فریمورک فلاتر
فهرست مطالب
مقاله ای دیگر در حوزه ی برنامه نویسی و اینبار با موضوع فریمورک فلاتر.
ما فریمورک های زیادی داریم که سعی کردیم در مقالات پی در پی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
مهم ترین رقیب فلاتر ، زامارین و react native می باشد که ما هر دوی این فریمورک ها را نیز در مقاله ای جداگانه بررسی کرده ایم.
در این مقاله نوبت فلاتر است که ویژگی ها ، کاربرد ، مزایا و معایب ، سینتکس ها و … را از آن مورد بررسی قرار دهیم.
فلاتر چیست
Flutter یک پلتفرم توسعه اپلیکیشن موبایل است که توسط گوگل ایجاد شده است.
این پلتفرم به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های وب ، دسکتاپ و کراس پلتفرم ایجاد کنند که بر روی دستگاه های اندروید و iOS اجرا می شوند.
فلاتر از یک زبان برنامه نویسی واکنشی به نام دارت استفاده می کند که توسعه را سریعتر و آسان تر از روش های سنتی می کند.
Flutter یک SDK برنامه تلفن همراه (software development kit) برای بیلد برنامه های با کارایی بالا است.
با کتابخانههای گرافیکی و انیمیشنهای قدرتمند ، فریمورک فلاتر ساختن رابطهای کاربری را آسان میکند که به شدت واکنش گرا هستند.
Flutter بر اساس زبان برنامه نویسی Dart ساخته شده است و یک گردش کار توسعه سریع را با ریلودینگ فوق العاده فراهم می کند ، بنابراین می توانید به سرعت ، کد خود را تکرار کنید.
بسیاری از کسبوکارهای بزرگ ، Flutter را برای طراحی اپلیکیشنهای تلفن همراه خود انتخاب کردهاند.
از جمله مشتریان معروف میتوان به تویوتا ، بیام و ، eBay ، گروه علیبابا ، گروپون و اتسی اشاره کرد.
کاربردهای فلاتر
موارد استفاده فلاتر نامحدود است.
از سازمانی و فروشگاهی گرفته تا آموزشی ، دسکتاپ و وب ، Flutter به طور یکپارچه همه را قادر میسازد تا برنامههای کاربردی بصری بسازند.
برخی از صنایعی که از فلاتر استفاده می کنند شامل مالی ، بازی ، رسانه ، Edtech، خودروسازی ، تجارت الکترونیک و … است.
با توجه به قابلیتها ، فریمورک فلاتر پاسخی ایدهآل برای برنامههایی است که در خدمت بازارهای نوظهور هستند.
در واقع ، طبق آمار Statista ، تقریباً 42٪ از توسعه دهندگان نرم افزار ، Flutter را به عنوان فریمورک انتخابی خود دارند.
از سال 2022 ، شرکت هایی مانند eBay، Toyota، Tencent، Dream11، ByteDance، Alibaba، BMW و البته گوگل از Flutter Framework استفاده می کنند.
قابل توجه است که همه این شرکت ها از فلاتر به روش های مختلف استفاده می کنند.
دارت چه زبانی است
هم اشکال قابل توجه و هم مزیت قابل توجه توسعه فلاتر ، زبان دارت است که اغلب قطبی ترین و متمایزترین ویژگی این پلتفرم است.
دارت زبانی است که در ابتدا برای استفاده داخلی در گوگل در سال ۲۰۱۱ توسعه یافت.
این زبان ابزاری ساده و موثر بوده که برنامه نویسان جاوا را هدف قرار می دهد.
دارت یک زبان شی گرا مدرن است که با سینتکس خود شما را به یاد جاوا یا سی پلاس پلاس می اندازد.
از هر دو سبک تایپ قوی و ضعیف پشتیبانی می کند و انتخاب آن را برای مبتدیان آسان می کند.
در پایین، اشاره خواهیم کرد که دارت مسئول برخی از ویژگی های مهم در مورد فلاتر است.
