هوش مصنوعی در انیمیشن سازی
فهرست مطالب
خلاصه
نام مقاله
هوش مصنوعی در انیمیشن سازی
توضیحات
هوش مصنوعی در انیمیشن سازی و تاثیری که بر تسریع روند انیمیشن سازی می گذارد
نویسنده
مهرسا امینی
نام ناشر
ماناتاز
فهرست مطالب
همانند بسیاری از صنایعی که هوش مصنوعی در آن جا پایی پیدا می کند، در انیمیشن نیز هدف اصلی ادغام هوش مصنوعی ساده سازی و خودکارسازی رویه های پرزحمت و تکراری، سرعت بخشیدن به زمان طراحی و توسعه و به حداقل رساندن هزینه های تولید است.
هوش مصنوعی امروزه در تمامی حوزه ها وارد شده و در هر فیلدی از آموزش ، صنعت ، اقتصاد تا شاخه های بازی سازی و انیمیشن سازی نیز کاربرد دارد.
ما در مقالاتی به صورت مجزا در رابطه با هوش مصنوعی بازی و کلیت هوش مصنوعی صحبت کرده ایم.
در این مقاله تمرکز ما بر هوش مصنوعی در انیمیشن سازی و فرایند ابزاری و کاربردی آن می باشد.
پس برای درک کاربرد این تکنولوژی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
از نظر تاریخی ، یکی از اولین موارد استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کارهای انیمیشن شبیه سازی جمعیت بود.
متحرک سازی جمعیت همیشه دشوار بوده است و عملا کپی کردن یک انیمیشن به راحتی به ماهیت مصنوعی چنین «جمعیتی» آسیب می زند.
همچنین انیمیشن سازی برای هر یک از اعضای یک جمعیت نیز کار بسیار دشوار و زمانبری است.
با گذشت زمان ، نوابغی در CG studious راهی برای دور زدن این مشکل با استفاده از سیستمی مشابه آنچه در بسیاری از موتورهای بازی استفاده میشود ، ابداع کردند.
در آنجا ، انبوهی از کاراکترها ، که اغلب به آنها “agents” گفته می شود ، تشکیل شده است که برای انجام کارهای مختلف مانند حرکت یا تعامل با یکدیگر برنامه ریزی شده اند..
به این ترتیب ، یک انیماتور می تواند صدها ، حتی هزاران کارکتر را با هر یک از این کارکتر ها که مانند دیگران عمل می کنند، زنده کند، اما دقیقاً یکسان نیستند.
این تنوع که دستیابی به آن بسیار دشوار است ، چیزی است که جمعیت را زنده می کند.
اولین فیلمی که از این تکنولوژی استفاده کرد ، ارباب حلقه ها (2001 – 2003) بود.
امروزه ، این تکنیک به خوبی توسعه یافته و پرکاربرد است که به دلیل تولید نتایج چشمگیر شناخته شده است.
هوش مصنوعی در حال حاضر مجموعهای از ابزارها را ارائه میدهد که متخصصان طراحی گرافیک و علاقهمندان به طور یکسان میتوانند از آنها استفاده کنند.
به عنوان مثال ، Canva و Adobe هر دو ابزارهای طراحی گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دادهاند که به کاربران در ایجاد طرحهایی با ظاهر حرفهای کمک میکند ؛ حتی بدون داشتن تجربه طراحی قبلی.
علاوه بر این ، ابزارها و نرمافزارهای آنلاینی وجود دارند که لوگوها و تایپوگرافیهای تولید شده با هوش مصنوعی و همچنین الگوها، تصاویر یا حتی کل موزیک ویدیوها را ایجاد میکنند.
به عنوان مثال Midjourney ، یک پلتفرم خلاقانه که بر روی یک فناوری هوش مصنوعی بسیار پیشرفته اجرا می شود ؛ به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از توضیحات متنی کوتاه ، تصاویر ، کاراکترها و دنیاهای باکیفیت خلق کنند.
در طراحی بازی ، هوش مصنوعی Norah ثابت کرده است که یک ابزار انیمیشن پیشگام است که از یادگیری عمیق برای ایجاد عناصر بازی مانند مدلهای سه بعدی، انیمیشنها و متریال سازی استفاده میکند.
این ابزار حتی با یک ابزار خودکار و شبیهسازی حرکت انسان همراه است ، که ضرورت مشارکت انسان در فرآیند انیمیشن را به حداقل میرساند.
