معرفی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی تکنولوژی در صنعت گیم و انیمیشن سازی می باشد که در مدت بسیار کمی توانسته است طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا همان VR  نوعی تکنولوژی می باشد که در آن کاربر با یک محیط مجازی تعامل برقرار کرده و خود را در آن محیط تصور می کند.

این اتفاق با قرار گرفتن یک هدست واقعیت مجازی بر روی چشمان کاربر اتفاق می افتد.
به نحوی که هدست با حرکات دست، سر و به طور کلی بدن گیمر از طریق سنسورهایی که به کاربر متصل است ارتباط برقرار کرده و باعث می شود همه چیز واقعی تر جلوه پیدا کند.
به عنوان مثال handtracking (شناسایی حرکات دست) با استفاده از دوربینی بر روی خود هدست انجام شده و عملا بدون دسته، حرکات دستان شما شناسایی خواهد شد.

تکنولوژی واقعیت مجازی به نحوی است که کاربر با استفاده از عینک یا هدست واقعیت مجازی که بر روی چشمانش قرار دارد می تواند به طور کلی محیط اطرافش را با نگاه کردن به جهات مختلف مشاهده کرده و در دنیای چالش هایی که به صورت بازی برای آن طراحی شده است غوطه ور شود.

همچنین لازم به ذکر در سفارش بازی واقعیت مجازی محیط هایی که در داخل واقعیت مجازی وجود دارد و یا گرافیک و مدل سازی بازی در این سبک از بازی ها و پروسه ی ساخت آن مانند سایر بازی ها می باشد ؛ با این تفاوت که با استفاده از هدست، خود را درون بازی تصور می کنید.

ویژگی ها و آینده ی واقعیت مجازی

اگر بخواهیم در ابتدا از آینده ی بازی های واقعیت مجازی صحبت کنیم باید بگوییم که آینده ی بسیار درخشان و پر باری برای این صنعت در انتظار است.
چه در بازار ایران و چه در بازار بین المللی با سرمایه گذاری در این صنعت پر سود و سفارش بازی VR می توانید آینده ی فروش بسیار خوبی را برای بازی خود فراهم سازید.

دلیل اصلی این آینده ی درخشان این موضوع می باشد که واقعیت مجازی در مقایسه با سایر سیستم عامل ها و تکنولوژی های بازی سازی مانند :
اندروید ، PC ، IOS  و .. بسیار جدید تر و جذاب تر می باشد و هنوز مانند بازار این بازی ها ، برای واقعیت مجازی ، بازی های زیادی طراحی نشده است و تنوع بازی های واقعیت مجازی نسبت به سایر کنسول ها بسیار کمتر می باشد.
همین بزرگ ترین نقطه ی قوت شما برای سرمایه گذاری و ایده پردازی در این زمینه می باشد.

اما حال میرسیم به ویژگی های واقعیت مجازی که به شرح زیر می باشد :

واقع گرایانه بودن :

از مهم ترین ویژگی های واقعیت مجازی واقع گرایانه بودن آن می باشد که کاربر حس کند دقیقا در دنیای واقعی قرار گرفته است.

تعاملی بودن دنیا :

منظور از تعاملی بودن ارتباط کاربر با دنیای مجازی می باشد و همانطور که گفته شد با حرکات بدن و چشمان کاربر باید دنیای مجازی نیز در حرکت و تعامل با کاربر باشد.

گرافیک و جزئیات :

باید به قدری گرافیک و جزئیات یک جهان مجازی بالا باشد که شما از بودن در آن خسته نشوید و بتوانید احساس یکی بودن با جهان را داشته باشید.

تجهیزات و شناور بودن :

هدف از سفارش بازی واقعیت مجازی این می باشد که کاربر بتواند خود را در آن دنیا تصور کند و بعضا تنها هدست واقعیت مجازی برای این امر کافی نیست و نیاز است سایز تجهیزات گیمینگ برای انتقال هر چه بهتر حس بازی برای کاربر فراهم باشد.

به عنوان مثال یک بازی ریسینگ را تصور کنید که اگر تنها هدست در چشمان شما نصب باشد؛ دنیای بازی برای شما واقعی خواهد بود اما شما حس رانندگی را در بازی نخواهید داشت.
برای همین امر شما نیاز دارید به غیر از هدست ، تجهیزات فرمان، پدال و صندلی هوشمند نیز برای بازی شما فراهم باشد و بازی باید امکان تعامل با تمامی این تجهیزات را دارا باشد.

کاربردهای واقعیت مجازی

آموزش

از مهم ترین و پر کار آمدترین کاربرد های واقعیت مجازی در آموزش می باشد ، زیراکه برخی از آموزش ها اگر به صورت واقع گرایانه  و در محیط واقعی انجام شوند میتوانند بسیار خطرناک و حادثه آسا باشند ، مانند آموزش پرواز که یکی از متداول ترین کابردهای واقعیت مجازی می باشد و در این صنعت بسیار پر استفاده است ؛
یا آموزش های پزشکی که برای آموزش به کاربران و جرحان مورد استفاده قرار می گیرد و یا آموزش به فضانوردان برای یادگیری تعامل با محیط خارج از جو و … که باعث شده است واقعیت مجازی به یکی از صنعت های پیشرو و پر کاربرد تبدیل شود.

پزشکی

از مهم ترین کارایی واقعیت مجازی در پزشکی میتوان به اختراع ربات داوینچی در سال 2008 اشاره کرد.
که این ربات باعث شد جراحان بتوانند از فاصله ی دور با استفاده از واقعیت مجازی این ربات را کنترل کرده و عملیات جراحی توسط ربات اجرایی شود.

