درآمدزایی پلیر ها از بازی (چگونه برای پلیر ها درآمد ایجاد کنیم)
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 11/02/2024
این مقاله یکی دیگر از مهم ترین مقالات بازی سازی می باشد که مطالعه ی آن را به شما پیشنهاد می کنیم.
اگر خاطرتان باشد ما قبلا در مقاله ی راه های درآمدزایی از بازی به معرفی راه هایی که صاحب یک بازی می تواند از آن درآمدزایی کند پرداختیم.
اما آیا این کافی است ؟
نمی توان گفت تمامی بازی ها باید سیستمی داشته باشند که برای کاربران خود درآمد ایجاد کنند ، زیراکه بسیاری از بازی ها وجود دارد که صرفا کاربران خود را سرگرم می کنند و در عین حال از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.
اما قائدتا فیچر درآمدزایی برای پلیر ها ، می تواند نقش بسیار موثری را در افزایش جذابیت بازی داشته باشد.
اما :
- چگونه برای پلیر های درون بازی درآمد ایجاد کنیم ؟
- این درآمدزایی به چه صورت باشد که خود دچار ضرر نشویم ؟
- این درآمدزایی به چه صورت پرداخت شود ؟
برای پاسخ به تمامی این سوالات تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
منظور از درآمدزایی پلیر ها از بازی چیست
خب شما اگر درون گوگل سرچ کنید درآمدزایی کاربران یا پلیر ها از بازی یا nft برای شما نمایش داده می شود و یا درآمدزایی از خارج بازی مانند : استریم کردن ، درآمد به ازای تست بازی و مواردی از این قبیل.
اما ما در اینجا با مبحث متفاوتی سر و کار داریم و آن درآمدزایی درون بازی می باشد و این درآمدزایی تنها متمرکز بر nft نبوده ، بلکه nft یکی از راه های آن می باشد.
همانطور که اشاره کردیم هیچ چیز برای یک کاربر جذاب تر از این نیست که هم بازی کند و هم درآمدزایی کند.
به همین علت متناسب با چالش بسیاری از کاربران واحد بازی سازی ماناتاز ما تصمیم بر ارائه ی راه هایی برای به وجود آوردن این فیچر درون بازی هستیم.
راه های کسب درآمد پلیر ها از بازی
ما درآمدزایی پلیر ها از بازی را به ۵ دسته بندی کلی تقسیم کردیم که اگر شما ایده ی خاصی را برای درآمدزایی پلیر ها دارید که در دسته بندی جدیدی قرار می گیرد ، حتما آن را برای ما کامنت کنید ، زیراکه نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند است.
۱- nft :
مقاله ای در رابطه با درآمدزایی از بازی نبوده است که در آن ما از nft نام نبریم.
دلیل این امر نیز کاملا مشخص است ، زیراکه nft بحث بازار داغ بازی سازی امروز می باشد.
و بازی های بسیاری سعی در قدم گذاری در مسیر پر فراز و نشیب این صنعت هستند.
ما در مقالاتی به صورت کامل در رابطه با nft و نحوه ی درآمدزایی از آن و به طور کلی بازی های بلاکچین صحبت کرده ایم.
اما اجازه بدید به عنوان یادآوری یک مثال از درآمدزایی از nft را شرح دهیم.
متداول ترین مثال nft خرید و فروش کارکتر و آواتار می باشد.
به اینصورتکه کاربران درون بازی می توانند به طراحی و سفارشی سازی کارکترهای خود پرداخته و لول آن ها را نیز ارتقا دهند و پس از آن در فروشگاه های nft ، کارکتر خود را به فروش برسانند.
۲- قرعه کشی :
این فیچر یکی دیگر از راه های کسب درآمد پلیر ها از بازی است که ما به وفور در بازی ها میبینیم اما می تواند به نوبه ی خود جذاب باشد.
