تنظیمات رندر افتر افکت
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 29/07/2022
در این مقاله قصد داریم در رابطه با تنظیمات کامل رندرینگ در نرم افزار Adobe Aftereffect صحبت کنیم .
این مقاله دارای دو بخش است که در بخش اول تنظیمات رندرگیری با استفاده از خود افتر افکت را
شرح خواهیم داد ؛ و در بخش دوم رندرگیری با استفاده از نرم افزار Adobe Media encoder را خواهیم گفت پس
تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .
مقدمه
افترافکت یک نرم افزار انیمیشن سازی دوبعدی – سه بعدی می باشد که توسط شرکت ادوبی ساخته و توسعه داده می شود .
این نرم افزار به غیر از انیمیشن سازی برای تدوین و جلوه های ویژه نیز برای پروژه های حرفه ای
و حتی سینمایی مورد استفاده قرار می گیرد و در هم رده های خود پیشتاز است .
همانطور که گفته شد ما در ادامه قصد داریم به بخش رندرگیری با استفاده از این نرم افزار به دو روش مستقیم و روش استفاده از نرم افزار Adobe Media encoder بپردازیم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید .
مراحل رندرگیری افتر افکت (رندر با استفاده از افتر افکت)
مرحله 2 ( File > Export > Add to Render Queue)
مطابق با تصویر زیر به آدرس File > Export > Add to Render Queue بروید.
مرحله 3 (نمایش تب رندر)
تب رندر در پایین پنل نمایش داده می شود .
مرحله 4 (تنظیمات Render)
در این مرحله میتوانید تنظیمات پیشفرض را دنبال کنید یا میتوانید تنظیمات را سفارشی کنید.
ما ابتدا با تنظیمات Render شروع کنیم که پس از کلیک بر روی متن آبی رنگ Best Settings، پنل Render Settings ظاهر می شود.
Quality :
میتوانید کیفیت نهایی ویدیو را با انتخاب بین بهترین، پیشفرض و وایرفریم انتخاب کنید.
Resolution :
در این قسمت می توانید رزولیشن را بین فول ، نیمه ، یک سوم یا یک چهارم انتخاب کنید که قطعا هر چقدر رزولیشن را پایین تر
انتخاب کنید کیفیت نهایی ویدیوی شما نیز پایین تر است .
Disk Cache :
تنظیمات کش دیسک را انتخاب کنید. حافظه پنهان دیسک زمانی است که نرم افزار داده هایی را که اخیرا خوانده و ذخیره شده اند نگه می دارد.
هنگامی که یک حافظه پنهان دیسک ایجاد می شود، داده ها می توانند سریعتر خوانده شوند.
اگر حافظه پنهان دیسک روی Read Only تنظیم شود، هیچ فریم جدیدی در حافظه پنهان دیسک ذخیره نخواهد شد.
Proxy Use :
تنظیمات رندر افتر افکت را طوری تنظیم می کند که از پروکسی ها یا فایل های منبع رندر شوند.
فایل های پروکسی در هنگام کار با فایل های منبع بزرگ مفید هستند.
به عنوان مثال، فایل های 4K بسیار بزرگتر از تعریف استاندارد هستند.
از پراکسیها برای سریعتر کردن فرآیند ویرایش استفاده میشود و نسخههای اصلی هنگام رندر تعویض میشوند تا بالاترین وضوح برای پروژه نهایی به دست آید.
Effects :
از این قسمت می توانید انتخاب کنید که افکت هایی که در پروژه استفاده کرده اید روشن باشد و رندرگرفته شود یا خاموش شود
و از آن ها رندر گرفته نشود .
Solo Switches :
پیش نمایش فعلی را ارائه می دهد یا ویژگی Solo را خاموش می کند.
Soloing زمانی است که یک یا چند لایه را از پیش نمایش، انیمیشن یا رندر کردن در یک پروژه نهایی جدا می کنید.
وقتی یک لایه را به صورت Solo تنظیم می کنید ، لایه های دیگر آن نوع را پنهان می کنید.
به عنوان مثال، اگر یک لایه صوتی را به صورت Solo قرار دهید، لایه ویدیو تحت تأثیر قرار نمیگیرد و سایر لایههای صوتی پنهان میشوند.