با این حال ، تا زمان انتشار Flutter ، این زبان هر نوع محبوبیتی را در جامعه گستردهتر پیدا کرد.
اکنون ، این زبانی است که در طول زمان به آرامی و پیوسته در حال رشد است.
در میان توسعهدهندگانی که دارت را یاد میگیرند ، بسیاری متوجه شدهاند که آن مانعی کمتر از آن چیزی است که تصور میکردند.
این فناوری که تقریباً برای توسعه کراس پلتفرم طراحی شده است و بر اساس اصول و فناوریهای زبانهای مشابه پایهگذاری شده است ، فناوری ای می باشد که به راحتی میتوان از توسعه وب یا جاوا اسکریپت استفاده کرد.
ویژگی های مثبت فلاتر
زبان برنامه نویسی دارت
Flutter از زبان برنامه نویسی دارت استفاده می کند که یادگیری آن آسان است و به شما امکان می دهد برنامه های با کیفیت بالا توسعه دهید.
همچنین دارت از ترکیب JIT و AOT استفاده می کند که به بهبود زمان کلی راه اندازی و سرعت بخشیدن به عملکرد کمک می کند.
JIT سیستم توسعه را با عملکرد hot reload تقویت می کند.
این رابط کاربری را بدون تلاش برای ساختن یک رابط جدید به روز می کند.
Hot Reload
ویژگی Hot Reload در فلاتر به شما امکان می دهد بدون راه اندازی مجدد ، به سرعت و به راحتی تغییراتی را در برنامه خود ایجاد کنید.
رابط کاربری رسا و منعطف
عناصر رابط کاربری Flutter با استفاده از اصولی مشابه دستورالعملهای طراحی متریال Google ساخته شدهاند و روشی رسا و انعطافپذیر برای ایجاد برنامههای زیبا در اختیار شما قرار میدهند.
بهینه سازی نیتیو (Native performance)
برنامه های Flutter بر روی کد نیتیو کامپایل شده اند و بهترین بهینه سازی ممکن را در iOS و Android به شما می دهند.
توضیحات بیشتر در رابطه با بهینه سازی :
عوامل زیادی در ارزیابی عملکرد یک برنامه نقش دارند : استفاده از واحد پردازش مرکزی (CPU) ، تعداد درخواست ها در ثانیه ، میانگین زمان پاسخگویی ، frame rate و موارد دیگر.
تیم Flutter وعده ثابت 60 فریم در ثانیه (یا عملکرد 120 فریم در ثانیه در دستگاههایی با قابلیت بهروزرسانی 120 هرتز) را میدهد ، که سرعتی است که صفحهنمایشهای مدرن تصویری صاف را نشان میدهند.
برای ارزیابی عملکرد Flutter ، این تحقیق را در مقایسه عملکرد Xamarin و React Native ببینید.
Flutter با سرعت 58 فریم در ثانیه و زمان راه اندازی 220 میلی ثانیه اول شد.
React Native با سرعت 57 فریم بر ثانیه و 229 میلیثانیه دوم شد.
و Xamarin با سرعت 345 میلیثانیه با سرعت 53 فریم بر ثانیه سوم شد.
مقایسه های دیگری نیز انجام شد که نتایج کمی متفاوت داشتند.
به گفته thinkbot ، فلاتر تقریباً با استفاده از native app CPU مطابقت داشت ، اما 50 درصد بیشتر از React Native از حافظه استفاده می کرد ، در حالی که مطالعه عملکرد اخیر توسط inVerita نشان داد که Flutter نزدیک به عملکرد نیتیو است و React Native بدترین نتایج را داشته است.
قبلاً توضیح دادهایم که سرعت برنامههای Flutter به دلیل کامپایل مستقیم کد بدون هیچ پل که عملکرد را کاهش بدهد ، بالاتر است.
برای بهتر کردن اوضاع ، Flutter 3 الگوریتمی را معرفی کرد که پیچیدگی رندر تصویر را پیشبینی میکند.
