واقعیت افزوده
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 31/01/2024
در این مقاله قصد داریم توضیحات تخصصی را در رابطه با واقعیت افزوده ارائه بدهیم و شما را
با این تکنولوژی بسیار ارزشمند و نسبتا جدید آشنا کنیم.
توضیحاتی در رابطه با مفهوم آن ، کاربرد ، انواع آن ، شکل های استفاده و …
واقعیت افزوده چیست ؟
واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا همان AR همانطور که از نام آن پیداست به معنی افزودن یک المان واقعی به دنیای غیر واقعی می باشد.
به طور کلی می توان گفت واقعیت افزوده ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی می باشد.
در واقع کاری که AR می کند به اینصورت می باشد که با تحلیل دنیای واقعی به گونه ای المان
مجازی را درون دنیای واقعی جای می دهد که به خوبی بر دنیای واقعی نشسته و با آن ادغام شود.
کاربرد های واقعیت افزوده و نقش یافتن آن در تکنولوژی
امروز واقعیت افزوده در فیلدهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیراکه برای کاربران بسیار جذاب و دیدنی است و همچنین تاثیر گذاری چندین و چند برابری را در کاربران ایجاد می کند.
در واقع کاربرد AR از آنجایی شروع می شود که کاربر را از یک دنیای استاتیک و مجازی به یک دنیای کاملا پویا و به خصوص تعاملی خواهد برد و خب خودتان قضاوت کنید کدام یک می تواند جذاب تر باشد.
ما در ادامه به مهم ترین و اصلی ترین کاربرد های واقعیت افزوده در عصر تکنولوژی خواهیم پرداخت.
1- بازی سازی :
یکی از مهم ترین کاربرد های تکنولوژی AR در صنعت بازی سازی به چشم می خورد ، به گونه ای که بسیار باعث افزایش جذابیت و محوبیبت این صنعت شده است.
AR تکنولوژی چندان جدیدی در بازی سازی نیست زیراکه ابتداعا در سال های 2000 تا 2010 هنگامی که دستگاه PlayStation EyeToy از تصاویر بازیکنان در مینیگیمها استفاده میکرد ، این تکنولوژی به صورت رسمی پای خود را در دنیای بازی قرار داد.
اما دوران اوج این تکنولوژی زمانی آغاز شد و بازار را متحول کرد که در سال 2016 بازی Pokemon GO انتشار یافت.
جالب است بدانید در ابتدای کار این بازی تکنولوژی چندان پیچیده از AR نداشت و صرفا یک سری تصاویر انتخابی را بر روی دوربین شما قرار می داد.
اما در آپدیت های پی در پی و بعدی بود که به معنای واقعی کلمه از این تکنولوژی در بازی استفاده شد.
با اضافه شدن فناوری تشخیص تصویر، موشن کپچر و عناصری مانند سنسورهای نوری برای قرار دادن واقعگرایانه تر اجسام و عکسها روی تصاویر زنده دوربین این بازی توانست مفهوم AR را در دنیای بازی سازی متحول کند.
2- آموزشی :
دومین نقش بزرگ AR در دنیای آموزشی می باشد به اینصورت که می تواند مفاهیم را به صورت خیلی جذاب تر در اختیار کاربران خود قرار دهد.
به عنوان مثال در برنامه های SKYGUIDE ما شاهد این خواهیم بود که زمانیکه شما دوربین را به سمت آسمان می گیرید می توانید جلوه های ویژه ای از ستارگان ، ماه و چرخه های فلکی مشاهده کنید.
در بوئینگ، آموزش AR تاثیر شگرفی بر بهره وری و کیفیت رویه های پیچیده ساخت هواپیما داشته است.
در یک مطالعه بوئینگ ، AR برای هدایت کارآموزان از طریق 50 مرحله مورد نیاز برای مونتاژ یک بخش بال هواپیما شامل 30 قطعه مورد استفاده قرار گرفت.
با کمک AR، کارآموزان کار را در 35٪ زمان کمتری نسبت به کارآموزان با استفاده از نقشه ها و اسناد دو بعدی سنتی به پایان رساندند.
و تعداد کارآموزان با تجربه کم یا بدون تجربه که می توانستند عمل را به درستی در بار اول انجام دهند 90٪ افزایش یافت.
3- پزشکی :
AR در پزشکی نیز بسیار توانسته خود را جای کند و دیدگاه خوبی را از خود بین هیئت پزشکان به جای بگذارد.
به عنوان مثال در عمل های زیبایی قبل از انجام عمل زیبایی می تواند تصویر صورت بیمار با تجهیزات مخصوص مدل سازی شده و پس از اعمال تغییرات بر زیبایی آن ابتدا نتیجه تایید و در نهایت بر روی بیمار اعمال شود.
برنامههای AR نوعی دید اشعه ایکس را ارائه میکنند و ویژگیهای داخلی را آشکار میکنند که در غیر این صورت مشاهده آنها دشوار است.
