بازی های Sandbox
فهرست مطالب
در این مقاله قصد داریم به یکی دیگر از سبک های بازی سازی بپردازیم.
سندباکس سبکی است که قصد پرداختن به آن را داریم.
شاید نسبت به سایر سبک های بازی سازی نام این سبک را تا به حال کمتر شنیده اید؛ اما وقتی نام بازی هایی مانند ماینکرفت، gta، ربلاکس و … می آید که زیر مجموعه های این سبک می باشند؛ متوجه اهمیت این سبک خواهید شد.
سندباکس از سبک هایی است که به شدت با جهان باز اشتباه گرفته می شود که در ادامه به صورت مجزا در رابطه با تفاوت های آن نیز خواهیم گفت.
با ما همراه باشید تا به صورت کامل در رابطه با ویژگی ها و جزئیات این سبک آشنا شویم.
بازی های سندباکس چه نوع بازی هایی می باشند ؟
سبک sandbox سبکی همه جانبه است که بازیکنان را تشویق میکند تا در یک محیط مجازی به کاوش و تعامل با آن بپردازند.
هدف از یک بازی sandbox این است که بازیکن را از طریق آزمون و خطا در مورد ویژگی ها، مکانیک ها و محدودیت های بازی آموزش دهد.
در sandbox دنیایی عظیم به شما داده میشود تا هر کاری که میخواهید انجام دهید.
برخی از بازیها وظایف یا ماموریتهای خاصی دارند که بازیکن میتواند انجام دهد، اما اینها معمولاً اختیاری هستند و برای جلو رفتن روند بازی الزامی نیستند.
بسیاری از بازی های sandbox نیز دارای گیم پلی باز هستند، به این معنی که هیچ نقطه پایان تعریف شده ای وجود ندارد و بازیکن می تواند تا زمانی که دوست دارد به بازی ادامه دهد.
ممکن است به پایان داستان برسید، اما شما آزادید که ادامه دهید.
این تداوم، طول عمر بازی را افزایش میدهد که میتوان آن را برای ماهها یا سالها بازی کرد تا امکان بهروزرسانی و توسعهدهی فراهم شود.
بنابراین، چه در تلاش برای تکمیل همه اهداف باشید و چه صرفاً به هم ریختن و سرگرم شدن، همیشه یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود.
بازی های Sandbox معمولاً جهان باز هستند و می توانند با عناصر زیر مشخص شوند:
- بازیکنان آزادند تا بازی را با سرعت خود کاوش کنند و با عناصر بازی به هر ترتیبی که انتخاب کنند درگیر شوند.
- بازیکنان تشویق می شوند تا روش های مختلفی را برای تعامل با دنیای بازی کشف کنند.
- هیچ نقطه پایانی قطعی یا شرط “برد” وجود ندارد. تمرکز صرفاً بر روی تعامل است.
یکی از شناخته شده ترین بازی های sandbox بازی Minecraft است که هدف خاصی ندارد اما به بازیکنان اجازه می دهد در دنیای سه بعدی بسازند و کشف کنند.
یکی دیگر از نمونه های شناخته شده Grand Theft Auto V است که بازیکنان می توانند در یک دنیای باز بزرگ پرسه بزنند و در فعالیت های غیر عادی یا حتی جنایی شرکت کنند.
اگرچه داستانی به بازی ضمیمه شده است، اما برخی از بازیکنان فقط از رانندگی در اطراف یا جمع آوری وسایل لذت می برند.
تاریخچه بازی های سندباکس
بازی های Sandbox تاریخچه خود را به بازی های دوران کودکی بازمی گرداند.
این ایده بر اساس نحوه بازی بچه ها در یک جعبه شنی و با اسباب بازی هایی مانند بلوک های ساختمانی است.
اینها به کودکان اجازه میداد تا از تخیل خود برای خلق هر آنچه میخواهند استفاده کنند.
آنها فقط با قطعاتی که داشتند محدود می شدند.
این نوع بازی با پایان باز همان چیزی است که بازی های sandbox در مورد آن هستند.
برخی از اولین بازیهای sandbox در دهههای 1970 و 1980 ساخته شدند، از جمله بازیهای کلاسیک مانند Spacewar!، Rogue، و Sim City.
این بازیهای اولیه اغلب بسیار ساده بودند، اما به بازیکنان این امکان را میدادند تا جهان و مکانیک بازی را به روشهایی آزمایش کنند که ممکن نبود.
در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، بازی هایی مانند Grand Theft Auto، Rollercoaster Tycoon و The Sims صنعت را متحول کردند و آن را بیشتر در کانون توجه قرار دادند.
حالا گیمرها عادت کرده بودند که بازی ها را با سرعت خودشان انجام دهند و کاوش کنند.
امروزه بازی های سندباکس بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند.
آنها همچنان به بازیکنان فرصتی برای کاوش در جهان های مجازی بدون محدودیت یا اهداف خاص می دهند، در حالی که داستان های جذاب را به عنوان ارزش افزوده اضافه می کنند.
بسیاری از فرنچایزهای اولیه بازی هنوز هم امروزه بازی می شوند.