این اطلاعات برای بهینه سازی استفاده از حافظه بدون آسیب به عملکرد برنامه Flutter استفاده می شود.
منبع باز
Flutter یک فریمورک منبع باز است ، به این معنی که شما می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید و در توسعه آن کمک کنید.
widget
هنگام ایجاد یک برنامه Flutter ، با چیزی که “widget” نامیده می شود کار خواهید کرد.
ویجت ها بلوک های اصلی یک برنامه Flutter هستند و برای ایجاد visual components یک برنامه (مانند دکمه ها و متن) و المان های کاربردی (مانند ویجت های بدون حالت) استفاده می شوند.
توضح بیشتر در رابطه با ویجت ها در فلاتر :
در بالا اشاره کردیم که Flutter از ویجت های آماده استفاده می کند.
به همین خاطر حتی می توان گفت فلاتر بیشتر یک ابزارک است.
یکی از موارد فوق العاده در فلاتر این است که چگونه به ایجاد یک رابط کاربری با استفاده از این بلوک های سازنده کمک می کند.
هر شی در Flutter یک ویجت است ، از یک دکمه گرفته تا padding یا یک فونت.
ویجتها را میتوان برای ایجاد layout ترکیب کرد ، و میتوانید انتخاب کنید که از ویجتها در هر سطحی از سفارشیسازی استفاده کنید ؛ از building blocks موجود تا …
ویجتها در فلاتر به صورت درختی سازماندهی شدهاند که برای رندر کردن مفید است ، اما ممکن است منجر به پیچیدگی بیش از حد کل ساختار شود.
برنامه های بزرگ ممکن است به 10 لایه کد برای ایجاد یک شی اساسی نیاز داشته باشند، بنابراین شما باید ساختار را از قبل برنامه ریزی کنید.
کراس پلتفرم
با فلاتر می توان برای ساخت برنامهها برای دستگاههای iOS و Android از یک پایگاه کد واحد استفاده کرد.
این می تواند زمان و تلاش زیادی را هنگام توسعه برنامه های تلفن همراه ذخیره کند.
علاوه بر این، Flutter می تواند برای توسعه وب ، برای ایجاد برنامه های کاربردی وب نیز استفاده شود.
حمایت گوگل
به عنوان یک محصول گوگل ، پشتیبانی قابل توجهی از غول فناوری دریافت می کند که دائماً برای بهبود آن تلاش می کند.
این بدان معناست که توسعه دهندگان می توانند مطمئن باشند که Flutter توسعه و پشتیبانی مورد نیاز را از سمت گوگل دریافت خواهد کرد.
اشکال زدایی آسان
زبان برنامه نویسی Dart دارای ابزارهای عالی برای اشکال زدایی است ، مانند Dart Analyzer و DevTools.
این کار پیدا کردن و رفع اشکالات در برنامه های Flutter را آسان می کند.
تست خودکار
زبان برنامه نویسی دارت از تست خودکار پشتیبانی خوبی دارد و فریمورک فلاتر نیز مجموعه ای از ابزارهای خاص خود را برای تست دارد.
این امر تست های مختلف برای برنامه های Flutter را آسان می کند تا توسعه دهندگان بتوانند دائماً کیفیت برنامه های خود را بهینه کرده و بهبود بخشند.
سازگاری با نرم افزار و سخت افزار
اپلیکیشن های Flutter می توانند به طیف کاملی از قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری دسترسی داشته باشند.
این بدان معناست که آنها می توانند از ویژگی هایی مانند دوربین ، GPS و اسکنر اثر انگشت بهره ببرند.
آنها همچنین میتوانند از ویژگیهای خاص پلتفرم مانند push notifications در برنامههای اندروید یا Face ID در Apple iOS استفاده کنند.
معایب فلاتر
کتابخانه های شخص ثالث
در حالی که Flutter دارای مجموعه ای غنی از ویجت ها است ، هنوز کمبود کتابخانه های شخص ثالث وجود دارد.