به عنوان مثال، در شرکت تجهیزات پزشکی AccuVein، فناوری AR، مکان یابی رگها را برای پزشکان آسانتر میکند.
این به طور چشمگیری میزان موفقیت خون گیری و سایر روش های عروقی را بهبود می بخشد.
AR احتمال موفقیت آمیز بودن سوزن در اولین تلاش را بیش از سه برابر می کند و نیاز به “تشدید” (برای مثال درخواست کمک) را تا 45٪ کاهش می دهد.
4-معماری :
AR در معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در روش هایی به غیر از واقعیت افزوده پیمانکاران مجبور هستند به منظور درک کامل کارفرما از نتیجه ای که حاصل می شود زمان بسیاری زیادی را برای مدل سازی واقع گرایانه ی ، نسخه ی نهایی ساخته انجام دهند.
اما با استفاده از AR این پروسه بسیار ساده تر و سریع تر می باشد و کاربران می توانن به صورت همزمان و ریل تایم مدل ها ، متریال ها و اجسامی را به محیط اضافه یا حذف کنند تا نتیجه را در لحظه ببینند.
زیراکه با استفاده از مدل سازی به هیچ عنوان شما آزادی آزمون و خطایی که در AR دارید را نخواهی داشت.
به طور کلی با AR امکان افزودن متریان ، تغییر رنگ بندی ها ، قرار دادن وسایل و تجهیزات ، حذف المان ها و .. در یک سازه ی محیطی امکان پذیر می باشد.
5- فروشگاه ها :
فروشگاه ها نیز به این خوبی می توانند از این قابلیت استفاده های لازم را ببرند.
در حال حاضر در تمامی فروشگاه های اینترنتی شما شاهد تصاویر استاتیک و یا در بهترین حالت تصاویر 360 درجه هستید که این باعث می شود شما به طور کلی نتوانید محصول را با بخشی از محیط یا فرد تطابق دهید.
اما با استفاده از AR این عملیات ساده تر خواهد شد و شما اجازه می دهید به افراد قبل از خرید کردن محصول را در بخش دلخواه از محیط خود استفاده و تطابق دهند.
6- اپلیکیشن های سرگرمی :
واقعیت افزوده علاوه بر کاربردهایی که در بالا به آن اشاره شد امروزه به یک سرگرمی بسیار بزرگی نیز تبدیل شده است.
به طور کلی از این تکنولوژی در جهت سرگرمی نیز می توان درآمد خوبی را کسب کرد.
به عنوان مثال در اپلیکیشن اسنپ چت شما شاهد اضافه شدن یک سری مدل ها و شکلک ها به صورت خود هستید که تطابق بسیار دقیق و سنسورهای آنالیزی این اپ باعث شده است ، که به یکی از بهترین ها و محبوب ترین اپلیکیشن های تطابقی تبدیل بشود.
7- ورزش :
در ورزش و مسابقات ورزشی نیز به کرار شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم.
به عنوان مثال در مسابقات فوتبال برای ئشان دادن الگوریتم حرکت بازیکنان و سیستم پاس کاری ، ترکیب ، حملات و دفاعیات آن ها از خطوط ارتباطی و متصل به هم به همراه جلوه های ویژه نمایش داده می شود.
یا حتی نشانگر تیم ها بر روی زمین بازی نیز می تواند یکی از ساده ترین این مثال ها باشد.
8- تعامل با اشیا :
قابلیت تعامل AR هنوز در محصولات تجاری نوپا است اما انقلاب بزرگی را ایجاد کرده است.
Reality Editor، یک برنامه AR که توسط گروه Fluid Interfaces در آزمایشگاه رسانه MIT توسعه یافته است، نگاهی اجمالی از چگونگی پیشرفت سریع آن را ارائه می دهد.
ادیتور یک تجربه AR تعاملی به هر SCP را آسان می کند.
با استفاده از آن ، افراد میتوانند یک گوشی هوشمند یا تبلت را به سمت SCP بگیرند (یا در نهایت با عینک هوشمند به آن نگاه کنند)، رابطهای دیجیتال و قابلیتهای قابل برنامهریزی آن را ببینند، و این قابلیتها را به حرکات دست یا صدا مرتبط کنند.
یک محصول هوشمند دیگر ، برای مثال ، Reality Editor میتواند به کاربر اجازه دهد تا کنترلهای یک لامپ هوشمند را برای رنگ و شدت نور مشاهده کند و دستورات صوتی مانند “روشن و خاموش” را برای فعال کردن آنها تنظیم کند.
یا تنظیمات مختلف لامپ را میتوان به دکمههای کلید چراغ هوشمند متصل کرد که کاربر میتواند در هر جایی که مناسب است قرار دهد.
9- صنعت و تولید :
در تولید، فرآیندها اغلب پیچیده هستند، به صدها یا حتی هزاران مرحله نیاز دارند و اشتباهات پرهزینه هستند.