یا در مثال های دیگر می توان به متاهیومن در آنریل انجین ۵ اشاره کرد که روند کارکترهای Npc را به صورت قابل توجهی راحت کرده است.
الگوریتم های هوش مصنوعی در ایجاد حالات چهره واقع گرایانه ، زبان بدن و سایر ویژگی ها برای شخصیت های متحرک بهتر شده اند.
این منجر به اجراهای واقعی تر و ظریف تر برای شخصیت ها در تبلیغات انیمیشن ، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی شده است.
الگوریتمهای هوش مصنوعی در تولید و طراحی شخصیتهای جدید برای انیمیشن ها نیز توسعه یافته اند.
این منجر به ایجاد طیف گستردهتری از کارکترهای منحصر به فرد و از نظر بصری جذاب شده است ؛ زیرا فناوری جدید دنیای جدیدی از امکانات را باز کرده است.
الگوریتمهای هوش مصنوعی در تولید مناظر ، ساختمانها و دیگر عناصر بک گراند واقعی برای صحنههای متحرک بهتر شدهاند.
و این امر باعث ایجاد محیط های متحرک فراگیرتر و جذاب تر شده است.
امروزه به لطف هوش مصنوعی ، محیط سازی یک کار خستهکننده و زمانبر نیست.
یکی از مزایای اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که می تواند کارهای زمان بر مختلف را در فرآیند تولید ، خودکار و ساده کند و به انیماتورها اجازه می دهد در کار خود کارآمدتر و سازنده تر باشند.
به عنوان مثال ، الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند برای تولید تکسچر ها ، مدلها و asset های سطح بالا مورد استفاده قرار گیرند و انیماتورها را آزاد بگذارد تا روی جنبههای مهمتر کارشان تمرکز کنند.
هوش مصنوعی میتواند در زمینه جلوههای بصری (VFX) برای خودکارسازی و سادهسازی وظایف مختلف و همچنین ایجاد جلوههای بصری واقعیتر استفاده شود.
جلوههای بصری با کیفیت بالا برای انیمیشن و لایو اکشن ، آگهیهای بازرگانی و مستند ، حیاتی هستند.
بنابراین ، چه در حال ایجاد یک سکانس لایو اکشن یا محتوای متحرک باشید، می توانید از الگوریتم های هوش مصنوعی برای جلوه های بصری بهتر استفاده کنید.
خب در ادامه قصد معرفی مواردی را داریم که به شما نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی در انیمیشن سازی ، مفید واقع شده است.
یکی از کاربردترین و اصلی ترین ابزارهای در حوزه ی انیمیشن سازی موشن کپچر می باشد.
موشن کپچر به صورت گسترده در فیلم ها و انیمیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از این ابزار برای راحت کردن فرایند انیمیشن سازی می باشد و با استفاده از لباس ها و سنسورهایی که کارکترهای مورد نظر به تن می کنند ، حرکات آن ها را به صورت انیمیشن ضبط خواهد کرد.
توضیحات موشن کپچر ، انواع آن و نحوه ی کارکرد آن خیلی گسترده است به همین خاطر ما در مقاله ای مجزا به لینک زیر در رابطه با آن توضیحات تخصصی ای را ارائه داده ایم.
طراحی مراحل مختلف راه رفتن و صحبت کردن کاراکتر خسته کننده ترین کار یک انیماتور است.
ما در این قسمت یکی از نرم افزار های شاید کمتر شناخته شده را معرفی می کنیم.
Adobe Sensei ، دستیار هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشینی ، تحولی بزرگ را در صنعت انیمیشن سازی پدید آورده است.
یکی از ویژگی های این نرم افزار ، همگام سازی است که حرکت دهان کارکتر را با صدا روی صدا خودکار می کند.
انیمیشن شبیه سازی صورت از دسته دغدغه های بزرگ انیماتور ها می باشد.
مدل آموختهشده VOCA (انیمشن کاراکتر با صدا) ، که برای شناسایی از روی حرکت صورت آموزش دیده است ، از سیگنال گفتار به عنوان ورودی استفاده میکند و طیف وسیعی از چهرههای بزرگسالان را به عنوان خروجی متحرک میکند.
VOCA برای دستیابی به وظایفی مانند آواتارهای VR (واقعیت مجازی) ، ویدیوهای درون بازی و … استفاده می شود.
پیشبینی دقیق چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن در آینده دشوار است، اما اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، باید انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی نقش بیشتری در تمام جنبههای تولید انیمیشن داشته باشد.
