حتی پیشنهاد می شود لودینگ زیر ۱۰ ثانیه باشد و ۱۰ ثانیه حداکثر زمان ممکن می باشد.)
هر ثانیه تاخیر منجر به از دست دادن کاربران و کاهش معیارهای حفظ کاربر شما می شود.
شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا اپلیکیشنتان را بهینه کرده و دانلود در کمترین زمان ممکن طول بکشد.
رابط کاربری جذاب در شروع :
عناصر متحرک را به نوار دانلود اضافه کنید تا نشان دهید که اپلیکیشن یا بازی شما در حال اجرا است.
از یک تصویر روشن و با جزئیات در صفحه بارگیری استفاده کنید تا اولین برداشت مثبت را برای پلیر ایجاد کنید.
اگر بازی شما به ناچار سنگین است و با حداکثر بهینه سازی باز لودینگ طولانی ای دارد شما می توانید با بخش به بخش کردن دانلود ها و در نظر گرفتن بک گراند های متفاوت برای آن ها این لودینگ را حداقل از لحاظ ظاهری جذاب تر نمایش دهید..
نکات مهم در ایجاد تعامل بازی با کاربران
در این بخش می خواهیم به یک سری مواردی اشاره کنیم که کمک می کند افراد بازی و اپلیکیشن شما را به یاد آورده و با آن تعامل برقرار کنند.
Push Notifications
Push Notifications بهترین راه برای اینکه کاربرانتان به یاد داشته باشند که برنامه شما وجود دارد است.
اما استافاده از Push Notifications به همین سادگی نبوده و حتی می تواند تاثیر منفی بگذارد.
در استفاده از Push Notifications باید دو نکته ی کلی را به خاطر داشته باشید :
- ۱- اعتدال در استفاده از آن ها به گونه ای که برای پلیر مزاحمتی را ایجاد نکند.
- ۲- استفاده از Push Notifications برای رویدادهای مهم درون بازی.
به عنوان مثال در بازی clash of clans ما شاهد Push Notifications هایی هستیم که در رابطه با حملات دشمنان به دهکده ی شما یا نوبت حملات وار اطلاع رسانی می کند.
و این دو اصل در آن کاملا رعایت شده است.
تعریف رویدادهای روزانه – هفتگی – ماهانه
ما قبلا در رابطه با این قابلیت در مقاله ی آپشن های اختصاصی بازی به صورت کامل توضیح داده ایم.
اما به طور کلی اگر بخواهیم یک اشاره ی کوتاهی به آن داشته باشیم باید بگوییم که بهتر است با محتوای جدید برای کاربارن خود آماده باشید.
رویدادهای درون برنامه ای ، برای ایجاد چالش های درون بازی با محدودیت زمانی و فیچر های جدید و شگفت انگیز برنامه ریزی کنید.
ویژگی های جدید را به تجربه کاربری خود اضافه کنید.
زمان خلاقیت فرا رسیده است. به کاربران خود نشان دهید که واقعاً به آنها اهمیت می دهید و برای آنها اینجا هستید.
تعریف جوایز
شاید بدیهی ترین نکته این است که کاربران عاشق جوایز هستند.
شما باید با راه های مختلفی به آن ها پاداش دهید.
حال می تواند این پاداش با ارزهای درون بازی یا به صورت مادی و با ارزهای رایج باشد.
حتی در تبلیغات نیز به ازای تبلیغ دیدن کاربر بهتر است که به آن پاداش هایی از ارزش های درون بازی بدهید.
شکل متداول این جوایز در قالب قرعه کشی ها ، رویدادها و چالش های درون بازی می باشد که جوایز ارزنده تر و قابل توجهی را به کاربران می دهد.
اما قائدتا شما با توجه به قابلیت ها ، سبک و سناریوی بازی خود می توانید ده ها راه اهدای جوایز را برای کاربران خود تعریف کنید.
این تشویق و دادن جایزه می تواند حتی در جریان رد کردن مراحل نیز باشد.
به عنوان مثال می توانید ، هنگامی که پلیرهای شما یک سطح را بدون آسیب کامل میکنند، مهارت آنها را تحسین کنید و به آنها انگیزه دهید که به راه خود ادامه دهند.
در عین حال، به یاد داشته باشید که پاداشها تنها زمانی معنادار هستند که نادر باشند.