کتابخانهها برای افزودن ویژگیها و قابلیتهای برنامه ضروری هستند، بنابراین هنگام استفاده از Flutter باید این مورد در نظر گرفته شود.
Tooling هنوز به خوبی پلتفرمهای دیگر نیست
ابزار Flutter (ابزارهایی که توسعهدهندگان برای ایجاد برنامهها استفاده میکنند) هنوز به اندازه پلتفرمهای دیگر ، مانند Swift در Xcode ، بالغ یا قوی نیست.
کمتر بودن توسعه دهندگان دارت
دارت در مقایسه با زبان های بالغ مانند جاوا نسبتاً جدید است.
این بدان معناست که ممکن است تعداد محدودی از توسعه دهندگان با آن آشنا باشند و بتوانند با آن کار کنند.
حجم برنامه های سنگین تر
با ویجت های داخلی ، برنامه های Flutter نسبت به سایر فریم ورک ها حجیم تر هستند.
اگر در حال توسعه برای پلتفرمی با فضای ذخیره سازی محدود هستید ، این می تواند مشکل ساز باشد.
معماری فلاتر
متمایزترین و منحصر به فرد ترین چیز در مورد فلاتر معماری و طراحی است که آن را به یک پلتفرم بسیار قدرتمند تبدیل می کند.
معماری فلاتر را میتوان بهعنوان مجموعهای از لایههای منعطف در نظر گرفت که در بالای سیستم مورد نظر فناوری قرار میگیرند.
هر یک از این لایه ها به Flutter اجازه می دهد تا طراحی اپلیکیشن را از پلتفرم underlying به فریمورک Flutter که می تواند توسط توسعه دهندگان هدف قرار گیرد، انتزاعی کند.
فلاتر حول محور لایه ها سازماندهی شده است.
هر لایه بر اساس لایه قبلی ساخته شده است.
از نمودار شکل زیر می توانیم قسمت سطح پایین Flutter را یک موتور ساخته شده در C++ مشاهده کنیم.
این پشتیبانی از رندر سطح پایین را با استفاده از کتابخانه گرافیکی Skia Google ارائه می دهد.
بخش سطح بالای نمودار فریمورکی است که به زبان دارت نوشته شده است.
این کتابخانه برای مدیریت انیمیشن ، حرکات ، رندر ، ویجت ها و موارد دیگر فراهم می کند.
با تمام این لایه ، توسعهدهنده میتواند با استفاده از عناصر در بالا با کد کمتر کارهای بیشتری انجام دهد یا برای سفارشی کردن برخی رفتارهای برنامه خود به پایین برود.
در پایه پلتفرم، embedder پلتفرم “close to the metal” اجرا می شود و به طور مستقل برای هر سکوی هدفی طراحی شده است که فلاتر روی آن اجرا می شود.
نقش اصلی Embedder ارائه کلاسها و کتابخانههای ضروری است که مستقیماً با سیستم هدف تعامل دارند.
در سطح بعدی سلسله مراتب فلاتر را داریم ، که مسئول بسیاری از ویژگی های برجسته پلت فرم است.
در قلب این rendering engine است که رابط کاربری Flutter و ویجتها را تقویت میکند.
کامپوننت های مرتبطی که وارد موتور فلاتر میشوند شامل شبکه ، پشتیبانی از افزونه ، فایلهای ریل تایم و کامپایلر برای زبان دارت هستند.
سیستمها و کتابخانههای ضروری که اجازه میدهند کد فلاتر قبل از ارتباط با سیستم underlying ، از طریق embedder ، اجرا شود ، در اینجا گنجانده شدهاند.
در تعامل با موتور، بالاترین لایه در معماری Flutter خود فریمورک است.
توسعه دهندگان لایه Flutter تقریباً تمام زمان خود را صرف نوشتن ورودی در آن می کنند ، این لایه همچنین یک کوتاه نویسی راحت بین توسعه دهندگان برای ارجاع به Flutter SDK به عنوان یک کل ، ارائه می دهد.
