تستر بازی
فهرست مطالب
با اولین مقاله در سال ۱۴۰۳ همراه شما هستیم.
ماناتاز سال خوب و همراه با توسعه و تحول برای شما آرزومند است.
در اولین مقاله ی ۴۰۳ قصد پرداختن به یکی دیگر از مهم ترین تسک های مربوط به تیم بازی سازی را داریم.
ما قبلا در مقاله ی تست بازی، به صورت کامل به فرایند تست بازی ها پرداختیم؛ در این مقاله قصد داریم به وظایف و ویژگی های تستر بازی بپردازیم و همچنین از اهمیت وجود این نقش در یک تیم بازی سازی بگوییم.
با ما همراه باشید.
تستر بازی چه می کند ؟
تستر بازی، کسی است که بازیهای ویدیویی را بازی کرده و مشکلات آن ها را در هر بخش و با هر جزئیاتی گزارش می دهد.
تستر بازی فیچرها و بخش های مختلف بازی ها را آزمایش میکند و اشکالات و باگها را قبل از انتشار بازی شناسایی میکند.
استودیوهای مختلف وابسته به ابعاد خود می توانند دارنده یک تا چند تستر باشند.
به صورت کلی تسترهای بازی به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:
۱- تستر تجربه کاربری
بر روی آزمایش تجربه کاربری یک بازی تمرکز میکنند، از جمله اینکه در کجا خسته کننده یا مبهم میشود، چقدر سرگرم کننده است و چه تعداد پیروزی میتوانید در مسیر رسیدن به هدف بازی تجربه کنید.
۲- تستر عملکرد
تستر عملکرد روی آزمایش عملکرد اصلی یک بازی، از جمله مکانیکهای گیمپلی، رابطهای کاربری، کنترلها و پیشرفت بازی تمرکز میکنند.
آنها اطمینان میدهند که همه ویژگیها و سیستمها طبق برنامه کار میکنند و هر گونه اشکال یا مشکلی را که بر عملکرد بازی تأثیر میگذارد شناسایی میکنند.
و …
۳- تسترهای سازگاری
تسترهای سازگاری بر روی آزمایش بازی در پلتفرمها و دستگاههای مختلف تمرکز میکنند تا از سازگاری و عملکرد بهینه اطمینان حاصل کنند.
آنها هرگونه مشکل سازگاری، مانند خرابی، اشکالات گرافیکی، یا مشکلات عملکرد را در پلتفرم های مختلف مانند رایانه شخصی، کنسول ها و دستگاه های تلفن همراه شناسایی می کنند.
۴- تستر مولتی پلیر
بر روی آزمایش عملکرد چند نفره آنلاین بازی، از جمله matchmaking، ثبات سرور، عملکرد شبکه و مکانیک های گیم پلی چند نفره تمرکز می کنند.
آنها هرگونه مشکل اتصال، تاخیر، همگام سازی یا عدم تعادل گیم پلی را در حالت های چند نفره شناسایی می کنند.
۵- تستر Regression
بر روی آزمایش مجدد باگها یا مشکلاتی که قبلاً رفع شدهاند تمرکز میکنند تا مطمئن شوند که بدون ارائه مشکلات جدید با موفقیت حل شدهاند.
آنها تست رگرسیون را انجام می دهند تا تأیید کنند که ویژگی ها یا به روز رسانی های جدید عملکرد موجود را شکسته یا عوارض جانبی ناخواسته ای را ایجاد نمی کنند.
درآمد و موقعیت شغلی تستر بازی
خارج از مباحث ارزش ریال در مقابل دلار و بالا بودن آستانه ی حقوق ها در خارج از کشور، به صورت کلی تستر بازی شغلی است که به آن میزانیکه در خارج از کشور محبوبیت داشته و درآمدزا است در ایران درآمدزا نیست.
دلیل این امر نیز کاملا مشخص است؛ زیراکه در ایران به اندازه ای که در اروپا و آمریکا استودیوهای بازی سازی بزرگ و AAA وجود دارند در ایران وجود ندارد و شاید انگشت شمار باشد.