Guide Layers :
از Guide Layers برای کمک به ویرایش و قرار دادن عناصر در کادر استفاده میشود.
تنظیمات رندر پیشفرض، Guide Layers را خاموش میکند.
در صورت تمایل می توانید آنها را روشن کنید تا در پروژه نهایی نشان داده شوند.
Color Depth :
در تنظیمات رندرینگ افتر افکت Color Depth تعداد بیت هایی است که در هر کانال برای نمایش رنگ یک پیکسل استفاده می شود.
تنظیمات پیش فرض از Color Depth فعلی پروژه استفاده می کند.
Time Sampling :
این پانل تمام گزینه های نمونه برداری زمانی را تعریف می کند.
Frame Blending :
Frame Blending به شما امکان می دهد هنگامی که انیمیشن یک لایه را تغییر می دهید ، حرکت نرم تری را برای انیمیشن ایجاد کنید.
با علامت زدن این مورد در پانل تنظیمات رندر، تمام لایههایی که Frame Blending را روشن کردهاند با این ویژگی رندر میشوند.
Field Render :
هر ویدیوی درهم آمیخته شامل دو فیلد بالا و پایین است.
Interlacing تکنیکی است که برای انتقال سیگنال های تلویزیونی با استفاده از پهنای باند محدود ایجاد شده است.
3:2 Pulldown :
اگر برای Field Render انتخابی غیر از off را انتخاب کرده اید، Pulldown 3:2 برای ویرایش در دسترس خواهد بود و غیر فعال نمی شود.
اگر می خواهید فیلمی را شبیه سازی کنید، به دنبال انیمیشن خود بگردید، یا پروژه ای ایجاد کنید که از فیلمی به فیلم دیگر منتقل شده است،
از Pulldown 3:2 استفاده کنید.
3:2 Pulldown نرخ فیلم را با نرخ فیلم مطابقت میدهد، و 24 فریم فیلم را روی 30 فریم برای ویدیو پخش میکند.
Motion blur :
در تظیمات رندر افتر افکت موشن بلور قابلیتی است که میتوانید برای لایهای فعال کنید که موشن هارا از حالتی به حالت دیگر برای انیمیشن محو میکند
و باعث میشود حرکت نرمتر و طبیعیتر به نظر برسد.
خاموش کردن Motion Blur برای همه لایهها، این ویژگی را برای خروجی نهایی خاموش میکند، صرفنظر از اینکه در composition روشن شده باشد.
Time Span :
این گزینه تعیین می کند که چه مقدار از کامپوزیشن را می خواهید رندر کنید.
میتوانید یک بازه زمانی سفارشی، فقط منطقه کار یا طول کامل کامپوزیشن را انتخاب کنید.
Frame Rate :
Frame Rate تعداد فریم های نمایش داده شده در هر ثانیه برای یک ویدیو است.
می توانید از نرخ فریمی که در حال حاضر در کامپوزیشن استفاده می شود استفاده کنید یا نرخ فریم دیگری را انتخاب کنید.
(این نرخ فریم واقعی کامپوزیشن را تغییر نمی دهد.)
هنگامی که تنظیمات رندر را تمام کردید، OK را بزنید تا سفارشیسازیها ذخیره شوند.
بعد، می توانید Log را ویرایش کنید. After Effects اطلاعاتی را در لاگ فایل می نویسد و جزئیات مربوط به رندر را نشان می دهد.
میتوانید مسیر مقصد فایل لاگ را در قسمت تنظیمات رندر و منوی گزارش پیدا کنید. شما می توانید انتخاب کنید:
Errors Only : فایل لاگ فقط خطاهایی را که در حین رندر با آن مواجه شده اند ثبت می کند.
Plus Settings : فایل گزارش شامل تنظیمات رندر فعلی خواهد بود.
Info : فایل گزارش تنظیمات رندر فعلی و اطلاعات مربوط به رندر هر فریم را فهرست می کند.
مرحله 5 (تنظیمات Output Module)
در این مرحله از تنظیمات رندرینگ افتر افکت ، قصد داریم Output Module را ویرایش کنیم پس روی متن آبی Lossless کلیک کنیم.
پس از کلیک بر روی Output Module ، پانل تنظیمات Output Module ظاهر می شود. دو تب وجود دارد،
Main Options و Color Management که با Main Options شروع می کنیم .
