بازی هایی با بهترین رابط کاربری
فهرست مطالب
رابط کاربری بازی و اصول طراحی آن مسئله ی مهمی است که به صورت کامل در مقاله ی «رابط کاربری بازی» به آن پرداخته شد.
در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۰ تا از بازی هایی با بهترین رابط کاربری بپردازیم که هر یک از آن ها می تواند برای شما الهام بخش باشد.
هر کدام از این بازی ها در سبک های مختلفی بوده و در سبک خود از رابط کاربری سطح بالایی برخوردار هستند.
قطعا بازی های بسیار دیگری می توانند در این لیست قرار بگیرند و مسلما ui خوب کم نیست؛ اما مطابق با منابع مختلف تعداد انگشت شماری از آن ها در این لیست معرفی شده است.
(لازم به ذکر است در معرفی این بازی ها پلتفرم خاصی مد نظر نبوده و برخی از آن ها برای کنسول و برخی دیگر برای موبایل می باشند؛ پس قائدتا ui آن ها در نوع خود و وابسته به دیوایز خود در رده ی بالایی قرار دارد.)
(شماره گذاری در این لیست به معنای برتری رابطی نسبت به دیگری نیست؛ زیراکه هر کدام از آن ها در سبک خود بهترین هستند و شماره گذاری صرفا جنبه ی ترتیبی دارد.)
The Fallout Series
۱۰
این رابط کاربری آنقدر خلاقانه است که تا سالیان سال نیز قدیمی نخواهد شد.
Fallout کاملاً حس «اسکیومورفیسم» را به تصویر میکشد، که به معنای تجربه یک شی (یا در این مورد، منوها) است که یک جوهره اساسی را حفظ میکند.
این مجموعه بازیکنان را با یک سیستم رابط کاربری همه جانبه مبتنی بر Pip-boy روبه رو می کند که در آن پلیر، منوی بازی را از دستگاه مچ دست خود هدایت میکند.
همانطور که در داستان بازی توصیف شده است، این دستگاه همه جا همراه پلیر بوده و در هر موقعیتی می تواند از آن به راحتی استفاده کند.
ویدیوی بالا بخشی از فال اوت ۴ را نشان می دهد که در آن یک ماد مربوط به رابط کاربری اضافه شده است.
Firewatch
۹
دلیل وجود نام این بازی در لیست، سادگی قابل توجه آن است.
در واقع سادگی و مینیمالیست بودن آن به قدری است که هر شخصی با هر گروه سنی آن را درک می کند.
این بازی زیبا با طراحی فوق العاده مینیمالیستی به شما بیش از آنچه برای تعامل با جهان بازی نیاز دارید، نمی دهد و برای شما بازی را پیچیده نخواهد کرد.
الگوی اشیایی را که میتوانید با آنها تعامل کنید، بدون زحمت به شما میآموزد، زیرا نحوه تعامل بازیکن با اشیاء در دنیای واقعی را از نزدیک دنبال میکند.
Dead Space
۸
Hud بازی در واقع بخشی از ui است.
دد اسپیس را می توان بهترین بازی در این لیست از لحاظ نمایش و مدیریت هادها دانست.
برای بسیاری از بازی ها (یا شاید بهتر باشید بگوییم همه بازی ها)، UI شریان حیات آن است.
اکثریت آن ها عمدتاً به تنظیم هاد در کنارههای صفحه یا ارائه منوهای اختصاصی لایهبندی شده روی بازی متکی هستند.
Dead Space به گونه ای است که در داستان سرایی محیطی پیشرفت می کند، بنابراین منصفانه است که رابط کاربری آن نیز همین کار را انجام دهد.
تقریباً تمام جنبههای رابط کاربری Dead Space از منظره in-lore نشان داده و از چیزی نمایش داده میشود.