همانطور که در بخش بالا نیز اشاره کردیم؛ هر چقدر ابعاد استودیو بزرگ تر و در نتیجه بازی های آن ها نیز بزرگ تر باشد، نیاز به تستر و تسترهای بازی نیز بیشتر خواهد شد.
در ایران بیشتر مارکت بازی های موبایلی رونق دارد و اکثریت استودیوها فعال در بازی سازی متمرکز بر روی ساخت بازی های موبایلی هستند؛ بسیاری از بازی های موبایلی به قدری کوچک هستند که فرایند تست آن توسط تسک های دیگری مانند گیم دیزاینر و یا حتی خود دولوپر ها و آرتیست ها نیز می تواند انجام شود و در نتیجه نیازی به تستر بازی برای آن ها نیست.
همین امر باعث شده است که شما تسکی تحت عنوان تستر بازی را در تمامی استودیوهای بازی سازی نبینید.
در نهایت استودیوهای بزرگی که معمولا از این تسک به صورت ثابت و ماهیانه استفاده می کنند؛ می توانند حقوق ماهیانه ی بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان را برای آن در نظر بگیریند.
و سایر استودیوهای کوچک تر که از این تسک کمتر و پس از آماده شدن محصول نهایی خود استفاده می کنند؛ می توانند به شکل پروژه ای کار کنند. (که اکثرا با تستر بازی به اینصورت کار می کنند.)
نکته ی لازم به ذکر این است که یک تستر بازی مانند تسک های دیگر بازی سازی، دائم فعال نیست و پس از آماده شدن هر نسخه ی خروجی از بازی کار آن شروع می شود؛ به همین خاطر افرادی که تستر بازی هستند معمولا به صورت دوره ای و پروژه ای کار می کنند (برای استودیوهای کوچک) و یا آن دسته ای که به صورت ثابت و ماهیانه هستند، علاوه بر تست بازی کارهای دیگری نیز مانند سناریو نویسی و … انجام می دهند.
تبدیل شدن به یک تستر بازی
اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک تستر بازی هستید، راه های مختلفی برای ورود به این حوزه وجود دارد.
ما در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.
۱- یک گیمر تمام عیار باشید
مهمترین بخش تبدیل شدن به یک تستر بازی، تبدیل شدن به یک گیمر است.
اهداف شما باید شامل موارد زیر باشد:
- با بازی کردن ژانرهای مختلف، مانند استراتژی، MMORPG، معمایی و … تجربه های متنوعی به دست آورید.
- مهارت و آشنایی با بازیهای پلتفرم های مختلف از جمله دسکتاپ، لپتاپ و تلفنهای همراه.
- ویژگی هایی را که بازی ها را بهبود می بخشد شناسایی کنید.
- تمرین کنید تا تجربیات بازی خود را با جزئیات توصیف کنید.
۲- کسب مهارت و دانش فنی
به عنوان یک تستر، باید بازی کردن خود را با مجموعه ای قوی از مهارت های فنی تکمیل کنید.
- مسئولیت های اساسی یک تستر بازی را بیاموزید، از جمله انجام هر مرحله از بازی، تشخیص اشکالات و باگ ها، و توصیه بهبودها به توسعه دهندگان.
- اصطلاحات QA مانند playtesting، code release، تست عملکرد و minimum viable product را بیاموزید.
- تفکر استراتژیک، تجزیه و تحلیل، گزارش دهی و مهارت های نوشتاری فنی خود را بهبود بخشید.
- گزارش گیری و نگارش فنی را یاد بگیرید.
برخی از استودیوها ترجیح میدهند تسترها را بهعنوان پرسنل کنترل کیفیت استخدام کنند و برای این منظور معمولا پروژه ای کار می کنند.
برخی دیگر مایل به استخدام تسترهایی هستند که درک بالاتری از برنامه نویسی و توسعه نرم افزار دارند.