در این لایه فریمورک ، ویجتهای رابط کاربری ، کامپوننت های برنامه و رابطهایی قرار دارند که به ساخت برنامههای کراس پلتفرم میپردازند.
بر حسب ضرورت ، فریمورک Flutter شامل کامپوننت های diverging UI هم برای استاندارد طراحی متریال گوگل (این نوع طراحی خاص اندروید است که به طور کلی در همه برنامه های اندروید مشاهده می کنیم.) و هم برای کتابخانه های طراحی Cupertino اپل (این نوع طراحی مخصوص iOS است که به طور کلی در همه برنامه های iOS مشاهده می کنیم.) است.
معماری سبک layered component فلاتر به برنامهها اجازه میدهد تا نسبتاً متمرکز و ساده در عملکرد خود بمانند.
این اجازه می دهد تا تنها کاپوننت های برنامه را که برای اجرای برنامه اساسی لازم است ، درج کند، به استثنای قسمت هایی که آنها نیازی ندارند و استفاده نمی کنند.
مقایسه فلاتر با سایر فریمورک ها
در بخش آخر قصد داریم فلاتر را با سایر فریمورک های رقیب خود یعنی react native و xamarin مقایسه کنیم.
البته لازم به ذکر است ما در مقاله ی آشنایی با زامارین در بسیاری از بخش ها این مقایسه را با تمرکز بر روی زامارین انجام دادیم.
اما در این بخش تمرکز ما بر روی فلاتر و قصد ارائه ی موارد بیشتری برای مقایسه هستیم.
مقایسه با react native
بیایید یک مثال از یک رویکرد کراس پلتفرم در نظر بگیریم تا ببینیم این فریمورک ها چه کاستی هایی می توانند داشته باشند.
Xamarin با استفاده از ویندوز به توسعه ی برنامه های کراس پلتفرمی کمک می کند که از نظر بهره وری و زمان کامپایل چندان راحت نیست.
وقتی به پلتفرمهای دیگر نگاه میکنیم ، React Native را میتوان به عنوان یکی از بهترین فریمورک های کراس پلتفرم در نظر گرفت، اما به شدت به کامپوننت های OEM متکی است.
React Native مفهوم پل را در سیستم های WebView گسترش می دهد و از آن نه تنها برای سرویس ها ، بلکه برای ساخت ویجت ها نیز استفاده می کند.
این واقعاً از نظر عملکردی خطرناک است.
به عنوان مثال ، ممکن است یک کامپوننت صدها بار در طول یک انیمیشن ساخته شود ، اما به دلیل توسعه مفهوم پل ، این کامپوننت ممکن است تا حد زیادی کند شود.
این می تواند به مشکلات دیگری نیز منجر شود، به خصوص در اندروید که پراکنده ترین سیستم عامل است.
Flutter در این مورد در مقایسه با فریمورک های دیگر بسیار بهتر عمل می کند ، زیرا برنامه های ساخته شده با این فریمورک مانند جاوا اسکریپت به جای JIT (Just In Time) با AOT (Ahead Of Time) کامپایل می شود.
همچنین مفهوم پل را حذف می کند و به پلتفرم OEM متکی نیست.
این به کامپوننت های سفارشی اجازه می دهد تا از تمام پیکسل های موجود در صفحه استفاده کنند.
این یعنی چی ؟ اساساً به این معنی است که برنامه در هر نسخه از اندروید و iOS یکسان نمایش می دهد.
به طور کلی می توان گفت Flutter پل و پلتفرم OEM را حذف کرد و به جای آن از Widgets Rendering برای کار با canvas و event ها استفاده کرد.
و از Platform Channels برای استفاده از سرویس ها استفاده می کند.
علاوه بر این ، استفاده از API های پلتفرم با messaging system ناهمزمان دشوار نیست ، به این معنی که اگر نیاز به استفاده از یک ویژگی خاص اندروید یا iOS دارید، می توانید آن را به راحتی انجام دهید.
