اندروید استادیو
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 29/07/2022
در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با اندروید استادیو ، ویژگی های آن
و کاربردی که در برنامه نویسی دارد بدهیم همچنین قصد داریم به صورت مقدماتی و
ابتدایی آموزشی را در رابطه با نصب و استفاده از آن برای شروع برنامه نویسی نیز
بدهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .
اندروید استادیو (Android Studio )
اندروید استادیو یکی از جامع ترین و بهترین نرم افزارهای توسعه ی اندروید می باشد .
شما با استفاده از این برنامه می توانید به ساخت و توسعه ی هر نوع اپلیکیشن اندروید بپردازید .
در واقع اندروید استادیو امکان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن های اندروید را به سریع ترین و
بهینه ترین شکل ممکن فراهم کرده است .
اندروید استادیو در سال 2013 برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد و نسخه ی بتای آن به نمایش
عموم درآمد و در سال 2014 ورژن 1.0 آن وارد بازار شد و به صورت حرفه ای فعالیت خود را شروع کرد .
محیط برنامهنویسی اندروید استودیو، بر اساس نرمافزار جتبرینز طراحی شدهاست.
برخی از ویژگی های اصلی Android Studio
- سیستم توسعه و ساخت مبتنی بر Gradle-based که قابلیت انعطافپذیری بسیار بالایی دارد.
- محیطی برای توسعه ی تمامی پلتفرم های اندروید .
- اندروید استادیو به گونه ای است که شما می توانید بدون بیلد کردن برنامه ، در روند اجرا تغییرات لازم را اجرا کنید .
- پشتیبانی از C ++ و NDK
- پشتیبانی داخلی برای Google Cloud Platform و ادغام Google Cloud Messaging و Google App Engine را آسان میکند .
- داشتن پلاگین های بسیار زیاد و گسترده برای توسعه
- ابزارهای Lint برای رفع مشکلات عملکرد، کارایی، سازگاری ورژن ها و مشکلات دیگر
- امنیت و سرعت فوق العاده
- ادغام با ProGuard و قابلیت های App Signing
- پشتیبانی از ساخت برنامه های Android Wear
- پنجره های Wizard مبتنی بر Template برای ایجاد طرح ها و مولفه های رایج اندروید
- ویرایشگر متن بسیار هوشمند که باعث سریع تر شدن روند کدنویسی شما می شود
- شبیه ساز برای نمایش خروجی کد شما در وضوح های مختلف، از جمله Nexus 4، Nexus 7، Nexus 10 و بسیاری از تلفن های اندرویدی دیگر
- پشتیبانی Maven
- پشتیبانی از تعداد زیادی قالب کد و ادغام GitHub
برخی از ویژگی های جدید اندروید استادیو
پشتیبانی از اندروید و java 8
اندروید استادیوی جدید از اندروید 8 پشتیبانی ویژه ای می کند و با استفاده از آن شاهد
جهش و توسعه ای در آیکون ها و فونت ها برای این نسخه بوده ایم به اینصورت که
باعث افزایش سرعت و بهینه سازی شده است .
با استفاده از Adaptive Icon Wizard موجود در اندروید استادیو میتوانید آیکون تطبیقی بسازید.
برای دسترسی به این بخش، بر روی پوشهٔ res/ راست کلیک کرده
و گزینهٔ New را انتخاب کرده و سپس بر روی Image Asset کلیک کرده و
در آخر نیز بر روی (Launcher Icons (Adaptive and Legacy کلیک کنید.
همچنین پشتیبانی از جاوا 8 باعث شده است که شما بتوانید از APIهای
OpenJDK مانند java.time ،java.nio.file و java.lang.invoke و همچنین
کتابخانه های ساخته شده توسط این APIها، در اپلیکیشنهای خود استفاده کنید .
اضافه شدن Kotlin
Kotlin یک زبان برنامه نویسی سازگار با Java می باشد که کدهای
Boilerplate را کاهش میدهد.
همچنین از اکسپشنهای Null Pointer پرهیز کرده و نسبت به جاوا چندین
ویژگی بیشتری را دارا است.
این زبان برنامهنویسی، در مقایسه با Java، رساتر و بهینه تر است
و با استفاده از اندروید استودیو ۳ به بالا ، شما این امکان را دارید
که فایلهای Java را به Kotlin، یا کدهای نوشته شده را بهصورت مستقیم به Kotlin تبدیل کنید .