پس می توان نتیجه گرفت صنعت پزشکی با استفاده از واقعیت مجازی در آینده ی نه چندان دور شاهد رشد چشم گیری خواهد بود.

بازی سازی

واقعیت مجازی در صنعت بازی سازی غوغای چشمگیری را به پا کرده است به نحوی که بازی ها رنگ دیگری از واقعیت و درگیر کردن احساسات انسانی را به خود پیدا کردند و دیگر با استفاده از واقعیت مجازی حضور انسان در دنیاهای فانتزی و غیر واقعی ؛ غیر ممکن نبوده و شما میتوانید تمامی چالش های دنیای گیم را احساس کرده و با آن در تعامل باشید.

به همین علت است که ماناتاز به شما پیشنهاد سفارش بازی VR را خواهد کرد زیراکه همانطور که گفته شد این صنعت یک صنعت جدید و روز به روز در حال پیشرفتی می باشد که در آینده ای نه چندان دور تمامی کاربران را به سمت خود خواهد کشید.

3 تا از بهترین هدست های واقعیت مجازی

3- HTC vive cosmos

وایو کازمس از سیستم ردیابی مستقل مانند هدست های واقعیت مجازی آکیولس کوئست ۲ و اچ پی ریورب جی ۲ بهره می‌برد
و همچنین دارای پنل‌های قابل تعویض برای اضافه کردن دوربین‌های بیشتر برای تجربه واقعیت ترکیبی است .

از مزایای این هدست واقعیت مجازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صفحه‌نمایش‌های جلویی مدولار برای افزودن قابلیت‌های اضافی
  • سیستم ردیابی داخلی
  • وجود لولاهایی برای برداشتن راحت هدست از روی چشم

2- Sony Play Station VR

هدست پلی استیشن وی آر سونی تنها هدست واقعیت مجازی مخصوص کنسول‌های بازی است و صفحه‌نمایش آن از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است.

از ویژگی های فوق العاده ی این هدست می توان به ارائه ی بازی های اختصاصی سونی برای آن اشاره کرد که روز به روز نیز تعداد این بازی ها در حال افزایش می باشد .

 برای استفاده از این هدست تنها نیاز به یک کنسول PS4 دارید  همچنین از این هدست واقعیت مجازی
می‌توان در PS5 نیز استفاده کرد، اما همچنان باید از کنترلر پلی استیشن ۵ و لوازم جانبی قدیمی استفاده کرد .

از مزایای این هدست واقعیت مجازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بازی های اختصاصی و تعداد بالا برای این هدست
  • قیمت مناسب
  • سازگاری با اکثر کنترلرهای مخصوص پلی استیشن ۵ مانند دوال شاک و پلی استیشن موو

1- Oculus Meta Quest ۳

بهترین ویژگی این هدست واقعیت مجازی این است که نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارد چراکه دارای پردازنده و
سیستم‌عامل مستقل است. لازم به ذکر است برای استفاده از این هدست واقعیت مجازی باید وارد حساب فیس بوک شوید.

این هدست دارای ردیابی حرکتی مستقل است.
با استفاده از این هدست می‌توان در شش درجه با آزادی کامل حرکت کرد.

از مزایای دیگر این هدست میتوان به کیفیت فوق العاده ی نمایشگر و بلندگوهای آن اشاره کرد.

فیس بوک قصد دارد Oculus Quest 3 را به‌عنوان تنها هدست واقعیت مجازی خود به بازار عرضه کند.

تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده

در واقعیت مجازی طبق تمامی توضیحاتی که در بالا گفته شد شما در یک محیط و فضای کاملا ساختگی قرار دارید.
که چشمان شما نقش دوربین را بازی کرده و با استفاده از آن و سایر تجهیزات هدست های واقعیت مجازی می توانید خود را در آن فضا تصور کنید.
اما در واقعیت افزوده محیط کاملا واقعی می باشد و تنها با استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که بر روی تلفن همراه و یا کامپیوتر شخصی شما نصب می شود ، میتوان اشیا مصنوعی را در فضای واقعی قرار داد و دوربین تلفن همراه شما همزمان با فیلم برداری از این فضا میتواند سایر اشیا را نیز در آن قرار دهد.

آینده ی بازی های واقعیت مجازی

آینده ی بازی های واقعیت محازی به همینجا ختم نمی شود و قطعا واقعیت مجازی رشد عظیمی را در آینده ای نه چندان دور خواهد کرد و این رشد بسیار عظیم شامل ، چند بعدی شدن این صنعت می شود.
این به معناست که دیگر تنها قدرت بینایی شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد و سایر احساسات شما مانند :
لامسه ، بویایی و حتی چشایی شما در یک بازی درگیر می شود و این را می توان یکی از مورد انتظارترین آینده های برای صنعت بازی سازی از دیدگاه ماناتاز دانست .

10 تا از بهترین بازی های واقعیت مجازی

خلاصه
سفارش بازی واقعیت مجازی
نوع خدمات
سفارش بازی واقعیت مجازی
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
ایران - اصفهان - خ ابوریحان بیرونی, Telephone No.02128425884
حوزه
کل کشور
توضیحات
سفارش بازی واقعیت مجازی برای تمامی کنسول های اختصاصی و در تمامی سبک های بازی سازی از اکشن تا معمایی با تیم فنی مهندسی ماناتاز - پیشرو در بازی سازی