فرنچایزهایی مانند Grand Theft Auto، Minecraft، Red Dead Redemption 2 و …
سندباکس در مقابل بازی های خطی
بازیهای ویدیویی خطی مسیرهای از پیش برنامهریزی شدهای دارند که بازیکنان باید برای برنده شدن (یا شکست دادن) بازی را دنبال کنند.
در مقابل، بازیهای ویدیویی sandbox به بازیکنان توانایی آزمایش و کاوش در جهان بازی را میدهند و مفهوم برنده شدن نامربوط است.
بازی های سندباکس | بازی های خطی | |
---|---|---|
پایان باز، بازیکن اهداف خود را تعیین می کند. | پیشرفت خطی از طریق مسیرهای از پیش تعریف شده اهداف بازی توسط طراح بازی تعیین می شود. | گیم پلی |
اجازه ی کاوش در محیط بازی را به همراه آزمون و خطا در آن می دهد. | توانایی محدود پلیر برای تغییر دنیای بازی و مجبور کردن آن نسبت به طی کردن داستان خطی بازی. | خلاقیت و ایجاد تغییر |
می تواند یک تا چند خط داستانی داشته باشد و خلاقیت لازم را نیز در طی کردن این داستان ها بدهد. | یک خط داستانی خطی دارد که به شیوه ای از پیش تعیین شده بازی می شود. انتظار می رود بازیکنان داستان را دنبال کنند. | خط داستانی |
فرصت های نا محدود برای اکتشاف و جستجو | هر مرحله دارای تعداد مشخص و محدودی مسیر برای کاوش است. | اکتشاف |
چالش ها می توانند خود تحمیلی باشند یا به طور طبیعی از معماری بازی و اقدامات بازیکن بیرون بیایند. | چالش ها، معما ها و موانع به دقت طراحی شده اند تا به روش های خاصی تکمیل شوند. | چالش ها |
تفاوت بازی های جهان باز با سندباکس
بازیهای Sandbox و بازیهای جهان باز هر دو فرصتهایی را برای بازیکنان فراهم میکنند تا دنیای بازی را کشف کنند.
با این حال، این دو نوع سبک یکسان نیستند.
بازیهای جهان باز، بازیکنان را از طریق یک روایت ساختاریافته در یک دنیای آزاد برای کاوش هدایت میکند.
در مقابل، بازی های sandbox روایت ساختاری ندارند.
برای مثال Minecraft یک بازی sandbox است.
گیم پلی آن شامل کاوش در یک دنیای سه بعدی بلوک و رویه ای است که تقریباً زمین نامحدودی دارد.
از طرف دیگر، The Legend of Zelda یک بازی جهان باز است.
بازیکنان می توانند محیط مجازی بازی را کاوش کنند، اما گیم پلی اصلی همچنان حول محور تکمیل وظایف خاص و دنبال کردن داستان های ایجاد شده توسط توسعه دهندگان می چرخد.
برخی از بازیهای ویدیویی ترکیبی هستند و شامل عناصری از طراحی بازیهای جهان باز و sandbox هستند.
به عنوان مثال، یک بازی ترکیبی ممکن است به بازیکن دسترسی نامحدود رایگان به دنیای بازی بدهد اما از آنها بخواهد که دسترسی به عناصر خاصی در آن جهان را کسب کنند (یا برای آن پول بپردازند).
این رویکرد جنبه های کاوش بازی های جهان باز را با عناصر قابل تنظیم بازی های sandbox ترکیب می کند.
مایکروسافت و خرید ماینکرفت
یکی از اتفاقات مهم دنیای گیم و رونق بخشیدن به سبک سندباکس، خریده شدن ماینکرفت توسط مایکروسافت بود.
خرید 2.5 میلیارد دلاری Minecraft توسط مایکروسافت در سال 2014 نقطه عطفی بزرگ برای این شرکت و سبک سندباکس بود.
نه تنها مایکروسافت را به عنوان یک بازیگر اصلی در صنعت بازی های ویدیویی تثبیت کرد، بلکه یک فرنچایز دوست داشتنی با پایگاه هواداران پرشور و وفادار به آنها داد.
مایکروسافت با بهروزرسانیها و افزودنی هایی که به ماینکرفت بخشید، باعث بازگشت بازیکنان شد و جان تازهای به Minecraft بخشید.
مشارکت مایکروسافت کمک کرد تا بازیهای sandbox به عنوان یک عنصر اصلی در دنیای بازی تقویت شود.
از زمان خرید، مایکروسافت سخت کار کرده است تا Minecraft را در سایر محصولات و خدمات خود ادغام کند.
به عنوان مثال، Minecraft: Education Edition نسخه ای از این بازی است که به طور خاص برای استفاده در مدارس طراحی شده است و مایکروسافت نیز یک چت بات موضوعی برای سرویس Microsoft Teams خود منتشر کرده است.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
اگر نود درصد افکار امروز شما مشابه افکار دیروز شما باشد، پس می توان حدس زد که ۹۰ درصد زندگی شما تکراری و در خط ثابتی است زیراکه افکار مشابه تصمیمات مشابه را به همراه دارد.