احتمالاً الگوریتمهای هوش مصنوعی به پیچیدهتر شدن ادامه میدهند و به جای اصلاح مدلهای موجود و ساختن بر روی آنچه قبلاً وجود دارد، حالات صورت ، زبان بدن و سایر جنبههای انیمیشن شخصیتها را واقعیتر و واقعیتر تولید میکنند.
این می تواند منجر به محتوای متحرک فراگیرتر و جذاب تر شود ، به خصوص اگر الگوریتم ها بتوانند آن را به صورت ریل تایم انجام دهند.
از آنجایی که الگوریتمهای هوش مصنوعی پیچیدهتر و در دسترستر میشوند، این احتمال وجود دارد که برای طیف وسیعتری از وظایف در فرآیند انیمیشن استفاده شوند.
این می تواند شامل کارهایی مانند چیدمان صحنه ، طراحی کارکتر و حتی تولید کل مدل ها از ابتدا باشد.
اگرچه این فناوری در حال حاضر هنوز در مراحل اولیه است ، اما نتایج امیدوارکنندهای از مدلهای تولیدی به دست آمده است.
یکی دیگر از زمینه هایی که هوش مصنوعی احتمالاً در آینده صنعت انیمیشن نقش خواهد داشت ، ایجاد محتوای شخصی سازی شده است.
الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند برای تولید محتوای متحرک سفارشیسازی شده بر اساس ترجیحات و علایق فردی مورد استفاده قرار گیرند، که به طور بالقوه امکان تجربه مشاهده شخصیتر را برای مخاطبان فراهم میکند. این شاید عجیب ترین پیش بینی باشد ، اما اگر به واقعیت تبدیل شود ، توانایی ایجاد یک سکانس محرک سفارشی به طور کامل را امکان پذیر می کند.
هوش مصنوعی به هنرمندان این آزادی را می دهد که سریعتر به مرحله ی بعدی توسعه بروند.
ایجاد هر نوع طراحی با استفاده از هوش مصنوعی به هیچ وجه بی عیب و نقص نیست ، اما یک جایگزین هوشمند برای تولید هزاران نمونه اولیه ، سریع و مقرون به صرفه است.
بنابراین ، در بیشتر موارد ، انیماتورها نباید نگران پیشرفت های هوش مصنوعی باشند.
چه در مورد طراحی محصول ، توسعه بازی یا کارتونهای متحرک صحبت کنیم، هوش مصنوعی و ابزارهایی که از آن پشتیبانی میکنند، تهدیدی برای شغل انیماتورها نیست. (حداقل تا به امروز)
انیماتورها باید یاد بگیرند که با هوش مصنوعی کار کنند و از فناوری آن برای بهبود عملکرد کاری بهره ببرند، به خود فرصت بیشتری برای کارهای خلاقانه بدهند و مهارت خود را برای آماده شدن برای نوآوری های آینده تقویت کنند.
در نهایت ، انیماتورها کنترل بیشتری بر ساخته های خود خواهند داشت و استاندارد جلوه های بصری با محدودیت ها و جهش ها افزایش می یابد.
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
مصمم شوید که کاری باید انجام گیرد ، سپس راه انجام آن را خواهید یافت
سلام مقاله تون رو خوندم، جالب بود
فقط یک سوال
الان مثلا یک ادم میاد شب و روزشو میذاره و تلتش میکنه ۱۰ سال انیماتور بشه بعد با وجود پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی، احتمالش هست که روزی ایده و سناریو بهش داده بشه، ۰ تا ۱۰۰ انیمیشن رو هوش مصنوعی انجام بده، اون وقت دیگه انیماتور به چه دردی میخوره؟ چطوری میتونه ازش کسب درامد داشته باشه؟
سلام و درود بر شما
نکته ای که هست اینه که قطعا هیچکسی از آینده و پیشرفت تکنولوژی اطلاعی نداره.
اما خب چیزی که حداقل در حال حاضر بدیهیه اینه که یک انیمیشن جزئیات خیلی زیادی داره، از سایه ها، نور، نوع حرکات، کی فریم ها، جلوه های ویژه و …
و خب همین الان هم ابزارهای هوش مصنوعی هستند که کار ساخت انیمیشن را انجام میدن اما با کاستومایز محدود.
و میشه گفت حداقل چیزی که انتظار میره اینه که هوش مصنوعی کار رو برای انیماتورها ساده تر خواهد کرد اما اینکه بخواد به جای اینماتور قرار بگیره، تصوری دور از انتظاره.