Instant Apps
Instant Apps همانند اپلیکیشنهای تحت وب هستند که نیتیو نیز می باشند .
Instant Apps، مانند اپلیکیشنهای تحت وب، میتوانند بدون نیاز به نصب و برخلاف
برنامههای معمول اجرا شوند. برای این کار، باید اپلیکیشن خود را به یک
Instant Apps پشتیبانی شده توسط اندروید استودیو ۳ آپدیت کنید.
APK Debugger توسعه یافته
APK Debugger جدید در اندروید استودیو ۳ به بالا، قابلیتهای بهبود یافتهٔ
دیباگینگ را به حداکثر رسانده است .
این ابزار، به شما اجازهٔ دیباگینگ فایلهای APK را در صورتی که قابل اشکالزدایی باشند
حتی در صورتی که با اندروید استادیو کدنویسی نشده باشند را میدهد؛
برای دسترسی به این ابزار می توانید، از طریق منوی File گزینهٔ Profile or Debug APK را انتخاب کنید.
پلاگین جدید اندروید برای Gradle
Android Plugin for Gradle 3.0.0، یک پلاگین جدید و توسعه یافته
برای Gradle میباشد که این توسعه ها عبارتند از:
پیکربندی سریعتر، ران کردن بهتر دیپندنسیها و ساخت بیلدهای سریعتر اپلیکیشنها است.
Emulator
Emulator که با اندروید استودیو ۳ میآید، با توسعه سرعت و عملکرد همراه است .
این بهبود عملکرد شامل پشتیبانی OpenGL ES 3.0 برای API Level 2.4 و بالاتر میباشد.
علاوه بر این، این ویژگی شامل راه آسانتری برای تهیهٔ گزارش از دیباگینگ برنامهٔ در حال اجرا
و همچنین راه سریعتری برای ارسال گزارشهای مربوط به Emulator
میباشد.
آنالیزور APK
در اندروید استودیو ۳، گزینههای فیلترینگ بیشتری مانند Tree View جدید
و همچنین امکان تست فایلهای APK به آنالیزور APK ارائه میشود.
برای استفاده از آنالیزور فایلهای APK ، میتوانید به منوی Build رفته و گزینه
Analyze APK را از میان گزینهها انتخاب و سپس فایل APK خود را اضافه کنید.
آموزش ساخت پروژه در اندروید استادیو
در سمت چپ تصویر شاهد پنجره ای هستیم که شامل گزینه های :
project : نمایش پروژه ها و درون ریزی آن ها
Customize : سفارشی سازی رنگ های بک گراند ، فونت ها و استایل بندی ها
Plugins : افزودن ، پلاگین های مورد نیاز
در وسط صفحه نیز شامل گزینه هایی هستیم که برای باز کردن پروژه و ایمپورت کردن
آن می باشد .
مرحله 2
در مرحله بعدی باید نوع پروژه و اکتیویتی آن را مشخص کنید که شما دقیقا برای
چه پلتفرمی قصد به طراحی اپلیکیشن دارید .
این بخش شامل پلتفرم های زیر می باشد :
Phone and Tablet : تلفن های همراه و تبلت
Wear OS : ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند
Android TV : برای تلویزیون های هوشمند
Automotive : برای خودروهایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند
اکتیویتی ها در این برنامه به معنای قالب های از پیش آماده و طراحی شده هستند
که ما در این بخش نیاز به قالب آماده نداشته و بر روی گزینه ی Empty Activity
کلیک می کنیم .
اپلیکیشن های ساده ممکن است دارای یک اکتیویتی باشند در حالی که یک اپلیکیشن های پچیده تر
میتواند شامل دهها اکتیویتی باشد.
هر اکتیویتی دارای دو بخش xml و زبان برنامه نویسی جاوا یا کاتلین است که xml شامل
المان ها تشکیل دهندهی رابط کاربری صفحه و زبان برنامه نویسی مربوط به کدهای عملکردی مرتبط با آن است.
مرحله 3
مرحله ی بعدی شامل مشخص کردن مشخصات نامی و سایر جزئیات مربوط به اپلیکیشن
است که این مشخصات به شرح زیر می باشد :
Name : از این قسمت نام اپلیکیشن را انتخاب کرده که این قسمت همراه با آیکون آن بر روی
تلفن همراه کاربر نمایش داده می شود .