به روزرسانی های منظم
به روز رسانی های منظم روشی هوشمندانه برای حفظ بازی نزد کاربران است.
این نکته حفظ بازیکن را به چند روش مختلف بهبود می بخشد.
اول از همه، بهروزرسانیهای منظم به بازیکنان این امکان را میدهد که بدانند هنوز یک تیم روی بازی کار میکند و پیگر رویدادها و توسعه ی آن هستند.
این بدان معنی است که در صورت بروز هرگونه مشکل یا ایجاد تغییر در یک پلتفرم ، میتوانید به آنها پشتیبانی کنید.
دانستن اینکه بازی به طور ناگهانی از کار نمی افتد، برای بازیکنان آرامش بخش است.
به روز رسانی ها همچنین استراتژی حفظ بازیکن شما را با اطلاع رسانی به کاربران ، مبنی بر اضافه شدن سطوح و ویژگی های جدید به بازی در آینده بهبود می بخشد.
Angry Birds Rio با نشان دادن تاریخ اضافه شدن سطوح جدید به بازی قبل از انتشار آپدیت به این موضوع مهم دست یافت.
این باعث ایجاد هیجان برای بازیکنان می شود و به آنها دلیلی برای ادامه بازی می دهد ، مخصوصا اگر قبلاً سطوح موجود را تکمیل کرده اند.
مهمترین چیز این است که این به روز رسانی ها را به طور مرتب منتشر کنید.
بازیکنان برای بهروزرسانی بعدی برای همیشه نمیمانند ، حتی اگر به آنها وعده ی آمدن به روزرسانی را بدهید.
به روز رسانی های خود را از قبل برنامه ریزی کنید و آنها را به صورت دوره ای منتشر کنید تا مطمئن شوید که بازیکنان همچنان به بازی شما باز می گردند.
دعوت از دوستان
یک مطالعه توسط Achievement and Friends ادعا میکند که کاربرانی که با دوستان خود بازی میکنند یا متعلق به یک جامعه درونبازی هستند، تقریباً دو برابر بیشتر از بازیکنان انفرادی بازی را اجرا میکنند و به آن باز خواهند گشت.
هیچ چیز شگفتانگیزی در این مورد وجود ندارد ، مشارکت ، استراتژی های بازی جدید را ترویج میکند و هیجان رقابت و همچنین سایر احساساتی را که نمیتوانید در یک بازی تک نفره تجربه کنید را ، القا میکند.
دعوت یک دوست
هرچه کاربر دوستان بیشتری را دعوت کند ، از رقابت با یکدیگر و بحث در مورد تجربه خود در بازی لذت بیشتری خواهند برد.
رقابت با یک دوست
این یک سلاح مخفی از عناوین چند نفره موبایل مانند PUBG، Fortnite و Call of Duty Mobile است.
به دنبال یک تجربه مشارکتی منحصر به فرد ، کاربران ، بیشتر بازی می کنند و دوستان خود را به بازی معرفی می کنند یا آنها را وادار می کنند که به بازی برگردند و این نقش این دسته بندی از دعوت دوستان در بازگردانی کاربران می باشد.
نکته : لازم به ذکر است ما برای جلوگیری از تکرار در مکررات به یک سری از نکات بدیهی اشاره نکردیم.
به عنوان مثال همه میدانیم شرط داشتن یک بازی خوب ، ایده پردازی خاص ، کیفیت ساخت بالا به همراه پشتیبانی و تبلیغات پر بازده است.
پس به مواردی از این قبیل که برای همه بدیهی است ، اشاره ای نکردیم.
رابطه بین زمان و بازگشت کاربران
ما در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که از رو اول تا روز سی ام دقیقا میزان بازگشت کاربران شما چقدر است.
نکته : همانطور که شما می دانید ، پروسه ی تبلیغات و نتیجه دهی بازی بسیار زمانبر است.
و برای اینکه یک بازی بتواند در مارکت های داخلی و بین المللی فروش خوبی را تجربه کند ، در حداقل ترین حالت ۶۰ روز پروسه ی تبلیغاتی و شناخته شدن آن زمان می برد .
و این زمان هایی که ما در ادامه به آن اشاره می کنیم ، برای زمانی است که پروسه ی تبلیغاتی بازی شما در مارکت ها انجام شده باشد و نوبت به دانلود و نصب کاربران رسیده باشد.