نوار سلامتی شما در امتداد پشت ایزاک ساخته شده است، اسلحه ها، مهمات خود را در کناره نشان می دهند و حتی نقشه به صورت سه بعدی در مقابل شما به تصویر کشیده می شود.
در ویدیوی بالا یک مقایسه از سه نسل دد اسپیس در رابط کاربری انجام شده است.
Bad Piggies
۷
Bad Piggies یک بازی ویدئویی معمایی بسیار جذاب و سرگرم کننده است.
این بازی یکی از استانداردترین ui ها را به عنوان یک بازی موبایلی دارد.
قابل فهم بودن ui آن به همراه راهنماهای مرحله به مرحله از ویژگی های فوق العاده ی آن است.
level page بازی دارای یک نقشه است و به وضوح نشان می دهد که کدام سطوح باز و کدام یک هنوز قفل هستند.
آموزشها به سبک نوتبوک ارائه میشوند که راهنمای گام به گام بازیکنان را در سریعترین زمان ممکن وارد جریان بازی میکند.
این طراحی زیبا و تجربه همه جانبه به Bad Piggies کمک کرده است تا به یک بازی بسیار محبوب و مناسب برای تمام سنین تبدیل شود.
Persona 5
۶
براق، picaresque و خیره کننده، پر از جذابیت و شخصیت، Persona 5 و طراحی رابط کاربری آن بیشتر شبیه به یک داستان هنری است.
مانند همه آثار هنری، هضم آن نیز می تواند چالش برانگیز باشد.
تازه واردان به بازی های Atlus (یا تازه واردان سری Persona) ممکن است طراحی UI سری پنجم را کمی اغراق آمیز و حتی کمی غیر دوستانه برای UX بدانند.
اما به محض اینکه بازیکن به جریان بازی عادت کند، فوق العاده بودن منوی این بازی را درک خواهد کرد.
طراحی شخصیت ها، چیدمان نامتعارف رابط کاربری، لبه های ناهموار و باکس های متحرک؛ روشی که عناصر در مبارزات دور شخصیتها جمع میشوند و هر اقدامی با برخی نشانههای صوتی خوب مرتبط است.
هر فروشگاه در بازی یک رابط کاربری منحصر به فرد دارد که نشان دهنده شخصی است که از او خرید می کنید.
استفاده از رنگ در این بازی باعث می شود عناصر خاصی در تمام پس زمینه ها برجسته شوند؛ که واقعا طراحی استادانه ای است.
Tomb Raider
۵
Tomb Raider نمونه خوب دیگری از UI است که تا زمانی که به آن نیاز نداشته باشید به خوبی خود را مخفی می کند؛ و وقتی توسط شما ظاهر می شود، حواس شما را پرت نمی کند.
همانطور که در ویدیو بالا تماشا می کنید، توجه کنید که چگونه این عمل انجام می شود و متن HUD کمی روی صفحه ظاهر می شود.
و وقتی از بازیکن خواسته میشود دکمهای را بزند، نحوه نمایش آن اطلاعات در بازی بسیار بیاهمیت است.
Death Stranding
۴
هیدئو کوجیما در ساخت چیزهای عجیب و غریب شهرت دارد؛ استفاده از سوررئالیسم برای گفتن داستان های جدی می تواند مبهم باشد، اما عمیقا موثر است.
در گیمپلی واقعی، رابط کاربری در بازیهای او نیز به گونهای عمل میکند که حس بهتری را در کل تجربه ایجاد کند.
Death Stranding یک مثال عالی از این موضوع است.
اگرچه یک بازی سوم شخص است، ناوبری در مرکز قرار دارد.
به این ترتیب، شما باید دائماً از نقشه خود استفاده کنید، که از طریق لینک سرآستین شما به عنوان یک تجسم سه بعدی نمایش داده می شود.
اما همه مکالمات از دکمه سرآستین نیز ظاهر می شوند.
خون و استقامت شما دور شما می پیچد، بنابراین آنها همیشه نزدیک هستند.
