انیمیشن کات اوت (همه چیز درباره ی این سبک)
فهرست مطالب
فهرست مطالب
با سبک کات اوت آشنایی دارید؟
سبک کات اوت یک سبک گرافیگی و انیمیشن سازی است که المان های ساخته شده در آن به صورت قطعه قطعه و جدا جدا می باشند.
به این معناکه هیچ یک از المان های داخل انیمیشن از کارکتر تا آبجکت به صورت پیوسته ساخته نشده و قطعات مختلف آن ها به هم چسبیده شده، که همین امر یک تجربه ی انیمیشن سازی متمایزی را به کاربر می دهد.
ما در این مقاله قصد داریم به جزئیات و ویژگی های دقیق تر این سبک به همراه ارائه ی نمونه هایی بپردازیم.
تا پایان همراه ما باشید.
انیمیشن cut-out زیر مجموعه ای از انیمیشن های دو بعدی و سبکی فانتزی در انیمیشن سازی است که در آن انیماتور با قطعات مجزا و مختلف هر آبجکت یا کارکتر، فرایند انیمیشن سازی را انجام می دهد.
اساساً انیمیشن کات اوت شامل تولید اشیاء، وسایل و صحنه های دو بعدی است.
سبک انیمیت کات اوت تقریبا مشابه با فریم به فریم است اما با جزئیات و پیچیدگی کمتر.
برخلاف تکنیک فریم به فریم، بر اساس اصل puppet کار می کند.
ساختار اسکلتی (اعضای مختلف سازنده) ساخته می شود و کنترلرهایی را میگیرد که میتواند آنها را بکشد و سپس شخصیت زنده میشود.
برخی از افراد معتقد هستند سبک کات اوت سبکی قدیمی است که در حال حاضر از رده خارج شده؛ اما این باور کاملا غلط بوده و کات اوت به دلیل سادگی و کارآمدی، هنوز هم روشی عالی برای انیماتورهای جدید در نظر گرفته می شود.
انیمیشن کاتآوت بدون شک یکی از جذابترین و بامزهترین انیمیشنها است و بهویژه برای گروه سنی کودکان جذابیت آن دو چندان است.
مزیت دیگر این تکنیک این است که انیماتور نیاز به ایجاد فریم های کمتری نسبت به تکنیک فریم به فریم دارد.
سبک انیمیشن به گونه ای است که با فریم های کم امکان متحرک سازی نیز می باشد.
قائدتا وقتی زمان ساخت بهینه ای داشته باشد، هزینه ی آن نیز بهینه است.
استفاده از این سبک در تمامی کانسپت ها و سناریوها متداول نیست و معمولا از آن در انیمیشن های داستانی و مفهومی کوتاه (زیر ۵ دقیقه) استفاده می شود.
اما این مورد در جذابیت و متمایز بودن این سبک تفاوتی را ایجاد نمی کند.
قطعا این از مهم ترین و شاخص ترین ویژگی های انیمیشن کات اوت می باشد.
ماهیت انیمیشن کات اوت این واقعیت است که کارکتر نه با یک مجموعه، بلکه توسط مجموعه ای از عناصر که هر یک می توانند مستقل از دیگری کنترل شوند، آشکار می شود.
به عنوان مثال، یک شخصیت لاک پشت را می توان به چشم، بینی، لب، دست و پا، سر و غیره تقسیم کرد و هر یک از عناصر را به لایه خود اختصاص داد.
یکی از مهم ترین نکاتی که در بسیاری از منابعی که از سبک کات اوت صحبت می کنند؛ اشتباه گفته می شود؛ در مدل سازی این سبک است.
در منابع دیگر مدل سازی و انیمیت کات اوت را تنها با استفاده متریال فیزیکی مانند کاغذ، خمیر یا پارچه می دانند؛ در صورتیکه این کاملا اشتباه است و مدل های کات اوت می توانند به صورت دیجیتالی با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ یا ایلستریتور طراحی شوند.
در تصویر زیر نمونه ای از طراحی انجام شده به سبک کات اوت را می بینید که این طراحی برای بازی Crypto Zee می باشد که توسط ماناتاز ساخته شده است.
در زیر یک نمونه انیمیشن از سبک کات اوت را معرفی کرده ایم که به سبک کاغذی می باشد.
مانند هر سبک دیگر بدیهی است که در ابتدای کار باید کانسپت کلی مدل مشخص شود؛ که شما دقیقا قصد طراحی چه چیزی را دارید.
پس از طراحی این کانسپت بر روی کاغذ یا به صورت دیجیتالی وارد مراحل بعدی می شویم.
فرض کنید قصد طراحی یک مدل انسان را داریم؛ در این مرحله باید قطعات مختلف بدن را از دست و پا تا سر، گردن و در صورت نیاز اعضای صورت طراحی کنیم.
سپس برای هر یک از آن ها یک لایه در نظر می گیریم.
در این مرحله هر بخشی که در انیمیشن، تکان میخورد باید به صورت مجزا طراحی شود.
پس از لایه بندی قطعات مختلف، آن ها را در کنار یکدیگر قرار می دهیم تا فرم کلی کارکتر ما را بسازد.
مرحله ی آخر قائدتا مرحله ی انیمیت است.
در این مرحله کنترلرهای لازم به قطعات مختلف بدن کارکتر در نرم افزار مورد نظر داده شده و با استفاده از این کنترلرها امکان متحرک سازی کارکتر فراهم خواهد شد.
برنامه نویس بازی و انیمیشن
فردی که تنگ نظر است به هیچ چیزی نخواهد رسید؛ از موفقیت دیگران خوش حال شوید و حتی به آن ها کمک کنید؛ مطمئنا روزی نوبت خود شماست.