روز اول :
وقتی یک بازی موبایلی را راه اندازی می کنید، طبیعتاً انتظار دارید که کاربران شما دوباره به آن بازگردند تا دوباره آن را بازی کنند.
در روز اول ، میزان نگهداری به طور متوسط حدود ۲۵٪ است که بسیار کم است.
بازیهایی که در روز اول به ۳۵ درصد ماندگاری میرسند ، توجه ناشران علاقهمند به آینده بازی را بیشتر جلب میکنند.
اما نه خیلی زیاد. در نرخ ماندگاری ۴۵٪ و بالاتر، افراد زیادی به بازی علاقه مند می شوند و همه می خواهند در صورت موفقیت آمیز شدن، بخشی از آن را دریافت کنند.
اما تنها ۵٪ از بازی های برتر در روز اول راه اندازی حدود ۴۵٪ نرخ نگهداری داشته اند.
روز هفتم :
بیایید ببینیم بعد از یک هفته از انتشار یک برنامه چه اتفاقی می افتد.
۵ درصد برتر پیشرو ، دو برابر نرخ ماندگاری پیشروهای دوم خود را دریافت می کنند.
بر اساس مشاهدات سالانه، نرخ کلی نگهداری به آرامی در حال کاهش است.
این به طور کلی با رقابت بالا و اشباع عنوان بازی در بازار مرتبط است.
یک مشاهده جالب : مردم در جشن های کریسمس و سال نو بسیار بیشتر بازی می کنند ، اما پس از پایان تعطیلات ، لزوماً به بازی هایی که انجام داده اند باز نمی گردند.
بنابراین اگر یک بازی موبایلی را در روزهای تعطیل راهاندازی کنید ، ترافیک بیشتری را مشاهده خواهید کرد، اما میزان ماندگاری کمتری را مشاهده خواهید کرد.
زیرا کاربران بازیهای مختلف زیادی را امتحان میکنند و تنها تعداد کمی از آنها باقی میمانند.
پس از پایان تعطیلات ، افتی که در پی میآید در مقایسه با برنامههای معمولی ، سختتر به بهترین عملکردها ضربه میزند.
دهها صد کاربر ممکن است ناگهان ناپدید شوند ، و بنابراین ، نگه داشتن اعداد و همچنین برنامه شما در رتبه اول در فروشگاههای انتشار اپلیکیشن ، روشی پرهزینه خواهد بود.
از نظر ژانرها و سبک های بازی سازی ، تا روز هفتم ، سبک های بازی سازی Word، Trivia، Card و Casino بهترین سبک ها در نگهداری کاربران هستند. (هر چند که این نکته را فراموش نکنید مهم ترین چیز ایده ی بازی سازی است.)
بازیهای پازلی نیز با افزایش ۶۴ درصدی ، کاربران را بسیار بهتر در این نقطه حفظ میکنند.
سایر ژانرهای دیگر نیاز به زمان بیشتری برای نگهداری کاربران دارند.
روز بیست و هشتم :
یک ماه پس از عرضه بازی چه اتفاقی می افتد؟
بازیهای با بالاترین عملکرد به طور کلی بیشترین افت را تجربه میکنند، و به نظر میرسد که این اتفاق زمانی رخ میدهد که بازیهای اصلی جدید منتشر میشوند و در نتیجه رقابتهای جدیدی شروع میشود.
مردم به عرضه بازیهای جدید زیادی عادت کردهاند و به همین دلیل است که حتی بهترین بازیکنندگان با عملکرد بالا نیز حاشیه امنی را در روزهای سی ام برای بازی شما ندارند.
با این حال، میانگین عملکردها، بدون تغییر قابل توجهی در نرخ های نگهداری ، ادامه می دهند.
Engagement و طول سشن
امتیاز تعامل یا همان (Engagement Score) کاربر یک معیار رایج است که برای تعیین میزان مشارکت بازیکنان شما هنگام بازی کردن استفاده می شود.
این عدد بر اساس رفتار کاربر و تعداد سشن های روزانه کاربر اندازه گیری می شود.