اما سوال اینجاست که آیا منظور از این قرعه کشی به همان شکل و شمایلی است که ما از قرعه کشی تصور می کنیم ؟
قرعه کشی درون بازی بیشتر می تواند شبیه به یک رویداد یا به اصطلاح event درون بازی باشد.
و این رویداد به این معناست که شرکت کنندگان آن قائدتا هر کسی نمی باشد و نحوه ی برگذاری آن نیز باید از یک الگوریتم زمانی خاصی تبعیت کند.
به عنوان مثال درون یک بازی رقابتی و رکوردی که یک جدول امتیاز دهی برای تمامی کابران دارد.
این پروسه ی قرعه کشی می تواند بین پلیر های ۱ تا ۲۰ انجام شود و در میان آن ها یک نفر برنده ی جوایز تعیین شده توسط شما شود.
که خب قائدتا این فیچر مانند تمامی فیچر ها باعث افزایش میل بازیکنان برای رقابت می شود.
۳- خرید و فروش بین کاربران :
می رسیم به یکی از متداول ترین راه های کسب درآمد پلیر ها از بازی ، یعنی خرید و فروش بین کاربران.
شاید مطمئن ترین راه ایجاد درآمد برای پلیر ها همین راه باشد ، زیراکه اگر مبلغی بخواهد از جیب بازی و شما به پلیر ها پرداخت شود ، طبق توضیحاتی که در بخش های بعدی خواهیم گفت ؛ نیاز به یک سیستم حسابداری قدرتمند است.
خرید و فروش بین کاربران به طور کلی به این معناست که شما بستری را برای بازی به گونه ای رقم بزنید که درون آن کاربران بتوانند با یکدیگر به تبادل آبجکت های درون بازی بپردازند.
به عنوان مثال شما یک بازی استراتژیک را تصور کنید.
در بازی های استراتژیک آنلاین معمولا بسیار متداول است که کاربران می توانند با یکدیگر به تبادل محصولات و نیروهای خود بپردازند.
به عنوان مثال درون بازی کلش آف کلنز ، کاربران می توانند با عضویت درون گروه ها به یکدیگر نیرو بدهند.
حال فرض کنید بازی شما بستری را فراهم کند که ساخت نیرو یا هر آبجکت درون بازی به این راحتی ها نباشد که تبادل آن نیز به راحتی اتفاق بیوفتد.
بلکه برای ساخت یک نیرو یا فیچری درون بازی روزها و حتی ماه ها زمان صرف شود ، در این حالت شما می توانید بستری را فراهم کنید که کاربرانی که نیروهای ارزمشندی را درون بازی دارند ، این فیچرهارا با مبلغی منطقی برای فروش به سایر کاربران بگذارند.
۴- شرط بندی :
شرط بندی قطعا راه درآمدزایی پیشنهادی ما برای بازی شما نیست ، اما صرفا به علت شناخته بودن ، تصمیم به معرفی آن گرفتیم.
قطعا شرط بندی یکی از متداول ترین راه های درآمدزایی برای پلیر ها می باشد که معمولا هم درون بازی های معمایی – تخته ای و کازینویی مورد استفاده قرار می گیرد.
و همچنین برای صاجب بازی نیز به عنوان مبلغ واسطه ای سودی را به همراه دارد.
اما این روش به این خاطر پیشنهاد نمی شود زیراکه همانطور که در مقاله ی ممنوعیات بازی گفته شد ؛ این روش نه تنها در ایران ممنوع بوده بلکه در مارکت های بین المللی نیز با آن برخورد می شود.
شما حتی درون مارکت های گوگل پلی و اپ استور نیز نمی توانید بازی هایی با محوریت شرط بندی را انتشار دهید.
و این امر عملا تنها در کشورهای محدودی قانونی است.
به همین خاطر شما باید قائده ی شرط بندی را وابسته به همان توضیحاتی که در بخش شرط بندی مقاله ی ممنوعیات بازی گفته شد ؛ به گونه ای تغییر دهید که از حالت شرط بندی خارج شده و برای طرفین برد برد باشد؛ یا در صورت باخت طرفی به آن ضرری وارد نشود.
پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات انتشار بازی درون مارکت های بین المللی از مقاله ی قوانین انتشار بازی و اپلیکیشن درون گوگل پلی دیدن کنید.
۵- پرداخت مستقیم از بازی :
رسیدیم به آخرین روش ایجاد درآمدزایی برای کاربران، البته از دیدگاه ما.
در این روش همانطور که از نام آن مشخص است شما به صورت مستقیم به کاربران خود مبلغی را پرداخت می کنید.
شاید این روش از نظر شما ، یک ضرر بزرگ برای مالک بازی محسوب شود اما با توضیحاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت متوجه می شوید که اینطور نیست.
اجازه بدهید با چند مثال این متد را واضح تر شرح دهیم.
مثال ۱ : دعوت از دوستان :
در این حالت شما می توانید به عنوان مثال تعریف کنید که به ازای تعریف هر ۲۰ نفر کاربری که پلیر به بازی اضافه کند ، شما مبلغی را به صورت مستقیم به آن پرداخت می کنید.
مثال ۲ : رشد در بازی :
متناسب با همان مثالی که در بخش قبلی زده شد ، شما می توانید هر ماه به نفرات ۱ تا ۱۰ بازی خود که از لحاظ امتیاز و قدرت کاربری بالاتر از همه قرار دارند ، مبلغی را پرداخت کنید.
مثال ۳ : پیدا کردن اشیا :
اگر شما یک بازی ماجراجویی جهان باز را داشته باشید ، این روش می تواند بسیار برای شما کاربردی و مفید واقع شود.
قطعا درون بازی های ماجراجویی بزرگ دیده اید که همیشه یک سری اشیا ارزشمند مخفی ای درون بازی وجود دارد.
که شما با یافتن آن ها می توانید از یک سری فیچر های مهم درون بازی بهره مند شوید.
حال فرض کنید آن اشیا درون بازی شما به قدری نایاب و ارزشمند باشند که سیستمی تعریف کنید که با یافتن آن ها درون بازی به کاربران مبلغی پرداخت شود.
6- تبلیغات درون برنامه ای با پاداش:
اگر به صورت کلی با تبلیغات درون برنامه ای آشنایی ندارید، پیشنهاد می شود از مقاله ی درآمد تبلیغات درون برنامه ای دیدن کنید.
یکی از مهم ترین و متداول ترین انواع تبلیغات درون برنامه ای، تبلیغات با پاداش می باشد؛ به این معناکه پلیر با دیدن تبلیغ یک پاداشی را از بازی دریافت خواهد کرد.
در این قسمت ما قصد داریم به شفاف سازی یک اشتباه بزرگ بپردازیم.
قائدتا پاداشی که پلیر داده می شود، یک پاداش داخلی از بازی است؛ مانند سکه ی درون بازی، یک انرژی، شانس بازی، لباس و اکسسوری و …
اشتباه بزرگ اینجاست که برخی توسعه دهندگان تصور می کنند می توان این متد را به یک متد درآمدزایی ارزی برای کاربر تبدیل کرد.
به این معناکه به عنوان پاداش از تبلیغات یک ارزی را به پلیر بدهند و آن ارز در نهایت قابلیت چنج شدن با ریال یا هر ارز رسمی دیگری را داشته باشد.
در این مواقع سرویس های ارائه دهنده ی تبلیغات درون برنامه ای مانند تپسل با این روش مقابله کرده و در صورتیکه متوجه آن در بازی شما بشوند؛ اکانت تبلیغاتی شما را بلاک خواهند کرد.
سيستم پرداخت
منظور از سیستم پرداخت این است که این مبالغ به چه صورت به پلیر های شما پرداخت شود.
( در مقاله ای به صورت کامل در رابطه با سیستم پرداخت بازی صحبت شده است.)
