تجربه کاربری
آخرین به روزرسانی در 03/05/2024
UX مخفف User Exprience به معنای تجربه ی کاربری می باشد.
اگر خاطرتان باشد ما در مقاله ای به توضیحات کاملی در رابطه با UI پرداختیم و بسیاری از افراد مفهوم UI با UX را اشتباه می گیرند.
ما در این مقاله با دادن توضیحات کاملی در رابطه با UX قصد داریم تفاوت این دو را به خوبی شرح دهیم.
(لازم به ذکر است تجربه کاربری در این مقاله بر مبنای سایت و اپلیکیشن است و برای تجربه ی کاربری بازی ما در مقاله ای جداگانه توضیحاتی را ارائه داده ایم.)
همانطور که گفته شد UI همان فرانت و دیزاین یک پلتفرم از قبیل سایت ، اپ یا بازی می باشد ؛ اما تجربه کاربری دقیقا نحوه ی پیاده سازی و نحوه ی دسترسی به این دیزاین می باشد.
بگذارید منظورمان را با یک مثال شرح دهیم : فرض کنید ما یک پنل ثبت نام برای کاربرانمان طراحی کرده ایم ، قائدتا این طراحی و شکل و شمایل فرم ها ، آیکون ها ، رنگ بندی ها ، فونت ها و … بخشی از UI این پنل ثبت نام می باشد ، اما ما در دو بخش UX این پنل ثبت نام را شرح می دهیم :
1- سادگی پر کردن فرم :
پر کردن فرم باید با حداقل فیلد ها باشد و با دریافت کمترین اطلاعات کاربردی از کاربر ، ثبت نام انجام شود که حوصله ی کاربر سر نرود.
2- نحوه ی دسترسی کاربر به فرم :
مرحله ی بعدی نحوه ی دسترسی کاربر به فرم می باشد به اینصورت که شما باید در نظر بگیرید که کاربر با نگاه اول در ورود به وبسایت شما در منوی وبسایت و یا هدر چسبان وبسایت بتواند دکمه ی ثبت نام را ببیند ؛
به گونه ای که دسترسی کاربر به آن به ساده ترین و راحت ترین شکل ممکن با یک نگاه و یک کلیک باشد.
تفاوت UI و UX
طراحی گرافیک یا همان UI در مورد ارتباط احساسی از طریق تایپوگرافی ، رنگ و تصاویر است.
فونت های سریف و رنگ های تیره و کدر ، جدیت را تداعی می کند ، در حالی که فونت های دیگر و رنگ های روشن تمایل به ایجاد حس شادی یا هیجان دارند.
طراحان گرافیک اغلب طراحان احساسی هستند که واکنش های خاصی را در یک کاربر ایجاد می کنند.
طراحی UX همچنین با شکل دادن به احساسات کاربر در ارتباط است ، اگرچه تمایل دارد که تصویری وسیع تر و بزرگتر از تجربه کل کاربر با محصول داشته باشد.
علاوه بر تمرکز بر تایپوگرافی و رنگ مناسب ، طراحان UX همچنین به طراحی حرکت ، لحن محتوا و معماری اطلاعات و سایر موارد توجه دارند.
در واقع طراحان UX عمدتا روی کاربران متمرکز هستند. آنها رابط بین کاربران و محصول را مطالعه می کنند و راه هایی برای اطمینان از پاسخگویی محصول به نیازهای کلیدی کاربر پیدا می کنند.
آنها این کار را با انجام تحقیقات زیادی انجام می دهند.
با کاربران صحبت می کنند و آنها را مشاهده می کنند ، شخصیت ها و داستانهای کاربر ایجاد می کنند، آزمایش قابلیت استفاده روی محصولات و موارد دیگر را انجام می دهند.
نکات مهمی که باید در UX رعایت کنید
1- دسترسی ها :
همانطور که در مثال بالا گفته شد ، یکی از مهم ترین اصول در UX دسترسی ها می باشد و این دسترسی به معنای این است که کاربر در کمترین زمان ممکن و ساده ترین حالت ممکن به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشتنه باشد.
این دسترسی میتواند با نگاه اول کاربر به وجود بیاید و یا می تواند با استفاده از جستجوی کاربر رقم بخورد.
2- محتوای ارزمشند :
دومین نکته ی مهم در تجربه ی کاربری داشتن محتوای ارزشمند است که برای کاربر مفید و جذاب باشد.
شما باید به تولید محتواهای یونیک و کاربردی متناسب با خدمات خود بپردازید نه محتواهای تکراری و بی ارزش.
در واقع یک محتوای خوب از تمامی اصول و قوائد سئو پیروی می کند.
-
3- تنوع :
در تولید محتوا ، طراحی ، چیدمان تا انیمیشن ها از اصل تنوع استفاده کنید و این به این معناست که به عنوان مثال در تولید محتوا تنها از محتوای متنی در مقاله یا برگه استفاده نکنید بلکه سعی کنید در کنار آن از محتواهای تصویری و صوتی نیز استفاده کنید.
تنوع در طراحی و چیدمان یه مقداری تخصصی تر است و به این معنا نیست که هر قسمت وبسایت دارای یک طراحی ، یک ساختار ویک رنگ بندی باشد ، در واقع در این نوع تنوع باید هارمونی سایت حفظ شود و این هارمونی به معنای پیروی سایت از یک طیف و دسته بندی رنگی و ساختاری می باشد.
در مقاله ی رابط کاربری مثال وبسایت ماناتاز را زدیم که در مقالات خود از یک طیف طراحی و از یک طیف رنگی (طیف رنگی طلایی ، زرد ، نارنجی و کرمی) استفاده می کند.