همانطور که گفته شد ، AR می تواند اطلاعات مناسب را در لحظه مورد نیاز به کارگران کارخانه در خطوط مونتاژ ارائه دهد، خطاها را کاهش دهد، کارایی را افزایش دهد و بهره وری را بهبود بخشد.
در کارخانهها، AR همچنین میتواند اطلاعات سیستمهای اتوماسیون و کنترل ، حسگرهای ثانویه و سیستمهای مدیریت دارایی را جمعآوری کند و دادههای مهم نظارتی و تشخیصی را در مورد هر ماشین یا فرآیند قابل مشاهده کند.
مشاهده اطلاعاتی مانند نرخ بهره وری و نقص در زمینه به تکنسین های تعمیر و نگهداری کمک می کند تا مشکلات را درک کنند و کارگران کارخانه را به انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ترغیب می کند که ممکن است از خرابی پرهزینه جلوگیری کند.
مقایسه ی AR و VR
در حالی که AR اطلاعات دیجیتال را بر دنیای فیزیکی قرار می دهد، VR واقعیت فیزیکی را با یک محیط تولید شده توسط کامپیوتر جایگزین می کند.
اگرچه VR بیشتر برای برنامه های سرگرمی استفاده می شود، اما می تواند تنظیمات فیزیکی را برای اهداف آموزشی نیز تکرار کند.
به ویژه زمانی مفید است که تنظیمات مربوطه خطرناک یا از راه دور باشند.
یا اگر ماشین آلات مورد نیاز برای آموزش در دسترس نباشد ، VR می تواند تکنسین ها را با استفاده از هولوگرام تجهیزات در یک محیط مجازی غوطه ور کند. بنابراین در صورت نیاز، VR ، شبیهسازی را به قابلیتهای اصلی AR یعنی تجسم، آموزش و تعامل اضافه میکند.
AR بسیار گستردهتر از VR در تجارت استفاده خواهد شد.
اما در برخی شرایط، ترکیب AR و VR به کاربران این امکان را میدهد که از فاصله (با شبیهسازی مکانهای دور)، فراتر از زمان (با بازتولید زمینههای تاریخی یا شبیهسازی موقعیتهای احتمالی آینده) و فراتر از مقیاس (با اجازه دادن به کاربران برای درگیر شدن با محیطهایی که یکی از آنها هستند) فراتر روند.
علاوه بر این ، گرد هم آوردن افراد در محیط های مجازی مشترک می تواند درک، کار گروهی، ارتباطات و تصمیم گیری را افزایش دهد.
به عنوان مثال وزارت امنیت داخلی ایالات متحده با ترکیب دستورالعملهای واقعیت افزوده با شبیهسازیهای واقعیت مجازی برای آموزش پرسنل در واکنش به موقعیتهای اضطرار مانند انفجار، یک قدم فراتر میرود.
این امر هزینه ها را کاهش می دهد و در مواردی که آموزش در محیط های واقعی خطرناک است ، خطر را کاهش می دهد .
انواع واقعیت افزوده
مبتنی بر الگو :
همانطور که از اسم آن پیداست این نوع از واقعیت افزوده با استفاده از الگو برداری و تکمیل آن برای شما نمایش حرفه ای را قرار می دهد .
به عنوان مثال زمانیکه شما در حال گردشگری هستید با استفاده از دوربین موبایل خو می توانید بر روی لوکیشن خاصی زوم کرده و با استفاده از اپلیکیشن های واقعیت مجازی مخصوص اطلاعات لازم در رابطه با آن را بدست آورید .
مبتنی مکان :
در این دسته بندی وابسته به مکان کاربر برای آن اطلاعاتی مورد نمایش قرار می گیرد.
در واقع در این شکل اپلیکیشن با استفاده از قابلیت GPS لوکیشن شما را بررسی می کند و
با استفاده از آن اطلاعاتی را در رابطه با محیط اطراف در اختیارتان می گذارد .
به عنوان مثال شما اگر داخل خیابانی باشید و از اپی مبتنی بر واقعیت افزوده ی مکان استفاده کنید
در آن اپ تمامی اطلاعات لازم در رابطه با آدرس ، متراژ ، نام ، دسترسی ها و راه های ورود و …
را از آن خیابان در اختیار شما به صورت عینی و AR می گذارد .
مبتنی بر حرکت :
مبتنی بر حرکت با توجه به حرکت و آناتومی به ایجاد AR می پردازد .
در واقع در این دسته بندی وابسته به حرکاتی که شما انجام یا سایر عوامل متحرک
انجام می دهند ، اپ واکنش نشان می دهد .
شاید مهم ترین مثال برای این نوع از AR همان کاربرد پزشکی ای باشد که به آن به صورت کامل
اشاره کردیم توضیحاتی را از کاربردهای آن دادیم که به غیر از مثال زده شده در آن بخش ،
می توان یکی دیگر از کاربردهای آن را در بررسی آناتومی بدن و آنالیز حرکات اصلاحی دانست .