ساده ترین راه برای تعیین اینکه چگونه کاربر جدید خود را به کاربران درگیر و پردرآمد تبدیل کنید، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل فعالیت کاربر با استفاده از امتیاز تعامل به عنوان یکی از ویژگی های متمایز گروه شما است.
فکر کردن به engagement و صحبت نکردن در مورد مدت سشن تقریباً سخت تر است.
در واقعیت، یکی از تفاوتهای کلیدی بین برنامههایی که نمیتوانید آنها را کنار بگذارید و برنامههایی که به قبرستان و دورریختنی ختم میشوند ، طول سشن است.
این به شما کمک می کند تا بدانید یک بازیکن واقعاً چه مدت پس از شروع اولیه با بازی شما ارتباط برقرار کرده است.
به خاطر داشته باشید که سطح تعامل بستگی به برنامه شما دارد.
برای سازندگان بازی ، مدت سشن زمان مستقیم صفحه نمایش یا مدت زمانی است که بازیکن صرف مشاهده صفحه نمایش دستگاه کرده است.
فاصله سشن :
هنگام ردیابی طول سشن، فواصل سشن ها را نیز بررسی کنید.
این اندازه گیری نشان می دهد که بین سشن اول و سشن بعدی چقدر زمان وجود دارد.
فرکانس باز برنامه بالا همچنین با علاقه زیاد برابر است ، به این معنی که بازیکنان بازی شما را دوست دارند.
با داشتن دادههایی در مورد میانگین فاصله زمانی بین سشن ها ، میدانید چه زمانی پیامهای درون برنامه را نمایش دهید یا هشدارهایی را فشار دهید تا بازیکنان خاصی را برای مسابقه دیگری به بازی خود بازگردانید.
تعداد سشن ها به ازای هر کاربر :
محاسبه تعداد سشن هایی که فرد در یک دوره خاص انجام می دهد بسیار مهم است.
اگر میدانید که کاربران شما هر چند وقت یک بار به برنامه شما وارد میشوند یا به طور منظم از آن استفاده میکنند، میتوانید اثر ابزارهای تعامل موجود را محاسبه کنید و استراتژی خود را بر اساس آن اصلاح کنید تا مطمئن شوید که این بازیکنان برای اطلاعات بیشتر بازمیگردند.
نرخ های بازی
Churn Rate
نرخ ریزش (churn) دقیقاً برعکس نرخ نگهداری است.
شما کاربران از دست رفته یا کسانی که برنامه را حذف نصب کرده اند را پیگیری می کنید.
اگر بازی شما پر از باگ نیست و همچنان کاربران را از دست می دهید ، مشکل جای دیگری است (مانند : ایده ی بازی ، گرافیک ، گیم پلی و …).
بازی ممکن است برای کاربران بسیار پیچیده باشد که نتوانند آن را درک کنند ، یا بازی به سادگی فاقد «چیزی» باشد که آن را برای بازیکنان جالب کند.
معیارهای Source، sink ، flow
این سه معیار تنها در صورتی معنا پیدا می کنند که یک سیستم ارزی داخلی (سیستم پرداخت) در بازی خود داشته باشید.
معیار source نشان میدهد که یک کاربر با پیشرفت در بازی چقدر ارز برنده شده است.
معیار sink سطوحی را که یک کاربر برای سرمایه گذاری ارز به منظور پیشبرد یا رقابت با سایر بازیکنان نیاز دارد ، نشان می دهد.
در نهایت ، معیار flow محاسبه ای از source ها و sink ها است.
این به این معناست که تعادل کلی ارزی است که بازیکن در طول زمان به دست آورده و گسترش یافته است.
این معیار به شما کمک میکند ببینید چگونه بازیکن را به سمت تبدیلها یا تراکنشهای درون برنامه سوق دهید.
هنگامی که بدانید بازیکنان شما چگونه پول خود را در بازی سرمایه گذاری می کنند، می توانید تعامل بازیکنان و روند فکری افرادی که بازی شما را انجام می دهند را درک کنید.
معیار Net Promoter Score (NPS)
این شاخص نشان دهنده ی وفاداری کاربر است.
ابتدا از کاربران میخواهید که احتمال اشتراکگذاری اطلاعات پروژه را با دوستان خود از ۰ تا ۱۰ ارزیابی کنند.
مرحله دوم محاسبه سهم پروموتورهایی است که از پروژه شما بسیار راضی هستند و برای شما امتیازی را در نظر گرفته اند.
