داکیومنت بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 23/09/2023
ارسال و آماده سازی داکیومنت بازی شاید از بزرگ ترین چالش هایی می باشد که کاربران واحد بازی سازی ماناتاز با آن دست و پنجه نرم می کنند ؛ به همین خاطر در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با داکیومنت بازی و راه های ارائه ی آن بدهیم.
همانطور که می دانید واحدهای خدماتی ماناتاز برای پروسه ی ساخت و انتشار هر یک از خدمات خود نیازمند یک داکیومنت هستند که در واقع این داکیومنت جزئیاتی را از پروسه ی ساخت آن خدمات خواهد گفت ؛ پس می توان نتیجه گرفت که در داکیومنت ارسالی توسط شما باید تمامی موارد ریز و درشت مربوط به پروسه ی ساخت بازی یا هر خدمات دیگری از ماناتاز موجود باشد.
اما دقیقا یکی دیگر از مزایای رقابتی ماناتاز در همینجا آشکار می شود به اینصورتکه اگر شما برای داکیومنت نویسی خود ایده ای نداشته باشید و یا دانش فنی کامل کردن داکیومنت را نداشته باشید ؛ ماناتاز برای شما داکیومنت نویسی کرده و ایده ی کلی شما را تکمیل خواهد کرد ؛ که در ادامه به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.
دو بخش کلی داکیومنت بازی
داکیومنت بازی شامل دو بخش اصلی می باشد ، که به شرح زیر می باشد :
داکیومنت بک اند بازی :
این داکیومنت مربوط به بخش بک اند و فنی ای که داخل موتور بازی سازی پیاده می شود بوده که در واقع نشان دهنده ی منطق و هسته ی اصلی بازی شما است و شما در این قسمت تمامی توضیحات لازم در رابطه با گیم پلی ، فیزیک و سایر عملکردهای بازی خواهید داد ، برخی از مهم ترین توضیحاتی که باید در قسمت شرح بک اند بازی گفته شود به شرح زیر می باشد :
- مشخص کردن سبک بازی که شما می توانید برای مشخص کردن این قسمت مقاله ی پر طرفدارترین سبک های بازی سازی را مطالعه کنید .
- توضیحاتی در رابطه با گیم پلی ، فیزیک و مکانیک بازی
- قابلیت های و آپشن های بازی که نشان می دهد بازی شما چه امکانات و قابلیت هایی را برای کاربر باز گذاشته است تا کاربر بتواند از آن ها استفاده کند.
- توضیحاتی در رابطه با هدف بازی ، نحوه ی امتیاز دهی بازی و سیستم برد و باخت کاربران در بازی که چگونه می توانند در بازی شما به پیروزی و یا شکست برسند.
- تعریف تک به تک مراحل و چالش های بازی که کاربران باید برای کسب موفقیت در بازی شما از چه مراحلی عبور کنند.
- کنترلر بازی ، نوع آن و قابلیت هایی که دارد.
- توضیحاتی در رابطه با نحوه ی آنلاین و یا آفلاین بودن بازی و تقابل های فردی و یا گروهی بین کاربران .
- توضیحاتی در رابطه با سیستم درآمدزایی بازی و پرداخت های درون برنامه ای بازی.
- توضیحاتی در رابطه با سیستم عامل های (اندروید ، ios ، pc و …) انتشاری برای بازی.
- فروشگاه و آپشن های آن.
نکته ۱ : اگر مشابه سناریو و داستان بازی شما بازی ای در مارکت جهانی موجود است و شما تنها قصد تغییر دادن فرانت و ظاهر آن سناریوی موجود را دارید می توانید برای داکیومنت بک اند بازی تنها نام آن بازی را ذکر کنید و تنها داکیومنت فرانت اند بازی را دارید.
نکته ۲ : شما می توانید برای درک بهتر ایده پردازی برای بازی ، به مقاله ی ایده ی بازی سازی بروید.
نکته ۳ : بازی هایی که معمولا بسیار گسترده و پیچیده هستند و از لحاظ حجمی در سطح بالایی به سر می برند و پروسه های ساخت آن ها بسیار طولانی و هزینه بر است ، معمولا و به شکل استاندارد فاز بندی می شوند و این فاز بندی پروژه به این معناست که پروژه بخش بخش خواهد شد و پس از انتشار هر بخش آن و تست هایی که روی آن انجام می شود بخش بعدی تحت عنوان یک آپدیت به بازی اضافه خواهد شد و اینگونه مدیریت و توسعه ی پروژه بسیار راحت تر خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با این بخش به مقاله ی فازبندی پروژه بروید.