Format :
در این بخش قائدتا می توانید فرمت خروجی ویدیوی خود را انتخاب کنید که به چه صورتی باشد .
Include Project Link :
علامت زدن این کادر شامل اطلاعاتی است که فایل After Effects منبع را به فایل خروجی پیوند می دهد.
به عنوان مثال، اگر این ویدیو را در پریمیر پرو باز کنید، این به شما امکان می دهد از دستور edit original برای ویرایش پروژه منبع در After Effects استفاده کنید.
Post Render Action :
این عمل پس از اتمام رندر پروژه، عملکرد را مشخص می کند.
Include Source XMP Metadata :
به طور پیش فرض، این Metadata از رندرها حذف می شود.
اگر این کادر را علامت بزنید، متادیتای XMP را در فایل خروجی قرار می دهید.
Channels :
این کانال های خروجی رنگی پروژه را ویرایش می کند.
می توانید بین RGB، Alpha و RGB + Alpha یکی را انتخاب کنید.
( معمولا فرمت رنگی مورد نظر روی همان RGB مناسب است.)
Depth :
این گزینه عمق رنگ را نشان می دهد که چند رنگ برای هر پیکسل در دسترس است
که بر حسب بیت اندازه گیری می شود. در اینجا می توانید عمق رنگ را مشخص کنید.
Color :
نحوه ایجاد رنگ ها در کانال آلفا را مشخص می کند. گزینه های شما premultiplied ( از قبل تنظیم شده) و straight (مستقیم) هستند.
Format Options :
با کلیک بر روی Format Options ، یک کادر گفتگو باز میشود، با زبانههایی برای ویدیو و صدا :
Video : در این قسمت کدک ویدیو، کیفیت ویدیو را می توانید انتخاب کنید و فریم های کلیدی را ویرایش کنید.
Audio : می توانید Audio Interleave را ویرایش کنید و پانل کدک صوتی را نمایش می دهد.
Resize :
در این پنل می توانید اندازه خروجی را تغییر دهید، نسبت تصویر را قفل کنید (یا باز کنید).
همچنین می توانید کیفیت تغییر اندازه را تعیین کنید.
یک راه مفید برای استفاده از ویژگی Resize ، ایجاد تست های با کیفیت پایین و اجراهای با کیفیت بالا برای قطعه نهایی خود است.
Crop :
حاشیه های فریم خود را بر اساس پیکسل برش دهید. اندازه نهایی در اینجا نمایش داده می شود.
Audio Output :
به شما امکان می دهد عمق صدا را از 8 بیت یا 16 بیت،
سرعت صدا و فرمت پخش مونو یا استریو را سفارشی کنید.
بسته به پخش از اندازه بیت های مختلفی می توانید استفاده می کنید. (16 بیت برای سی دی، 8 بیت برای کامپیوتر)
Preserve RGB :
اگر نمی خواهید رنگ های خود را از composition رندر شده به خروجی نهایی تبدیل کنید، این را انتخاب کنید.
Output Profile :
در این قسمت ، می توانید ورک اسپیس را تغییر دهید.
Convert to Linear Light :
در اینجا، میتوانید تغییر دهید که رنگها به یک حالت رنگی خطی خروجی شوند، پیشفرض 32 BPC است.
Embed Profile :
با علامت زدن این کادر می توانید پروفایل های رنگی را در پروژه خود جاسازی کنید.
لازم به ذکر است برای این حالت فرمت خروجی باید JPEG باشد.
رندر با استفاده از Adobe Media Encoder
مرحله 1 ( انتخاب کامپوزیشن)
در این مرحله مانند قبل باید در ابتدا کامپوزیشن خود را انتخاب کنید .
مرحله 3 (تنظیمات)
از این قسمت می توانید فرمت پروژه نهایی را انتخاب کنید.
در مرحله بعد، می توانید یک Preset برای ویدیوی خود تنظیم کنید.
به عنوان مثال، H264. دارای تنظیمات پیشفرض زیادی است که چندین مورد برای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خاص
مانند توییتر یا فیسبوک پیکربندی شدهاند. شما همچنین می توانید از تنظیمات سفارشی ایجاد کنید.
در اینجا، مقصد ذخیره خود را برای خروجی نهایی تنظیم می کنید.