بعد، شما سهم مخالفانی را که از آنها ارزیابی منفی دریافت کرده اید، محاسبه می کنید.
سپس در نهایت ، با کم کردن سهم مخالفان از سهم مروج ، امتیاز خالص پروموتر را دریافت می کنید.
میانگین درآمد هر کاربر (ARPU)
ARPU (میانگین درآمد هر کاربر) معیار اصلی کسب درآمد است که وفاداری کاربر را نیز نشان می دهد.
این معیار همچنین در بحث های بین توسعه دهندگان در طول کنفرانس ها برای مقایسه عملکرد برنامه ها استفاده می شود.
بدون شک، شرکا یا سرمایه گذاران شما در مورد این معیار از شما سوال خواهند کرد.
میانگین ارزش تراکنش (ATV)
میانگین قیمتی که کاربر حاضر است برای ارتقا یا پرداخت در بازی بپردازد را محاسبه می کند.
اگر میانگین ارزش تراکنش را از نقطه جذب مشتری در یک دوره هفتگی یا دوهفتهای محاسبه کنید، میتوانید به راحتی تغییراتی در مدل قیمتگذاری خود ایجاد کنید و تأثیر آن را بر LTV، حفظ و کسب اندازهگیری کنید.
هزینه جذب کاربر (UAC)
جذب کاربر، مقدار هزینه های کسب بازاریابی است که برای به دست آوردن یک مصرف کننده منفرد پرداخت می کنید.
این آمار با تقسیم تمام هزینه های انجام شده در جذب مشتری بر میزان مشتریانی که در این مدت واقعاً دریافت کرده اید تعیین می شود.
زمان خرید (TTP)
بیایید فرض کنیم شما برنامه خود را راه اندازی کرده اید و کاربران شروع به تعامل می کنند.
حال بین دانلود و اولین خرید چقدر زمان گذشته است ؟
ارزش آن خرید چقدر است ؟
این معیار میزان قرارگیری تبلیغات درون بازی و چیزهایی را که می فروشید افزایش می دهد.
تبدیل کاربران به خریداران با تعیین اهداف تبدیل به دست می آید.
نکته : نرخ های بازی به همینجا خلاصه نمی شود و قطعا ما نرخ های بسیار بیشتری را برای بازی داریم.
اما ما سعی کردیم برای آشنایی بیشتر شما با بحث فنی این مقاله ، چند نرخ مرتبط با ریتنشن قوی بازی شرح دهیم.
قطعا سوالی که برای شما در اینجا مطرح است ، این می باشد که چگونه آمار و ارقام این نرخ ها را بدست آوریم ؟
- برخی از این نرخ ها در مارکت هایی که شما بازی یا اپلیکیشن خود را انتشار می دهید قابل مشاهده است.
- تعدادی دیگر در ابزارهای آنالیزی بازی در دسترس بوده.
- و تعدادی دیگر از این آمار و ارقام باید توسط توسعه دهنده ی بازی شما در پنل مدیریتی بازی پیاده سازی شود.
جمع بندی
خب ما در این مقاله سعی کردیم به شما نکات کلی ای را برای حفظ کاربرانتان آموزش دهیم.
فراموش نکنید که همچنان ایده ی بازی سازی در صدر ارزشمند بودن یک بازی و جذاب بودن آن برای مخاطبان است.
و بدیهی است که باید سایر موارد مانند کیفیت گیم پلی تا گرافیک و طراحی بازی نیز همراه با آن استاندارد باشد.
نکته ی دیگری که وجود دارد به روزرسانی ها متعدد و ایجاد قابلیت های جدید برای کاربران می باشد که نقش بسیار مهم را حفظ آن ها دارد.
همچنین استفاده از رویدادهای هفتگی و جوایز نیز به نوبه ی خود تاثیرگذار است.
در آخر نکته ای که قصد تاکید بر آن را داریم روزشمار گفته شده برای تعداد مخاطبان بود که باید این نکته را به خاطر داشته باشید اولین نمایشی که به هر شکلی از بازی برای کاربران خود قرار می دهید ، بزرگ ترین نقش را در دیدگاه آن ها به بازی شما دارد.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
پس از هر سختی آسانی و پس از هر آسانی سختی است.