۳- یک پلیر به تنهایی نمی تواند تستر نیز باشد
در واقعیت، تست یک بازی با انجام آن یکسان نیست.
تسترها دائماً سعی میکنند بازیهای خود را در شرایط مختلف انجام دهند و با جهان و asset های بازی به روشهای خلاقانه یا غیرمتعارفی که توسعهدهندگان پیشبینی نمیکردند، تعامل ایجاد کنند.
تسترها، حرکت و مکان ممکن را بررسی میکنند تا جلوههای بصری غیر کاربردی، مکانیکهای خراب، مشکلات صدا یا مکانهایی که بازی در آن ها خراب میشود را شناسایی کنند.
هنگامی که یک باگ پیدا شد، تستر بازی باید شواهدی از مشکل را به یک پایگاه داده ارسال کند.
شواهد می تواند یک اسکرین شات، اسکرین ویدیو یا یک فایل گزارش خرابی باشد.
سپس تستر گزارش مفصلی را در سیستم ردیابی اشکال قرار می دهد.
تستر باید آنچه اتفاق میافتد، محل وقوع خطا، شدت مشکل و نحوه ایجاد مجدد آن را شرح دهد.
پس از اینکه توسعهدهندگان باگ را برطرف کردند، تستر مجدداً آزمایش میکنند تا مطمئن شوند همه چیز در نسخه جدید بازی به درستی کار میکند.
(در نظر داشته باشید هر چقدر که فرایند تست بازی به سمت اتومات و استفاده از هوش مصنوعی در بخش های مختلف برود؛ همچنان نیاز به تستر خواهد بود.
زیراکه حتی پیشرفته ترین هوش مصنوعی های تست بازی نیز نمی توانند درک احساسی و درستی از انسان را داشته باشند.)
برخی از باگ های رایج که تستر باید شناسایی کند
اشکالات عملکردی
چیزی در بخش بک اند بازی به درستی کار نمی کند.
به عنوان مثال می توان به دکمه های منو اشاره کرد که به دایرکتوری های اشتباه منتهی می شوند یا بازی ای که وقتی بازیکن سعی می کند تنظیمات را باز کند به بیرون کرش می کند.
اشکالات بصری
برخی از عناصر بازی آنطور که انتظار می رود نمایش داده نمی شوند.
به عنوان مثال می توان به چهره شخصیتی اشاره کرد که اشیاء در یک صحنه منحرف شده یا در جای خود قرار ندارند.
اشکالات صدا
ممکن است مشکلات مختلفی در جلوه های صوتی بازی وجود داشته باشد، از صداهای بلند نامتناسب گرفته تا پخش موسیقی در لحظه نامناسب.
اشکالات گیم پلی
طبق قوانین گیم پلی، چیزی آنطور که باید اتفاق نمی افتد.
به عنوان مثال، بازیکن باید بتواند پس از تعداد مشخصی از حملات، دشمن را شکست دهد، اما دشمن شکست ناپذیر است.
اشکالات سازگاری
بازی روی دستگاه خاصی به درستی کار نمی کند.
تستر و ایده پردازی
یک نکته ی مهم که باید به آن توجه شود این است که حضور یک تسر همیشه برای ردیابی مشکلات بازی نیست.
در واقع شاید یافتن مشکلات بازی بخش آسان تر آن باشد.
و دیگر وظیفه ی مهم تستر، ارائه ی مواردی برای بهود بازی است.
یک تستر باید بتواند ایده پردازی، نبوغ و خلاقیت لازم برای ارائه ی مواردی که به بهتر شدن بازی نیز کمک می کند را داشته باشد.
به همین خاطر در برخی استودیوها تستر بازی قبل از شروع ساخت بازی، در مراحل ایده پردازی و داکیومنت نویسی نیز حضور دارد.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
نیازی نیست نابغه باشید؛ شما می توانید برای توسعه ی کسب و کار خود نابغه ترتبیت کنید.