داکیومنت فرانت بازی :
داکیومنت فرانت اند بازی شامل توضیحات مربوط به گرافیک ، مدل سازی ، انیمیشن ها و هر المان بصری است که در بازی پلیر آن را تجربه می کند.
جزئیات ظاهری این موارد باید در داکیومنت بازی ذکر شود که این جزئیات عبارتند از :
- تعداد آن ها
- شکل و شمال آن ها
- فیزیک و انیمیشن آن ها
- توضیحاتی در رابطه با گرافیک و سبک مدل سازی کارکترهای بازی (دو بعدی ، سه بعدی ، شبیه سازی و…)
نکته ۴ : متداول ترین روش برای مشخص کردن گرافیک بازی تعیین کردن یک بازی به عنوان نمونه گرافیکی می باشد ، که شما برای ماناتاز تعیین کنید گرافیک بازیتان مشابه با آن بازی باشد.
- توضیحاتی در رابطه با تمامی انیمیشن های بازی و جزئیات مربوط به آن
- مدل سازی آبجکت ها ، محیط بازی و کارکترها
- بک گراند ها و مباحث ui – ux
- Hud ها در بازی
- توضیحاتی در رابطه با صوت ها و صداهای بازی
- توضیحاتی در رابطه با منوها و آیکن های بازی
نکته ۵ : مهم ترین و بزرگ ترین چالش ارتباطی بین واحد بازی سازی ماناتاز با مجموعه ی سفارش دهنده در فرانت ، طراحی و گیم دیزاین بازی می باشد ؛ به اینصورت است که به علت تخصصی بودن بخش طراحی بازی که حتما شخص ، برای سفارشی سازی فرانت باید به مباحث ui و ux تسلط داشته باشد اکثریت و شاید تمامی بخش های طراحی بازی در قراردادهای بازی سازی به سلیقه ، نظر و استانداردهای طراحی ماناتاز و با نظارت و تایدیه نهایی مجموعه انجام می شود .
مشکلی که در اینباره پیش می آید این است که ممکن است استانداردهای طراحی ماناتاز با ذهنیتی که مجموعه از طراحی و ظاهر بازی خود دارد متفاوت باشد.
به همین علت برای این مشکل ماناتاز دو راه حل به شما ارائه می دهد :
۱- راه حل اول که در بالا به آن اشاره شد ، همان داکیومنت نویسی ماناتاز است ؛ زمانیکه ماناتاز برای شما داکیومنت نویسی می کند ، جزئیات کامل و فنی تمامی بخش های بازی در داکیومنت ذکر شده و به اینگونه هیچگونه اختلافی بین نسخه ی نهایی بازی با آنچه در داکیومنت گفته شده است ، وجود نخواهد داشت.
۲- پیشنهاد دوم برای زمانی است که شما خود قصد نوشتن داکیومنت را داشته باشید ، در این حالت بهترین راه قرار دادن یک بازی به عنوان نمونه گرافیکی کار برای الگو برداری ماناتاز می باشد.
داکیومنت نویسی ماناتاز
قطعا اولین و توصیه شده ترین پیشنهاد ماناتاز در رابطه با داکیومنت بازی ، نوشتن داکیومنت توسط واحد بازی سازی شرکت می باشد.
این توصیه ی ما دلایل متعددی را دارد که در زیر به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد :
۱- دانش فنی :
مواردی که در بالا در بخش بک اند و فرانت اند بازی گفته شد تنها یک سری تیتر های کلی از بخش هایی هستند که باید در داکیومنت بازی نوشته شود و عملا جزئیاتی از آن ها ذکر نشده است.
و خب سوال اینجاست که شما از لحاظ فنی چه میزان به موارد گفته شده مطلع هستید ؟
دانش فنی دقیقا مهم ترین موردی است که در داکیومنت نویسی به چشم می خورد و ماناتاز با دانش فنی واحد بازی سازی خود و بخش گیم دیزانی که دارد ؛ داکیومنتی کاملا فنی و استاندارد را به شما ارائه می دهد ؛ و در نتیجه به اینصورت مدیریت پروژه نیز ساده تر می باشد.
۲- براورد دقیق و جزئیات کامل :
زمانی که یک داکیومنت از هر نظری کامل باشد ، می توان براورد دقیق زمانی و هزینه ای برای آن به عمل آورد.
همچنین هر چه جزئیات موجود در یک داکیومنت بیشتر باشد در نتیجه کمترین اختلاف دیدگاهی بین نسخه ی خروجی با نسخه ی مد نظر به وجود می آید.
اجازه دهید منظورمان از این بخش را با یک مثال بهتر توضیح دهیم :
شما یک مشتری را فرض کنید که یک ایده ی خامی را در ذهن داشته و قصد تبدیل آن به بازی را دارد.