همه به سبک مکانیکی-دیجیتال نمایش داده میشوند تا سیستمهای درون بازی را که با آنها تعامل دارید نشان دهند.
Assassin's Creed
۳
استایلهای مینیمالیستی رابط کاربری Assassin’s Creed که بیشتر با محیط بازی ادغام می شوند از دیگر زیبایی های این سری بازی است.
در ابتدای طراحی رابط کاربری سری بازی های Assassin’s Creed قرار بود بازی بدون هیچ رابط کاربری انجام شود و در عوض بر روی طرحهای کنترل بصری تکیه بشود.
رابط کاربری کنترل و minimap احتمالاً ویژگیهای اواخر توسعه بودند.
بازی های Assassin’s Creed (مخصوصاً اولین بازی) بدون هیچ یک از المان های UI آن قابل اجرا است (اگرچه عادت کردن به آن کمی دشوار است).
این به این معناست که ui به خوبی با دنیای بازی ادغام شده است.
به عنوان مثال بالا رفتن از بالای ساختمانها به بازیکن این امکان را میدهد تا به جای ارائه یک نمای کلی GPS مانند در نقشه کوچک، نقشه شهر را با چشمان خود ترسیم کند.
سری های بعدی این رویکرد بدون HUD را کنار گذاشتند، اما همچنان با طراحی منو و رویههای خود هنرمندانه عمل کردند.
در ویدیوی بالا بخشی از رابط کاربری Assassin’s Creed Origins نمایش داده شده است.
Resident Evil 6
۲
بازیهای Resident Evil در رابطه با رابط کاربری بسیار جالب هستند.
سری های قدیمیتر نسبتا ساده بودند و بیشتر به نشانههای بصری متکی بودند تا یک رابط کاربری فشرده برای اطلاعرسانی به شما.
Resident Evil 4 تصمیم گرفت سنگینتر شود و موجودی شما را از طریق قاب attaché و سلامتی و مهمات شما را در چرخی همزمان که شبیه یک ساعت دیجیتالی است، طراحی کند.
اما Resident Evil 6 وارد مرحله ی جدیدی از تحول شد و در آن هر کمپین دارای یک رابط کاربری منحصر به فرد است.
مطمئناً، اکثر منوها طراحی نسبتاً یکسانی را برای یکپارچگی حفظ کردند، اما پس از آن همه عناصر رابط کاربری درون بازی برای COMs device شخصیتها منحصر به فرد بودند.
برخی از شخصیت ها دارای منوهای شعاعی بودند، برخی دیگر دارای نوارهای متقاطع بودند.
مثلا آدا یک تلفن مکعبی داشت که اشیا را در یک شبکه سه بعدی نمایش می داد.
Dishonored 2
۱
استودیوهای Arkane گروهی شگفتانگیز از توسعهدهندگان هستند که دنیاهایی را با احساس غوطهوری باورنکردنی خلق میکنند.
اما بازیهای آن همیشه یک هویت بصری قوی دارند، از ترکیب علمی تخیلی Prey در دهه 60 گرفته تا مهمانیهای جیزی Deathloop و طراحیهای مکانیکی شبه آیندهنگر.
اما Dishonored 2 یک دنیای ستارهای را از نسخه اصلی گرفته و آن را فراتر میبرد.
سلامتی و مانای شما به آرامی در اطراف پرتره توانایی شما منحنی شده است.
تقریباً هر منو را می توان به اطراف کج کرد و کلمات با آن جابجا می شوند.
هر گزینه در UI از فونت متفاوتی استفاده می کند، گویی دست نویس است.
هر چیزی که با آن تعامل دارید برجسته می شود و اقدامات به طور مرتب نمایش داده می شوند.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
افراد قدرتمند جادوی خاصی ندارند؛ آن ها تنها محکم پای تعهداتشان ایستاده و برای آن مبارزه می کنند.