Package Name : پکیج نیم ها ، نام های اختصاصی ای هستند که برای هر اپلیکیشن به صورت
مجزا استفاده می شود و کاملا باید اختصاصی باشد .
تمام مارکت ها مانند گوگل پلی و بازار از طریق همین نام پکیج ها آپدیت های برنامه های شما را تشخیص
می دهند ؛ زیرا همانطورکه گفته شد مشابه با نام اپ شما ممکن است ده ها اپ دیگر باشد اما مشابه با نام
پکیج تنها و تنها یک اپلیکیشن موجود است .
Package name از دو بخش تشکیل میشود. بخش اول یک نام دامنه شما می باشد و
بخش دوم نام اصلی برنامه است ؛ با این نام گذاری هیچ تشابهی پیش نخواهد آمد زیراکه
ما دو دامین با یک نام و یک پسوند ندارید .
Language : از این قسمت شما می توانید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید که در حال
حاضر زبان برنامه نویسی کاتلین به صورت پیشفرض اندروید استادیو می باشد .
Minimum SDK: با استفاده از این بخش شما مشخص می کنید که اپلیکیشن شما قرار است
حداقل تا چه نسخه ای از اندروید را پشتیبانی کند .
(نکته : در انتخاب این بخش سعی کنید حداقل ترین ها را انتخاب نکنید زیراکه
بسیاری از قابلیت های اپلیکیشن های جدید اندروید توسط نسخه های قدیمی آن پشتیبانی نمی شود
و شما مجبور به وقت گذاری بی جهت برای نسخه های قدیمی هستید .)
مرحله 4
برای استارت پروژه نیاز است تا چندین ابزار و کتابخانه مختلف از مخزنهای آنلاین گرِیدِل و گوگل دریافت شود .
به همین علت بلافاصله عملیات دانلود ابزارها به صورت خودکار آغاز می شود.
یکی از مهم ترین این ابزارها بیلد سیستم Gradle ) Gradle یک بیلد سیستم متن باز و
رایگان است که گوگل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که از این بیلد سیستم در اندروید استودیو استفاده میکند.
بیلد سیستم یا سیستم ساخت، ابزاری ست که طیف وسیعی از عملیات موردنیاز برای توسعه و ساخت
یک نرم افزار از جمله ساخت پروژه، پکیج کردن، فشرده سازی منابع، کامپایل کدها و… را انجام میدهد. ) می باشد .
مشکلی که در دانلود آنلاین ابزارها و کتابخانه ها وجود دارد این است که این برنامه برای کاربران ایرانی مسدود می باشد.
بنابراین نیاز است شما برای فرایند برقراری ارتباط از VPN استفاده کنید .
مرحله 5
ستون سمت چپی که در تصویر مشاهده می کنید ساختار پروژه اندروید را نمایش میدهد.
نحوهی نمایش ساختار پروژه چند حالت دارد که حالت پیش فرض آن Android می باشد.
در این شکل پروژه به دو قسمت کلی app و Gradle Scripts تقسیم میشود.
پوشه ها و فایل ها
پوشهی res حاوی محتویات زیر می باشد :
Drawable : شامل تصاویر استفاده شده در اپلیکیشن و برخی فایلهای xml مانند بیت مپها و …
Layout : شامل لایههای واسط کاربری مانند (activity_main.xml) که از طریق کلاس R.layout قابل دسترسی میباشند.
mipmap : تصاویر مربوط به آیکون اپلیکیشن در این پوشه قرار میگیرد.
Values : فایلهای xml با قالبها (themes.xml)، محتوای آرایهها (strings.xml)، ابعاد و اندازهها (dimens.xml) ، رنگها (colors.xml) و …
Gradle Scripts : شامل تنظیمات پروژه و اندروید استودیو میباشد.
کتابخانهها از مخزنهای google و mavenCentral دریافت میشوند که برای کاربران ایرانی مسدود و نیازمند
VPN هستید .
فایل Module : app شامل اطلاعات پایهی پروژه است از جمله
Minimum API (minSdkVersion)، Target API (targetSdkVersion) و Compile SDK (compileSdkVersion) و ….
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
در زندگی رویاهات را دنبال کن