از آنجایی که مشتری تنها آن ایده را می بیند و به جزئیات پیاده سازی آن توجه نمی کند و حتی اگر توجه کند نیز نمی داند چگونه آن را مستند کند.
در نتیجه تمامی جزئیات بیان نشده و وارد نشده در داکیومنت بر عهده ی سلیقه ی واحد بازی سازی می شود.
و این اول اختلاف است ؛ زیراکه ممکن است از لحاظ سلیقه ای بین مشتری سفارش دهنده و واحد بازی سازی اختلافات زیادی به وجود بیاید و این تماما به علت دقیق نبودن داکیومنت است.
۳- ایده پردازی و تجربه :
مورد مهم دیگری که در داکیومنت نویسی ماناتاز به چشم می خورد ، بحث ایده پردازی می باشد.
با تجربه ی ماناتاز در زمینه ی بازی سازی و فیچرهایی که باعث جذابیت بازی می شود ، ماناتاز می تواند ایده ی شما را کامل تر کند.
کامل کردن ایده ی شما در دو حالت اتفاق می افتد :
۳.۱- کامل کردن و شاخ و برگ دادن به سناریوی کلی بازی از افزودن فیچر ها و آپشن های اختصاصی تا نوآوری ها و طرح هایی در رابطه با گیم پلی تا گرافیک بازی برای بهبود تجربه ی کاربری.
۳.۲- ایده پردازی کامل و صفر تا صد برای شما به اینصورت که شما تنها سبک ، پلتفرم و بودجه ی خود را برای بازی مشخص می کنید و ماناتاز مشابه با تمامی این موارد بهترین ایده را برای شما با جزئیات کامل پیاده سازی می کند که شانس موفقیت بالایی را در مارکت داشته باشد.
۴- قابل ارائه :
داکیومنت نویسی قائدتا اولین مرحله ی سفارش بازی می باشد.
اما سوال اینجاست که آیا داکیومنت بازی به معنای سفارش بازی است ؟
شما با هر شرکت و استودیو بازی سازی به غیر از ماناتاز ، قصد همکاری داشته باشید ، داکیومنت مورد نیاز شماست ، پس سفارش داکیومنت نویسی ، می تواند همراه با سفارش بازی نباشد.
اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر سفارش داکیومنت همگام با سفارش بازی باشد ، تخفیف ۵۰ درصد برای نوشتن داکیومنت به شما تعلق خواهد گرفت.
نکته : سوالی که بسیاری از افراد دغدغه ی آن را دارند این است که اگر به فرض داکیومنت مورد تایید ما نبود چه اتفاقی می افتد ؟
در این حالت ماناتاز به شما تضمین تا ۱ بار تغییر داکیومنت را می دهد و پس از دریافت بازخوردها و نظرات شما ، در نوبت دوم قطعا داکیومنت به تایدیه ی شما خواهد رسید.
توصیه های ماناتاز در ارائه ی داکیومنت بازی
- داکیومنت بازی را سعی کنید در یک فایل ورد به صورت مرتب و بخش به بخش وارد کنید و پس از آن یک خروجی PDF از آن گرفته و آن را ارسال کنید .
- سعی کنید به تمامی توصیه ها و مشاوره های واحد بازی سازی ماناتاز برای داکیومنت بازی چه در بک اند و چه در فرانت اند توجه ویژه ای داشته باشید زیراکه این مشاوره ها حاصل تجربیات سالیان سال است و قطعا موفقیت و فروش بازی شما در مارکت جهانی باعث افتخار و موفقیت ماناتاز نیز می باشد.
- در تهیه کردن داکیومنت بازی چه در فرانت و چه در بک اند سعی کنید از سلایق شخصی پرهیز کرده و بیشتر توجه به استانداردهای جهانی داشته باشید.
- مهم ترین و اصلی ترین نکته در بازی سازی و موفقیت یک بازی ایده ی آن بازی می باشد پس سعی کنید چه در ایده ی بک اند بازی خود و چه در ایده ی فرانت اند بازی خود اختصاصی ترین و منحصر به فرد ترین موارد را برگزینید.
- حتما همراه با پروسه ی ساخت بازی پروسه ی تبلیغات بازی را نیز توسط واحد تبلیغاتی ماناتاز استارت بزنید ، زیراکه با ساخت بازی شما تنها 50 درصد راه را رفته اید و 50 درصد راه تبلیغات بازی می باشد . ( برای مشاوره های تبلیغاتی بازی یا می توانید از دوره ی آموزش تبلیغات آنلاین استفاده کنید و یا با شرکت تماس حاصل نمایید.)
- به نکته ی ۲ و ۳ در ابتدای این مقاله نیز توجه ویژه ای داشته باشید .