برای این موضوع در درجه ی اول شما باید مشخص کنید که بازی قرار است در مارکت بین المللی انتشار پیدا کند یا در مارکت داخلی.
اگر قرار باشد بازی در مارکت بین المللی انتشار پیدا کند بهترین راه پرداخت ، استفاده از ارز دیجیتال و در درجه ی دوم استفاده از ویزا کارت است که البته این روش محدودیت های خاص خودش را دارد که جای بحث در این مقاله را ندارد.
اما اگر بازی شما تنها بخواهد در مارکت داخلی انتشار پیدا کند ، شما هیچ محدودیتی را در انتخاب ارزهای رایج داخلی نیز برای استفاده نخواهید داشت.
موضوع دوم در رابطه با سیستم پرداخت ، نحوه ی پرداخت وجه به پلیر ها است که شرایط ویژه ای را دارد و طبق توضیحاتی که در مقاله ی سیستم پرداخت بازی گفته شده است ، امکان پرداخت اتوماتیک پول برای همه ی افراد وجود نداشته و شما در ابتدای کار مجبور به پرداخت دستی مبلغ به کاربران و یا شارژ حساب آن ها هستید.
که قائدتا این موضوع نیازمند یک سیستم حسابداری قوی و با استراتژی اصولی است.
(سایر موارد مربوط به سیستم پرداخت درون بازی در مقاله ی مربوطه ی آن گفته شده است.)
الگوريتم مالي براي جلوگيري از ضرر کردن شما
اما رسیدیم به یک بحث مهم که البته کاملا بدیهی و مشخص می باشد.
سوال اینجاست در روش های درآمدزایی برای پلیر ها ، به خصوص در روش پرداخت مستقیم از بازی ، چه باید کرد که شما و بازیتان دچار ضرر نشود ؟
و منظور از ضرر یعنی اینکه ، پس از مدتی شما متوجه شوید که دچار ضرر شده و تازه مبلغی را از سود خود دارید پرداخت می کنید.
و قائدتا این اتفاق زمانی می افتد که دریافتی های شما از بازی کمتر از پرداختی های شما باشد.
خب شما برای جلوگیری از این موضوع نیازمند استخدام حسابدار دارید (البته نه برای ابتدای کار که تعداد کاربران شما حداقلی است.)
وظیفه ی حسابدار در این بخش به اینصورت است که محاسبه کند به صورت میانگین در ماه سود شما از بازی چه مقدار است.
و بر حسب سود دریافتی ، شما متدهای پرداختی را در نظر بگیرید.
یعنی در واقع اولین قدم ، قبل از راه اندازی سیستم درآمدزایی برای پلیرها ، ابتداعا محاسبه ی میزان سود شما از بازی است.
(البته لازم به ذکر است ، این حساسیت در پرداختی تنها و تنها برای زمانی است که شما قصد پرداخت مبلغ به صورت مستقیم به کاربران را داشته باشید و در سایر روش های پرداخت ، معمولا مشکلی برای متضرر شدن شما ایجاد نمی شود.)
جمع بندی
قائدتا بازی هایی که برای کاربران خود درآمدزایی می کنند ، می تواند یک پوئن مثبتی را نسبت به سایر بازی ها ایجاد کنند.
پس استفاده از یک ایده ی خوب برای درآمدزایی کاربران درون بازی می تواند بسیار جذاب و حائز اهمیت باشد.
پس به طور خلاصه می توان گفت شما باید به موارد زیر توجه لازم را داشته باشید :
- ۱- محاسبه ی میزان درآمدزایی شما از بازی و استفاده از متدهای درآمدزایی درست برای خود
- ۲- ایده پردازی جذاب برای ایجاد درآمدزایی کاربران
- ۳- استفاده از متدهای درآمدزایی درست برای پلیر
- ۴- انتخاب سیستم پرداخت
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
پس از هر سختی آسانی و پس از هر آسانی سختی است.