Flutter همچنین ایجاد پلاگین ها را با استفاده از کانال هایی که می تواند توسط هر توسعه دهنده جدید استفاده شود، امکان پذیر می کند.
بنابراین، به بیان ساده : یک بار کدنویسی کنید ، و از آن در همه جا استفاده کنید!
ویجت ها
Flutter از ویجتهای material design library استفاده میکند ، در حالی که React Native چنین ابزارهایی را ندارد.
Flutter فقط با پلتفرمهای موبایل سروکار دارد در حالی که React Native با وب نیز سروکار دارد ، به این معنی که اگر بخواهیم همزمان برنامهها را برای هر دو پلتفرم توسعه دهیم بدون تغییر از Flutter به React Native، باید توسعه وب را یاد بگیریم.
بهینه سازی
از آنجایی که Flutter از ویجتهای material design library استفاده میکند، عملکرد Flutter ممکن است در طول زمان بهتر شود.
با این حال، در این زمینه از React Native عقب است زیرا React Native از مجموعه ای از کامپوننت های خاص خود استفاده می کند.
Flutter در حال حاضر پشتیبانی خوبی از gestures ندارد، در حالی که React Native دارای gesture handling عالی است.
Flutter از شتاب سخت افزاری در اندروید بهره می برد در حالی که تنها تعداد محدودی دستگاه را در iOS پشتیبانی می کند.
بنابراین ما باید از Flutter فقط برای برنامه هایی استفاده کنیم که نیازی به پشتیبانی آیفون ندارند.
رندر Flutter به جای سخت افزار دستگاه در سمت Flutter انجام می شود، به این معنی که برنامه های Flutter بسیار بیشتر از برنامه های React Native تعاملی هستند.
Flutter برای کارهای ساده مناسب تر است ، در حالی که React Native کارهای پیچیده ای مانند توسعه بازی را بهتر از Flutter انجام می دهد.
مقایسه ی فلاتر با kotlin برای اندروید
اگر می خواهید در ابتدای کار ، بدانید که کاتلین چه زبانی است ؛ ما در مقاله ای توضیحات کاملی را در رابطه با آن داده ایم.
Kotlin یک زبان شی گرا و محبوب است و بسیاری از توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند.
این زبان شبیه جاوا است ، بنابراین یادگیری یا تغییر به آن آسان است.
همین امر در مورد دارت مورد استفاده در فلاتر نیز صادق است ، اما قائدتا توسعه دهندگان فلاتر نسبت به کاتلین کمتر هستند.
تفاوت اصلی که Flutter با کاتلین دارد این است که اجازه می دهد تا business logic و UI را یکپارچه کنید و از یک پایه کد واحد برای دو پلتفرم استفاده کنید.
کاتلین می تواند business logic را یکپارچه کند ، اما رابط کاربری را خیر.
Flutter ابزارهای بهتری مانند پلاگین های مختلف برای محیط های توسعه ارائه می دهد.
ابزارهای Kotlin در قابلیت های خود محدود هستند و اشکال زدایی با آن در حال حاضر تقریبا غیرممکن است.
مقایسه ی فلاتر با swift برای ios
اگر می خواهید در ابتدای کار ، بدانید که سوئیفت چه زبانی است ؛ ما در مقاله ای توضیحات کاملی را در رابطه با آن داده ایم.
Swift همچنان یکی از محبوب ترین زبان های ایجاد شده توسط اپل برای iOS است و بسیاری از توسعه دهندگان آن را به دلیل فریمورک ها و داکیومنت های استثنایی تحسین می کنند.
با مقایسه Flutter و Swift، ادغام با Swift صد در صد ساده تر است و شامل پیکربندی کمتری است.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
از گام های مهم موفقیت تجربه کردن و ریسک پذیری است پس از ترک کردن ساحل آرام ، هراسی نداشته باشید.