حال روی گزینه ی render کلیک کنید .
تفاوت رندر با استفاده از Adobe media encoder و After Effect
در حالت معمول تفاوت رندرگیری در افتر افکت در مقایسه با ادوبی مدیا انکدر در این است که قائدتا
مدیا انکدر تنظیمات پیشرفته تری را به خصوص در پریست (فرمت) برای ویدیوی شما ارائه می دهد و
شما با استفاده از این نرم افزار رندرگیری که برای سایر نرم افزارهای تدوین یا انیمیشن سازی ادوبی مانند پریمیر نیز در دسترس است می توانید رندر حرفه ای تری را با تنظیمات بیشتری بگیرید .
چالش در حجم ویدیو
یک چالش که بسیاری از کاربران با آن روبه رو هستند این است که با انجام تنظیمات پیشفرض بالا چه با انکدر و چه با افترافکت حجم خروجی آن ها بسیار بالا می شود و همچنین زمان رندرینگ آن ها نیز بسیار بالا است در حالی که حتی کیفیت خروجی آن ها نیز چندان مطلوب نیست .
دلیل این موضوع شیوه ی رندرگیری شما و حجم پروژه ی شما می باشد که افترافکت حجم کلی پروژه را نیز افزایش می دهد .
ما در ادامه راه حل و تنظیماتی را ارائه می دهیم که شما با کمترین حجم بهترین کیفیت رندر را داشته باشید .
رندرگیری با کمترین حجم و بیشترین کیفیت
مرحله 1 ( انتخاب کامپوزیشن و تنظیمات پیشفرض رندر)
در ابتدا کامپوزشن را انتخاب کرده و به آدرس File > Export > Add to Render Queue بروید .
تنظیمات رندر را روی همان حالت پیشفرض یعنی Best Settings قرار دهید .
مرحله 2 ( تنظیمات Output Module)
حال به تنظیمات Output Module بروید و Format را روی JPEG Squence قرار دهید .
مرحله 3 (خروجی گرفتن و باز کردن یک پروژه ی جدید)
طبق توضیحات بالا یک مسیر انتخاب کنید و خروجی را بگیرید .
پس از اتمام خروجی خواهید دید که خروجی شما به صورت فریم به فریم و تصویر به تصویر است .
حال پس از اتمام خروجی بر روی کامپوزشن خود کلیک کرده و Composition Setting را انتخاب کنید و مشخصات آن را به خاطر بسپارید .
حال پروژه ی افتر افکت خود را بسته و مجدد نرم افزار را اجرا و از قسمت New Composition یک کامپوزیشن جدید با همان مشخصاتی
که در مرحله ی قبل از کامپوزیشن قبلی به خاطر سپردید ایجاد کنید .
مرحله 4 (وارد کردن پروژه)
حال مطابق با تصویر در بخش Project کلیک راست کرده و از زیر مجموعه ی Import ، File را انتخاب کنید و به مسیر خروجی تصاویر رندرگرفته شده در مرحله 3 بروید .
حال تصویر اول را در حالت انتخاب قرار دهید و تیک گزینه ی Importer JPEG Sequence را زده و در نهایت روی گزینه ی import کلیک کنید .
مرحله 5 ( تنظیمات Interpret Footage و وارد کردن فایل تصاویر در کامپوزیشن)
در این مرحله مطابق تصویر بر روی تصاویر وارد شده کلیک راست کرده و روی گزینه ی
Interpret Footage –> Main کلیک کنید .
سپس مقدار Frame Rate را برابر با همان مقدار فریم ریت کامپوزیشن قرار دهید .
حال فایل تصاویر را درگ کرده و داخل کامپوزیشن رها کنید .
مرحله 6 ( خروجی نهایی)
در این مرحله افتر افکت نهایی را Save کرده و ببندید .
حال نرم افزار Add to Render Queue را باز کرده و از قسمت Import پروژه ی ذخیره شده ی افتر افکت را
ایمپوریت کنید و سپس مطابق با تنظیمات گفته شده در بخش رندر با ادوبی انکدر ، فرمت خروجی را مشخص کرده و رندر نهایی خود را با بهترین کیفیت و کمترین حجم ممکن دریافت کنید .
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
قهرمان زندگی شما در چند سال آینده ی شما می باشد