-
4- امنیت و اعتبار
نکته ی بعدی در تجربه ی کاربری داشتن امنیت و اعتبار می باشد به نحوی که کاربران باید در ورود به وبسایت شما و در ادامه به ورود به صفحات دیگر وبسایت شما و حتی در پروسه ی ثبت نام ، حس امنیت و رعایت حریم مادی و معنوی را احساس کنند.
یکی از نیازمندی های این بخش امنیتی گواهینامه ی ssl می باشد.
-
5- سرعت
کاربر باید حداکثر سرعت را در بالا آمدن صفحات و نمایش محتوا تجربه کند و به هیچ وجه کاربر نباید منتظر لودینگ های طولانی شود زیراکه این امر هم یک ضعف بزرگ برای سئو می باشد.
نرخ پرش سایت را بالا برده و هم یک نقص برای تجربه ی کاربری است که باعث حوصله بر شدن سایت است.
-
6- خدمات و امتیاز دهی
رعایت این بخش درون وبسایت یک قانون نیست بلکه یک هنجاری است که در صورت رعایت آن می توانید کاربران وفادارتری را به خود جذب کنید.
منظور از این بخش این است که به کاربران خود خدمات و پوئن های مثبتی را بدهید که در صورت استفاده از خدمات شما به آن دسترسی پیدا کنند.
به عنوان مثال : در مناسبت های مختلف کدهای تخفیفی را برای کاربران خود تعریف کنید که در صورت استفاده از خدمات شما در این زمان بندی های کدهای تخفیف شامل حال آن ها خواهد شد.
7- داده های ساختار یافته
ما در مقاله ای به توضیحات کامل و تخصصی در رابطه با داده های ساختار یافته پرداختیم.
و در واقع این داده ها می توانند هم در دسته بندی UI قرار بگیرند و هم در دسته بندی UX اما نکته ای که آن ها را در دسته بندی تجربه ی کاربری قرار می دهد این است که باعث می شود کاربر احساس متفاوتی نسبت به وبسایت شما برای ورود نسبت به سایر رقبا داشته باشد.
-
8- چیدمان و رعایت اولویت ها
شاید مفهوم دسترسی ها را با این قسمت اشتباه بگیرید اما در واقع منظور ما از این قسمت شکل چیدمان آیکون ها ، محتواها ، هدر ، بادی ، فوتر و بخش های اصلی سازنده ی به عنوان مثال یک وبسایت است.
به عنوان مثال یک وبسایت را در نظر بگیرید قائدتا در یک وبسایت استاندار این است که هدر وبسایت در بالاترین بخش وبسایت و بادی پس از آن و سپس در پایین ترین بخش وبسایت فوتر نمایش داده شود.
یا در منوی وبسایت ما معمولا دکمه ای را تحت عنوان “صفحه ی اصلی” یا “خانه” داریم ؛ این دکمه ی اصلی باید به گونه ای باشد که در ابتدای منو قرار بگیرد و نه در انتهای آن.
همچنین در محتوا اگر بخواهیم مثالی برای چیدمان بزنیم ؛ می توان گفت باید چیدمان محتوا به گونه ای باشد که کاربر با پاراگراف های طولاتی و خسته کننده همراه نباشد بلکه پاراگراف ها کوتاه ، خوانا و شیوا باشند.
-
9- تعامل
تعامل یک اصلی است که معمولا باید در پلتفرم های وبسایت ، اپلیکیشن و بازی رعایت شود.
تعامل در این پلتفرم ها به معنای اشتراک گذاری است.
اجازه دهید اینبار برای بازی مثالی را شرح دهیم:
فرض کنید ما یک بازی در هر سبک دلخواهی را به صورت آنلاین داریم به اینصورت که در بازی کاربران توانایی تقابل با یکدیگر را دارا هستند ، در این بازی باید قابلیتی درج شود که شما بتوانید بازی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و آن ها را به بازی دعوت کنید که بتوانید با دوستان خود نیز به رقابت بپردازید که این دقیقا همان مفهوم تعامل در پلتفرم ها می باشد.
نکته : در واقع مفهوم اصلی تجربه ی کاربری در همین به وجود آوردن احساس متفاوت در کاربران برای استفاده از پلتفرم شما می باشد.
نکته 2 : تجربه کاربری ضعیف در درجه ی اول باعث افزایش نرخ پرس وبسایت شما می شود و باعث می شود کاربران به محض ورود به وبسایت شما و دیدن ناپسند بودن تجربه ی کاربری وبسایت سریعا
از آن خارج شده و دیگر به وبسایت و یا هر پلتفرم شما وارد نشوند.
در وهله ی دوم حتی اگر تجربه کاربری ضعیف باعث بروز نرخ پرش نشود ، صد در صد باعث سر درگمی کاربران شما می شود به نحوی که آن ها از تجربه و مشاهده ی خدمات اصلی وبسایت شما باز می مانند.
فرایند تجربه ی کاربری
جمع آوری اطلاعات:
یکی از مهم ترین فرایندها در تجربه ی کاربری جمع آوری اطلاعات است.
به اینگونه که شما باید در نظر داشته باشید مشتریان و مخاطبان خدمات شما چه کسانی هستند ، چه روحیاتی دارند و معمولا از چه دسته بندی های محتوایی پیروی می کنند.
طرحان UX با استفاده از روش های مختلف مانند مصاحبه، پرسشنامه، مشاهدات میدانی، مطالعه رقبا و… در خصوص محصولی که قرار است طراحی کنند اطلاعات مختلف را جمع آوری می کنند.
تحلیل داده ها:
در این مرحله تحلیل تمامی اطلاعات برای ارزش آن ها در پیاده سازی و کاربری آن ها برای کاربران بررسی می شود.
معماری اطلاعات:
طراحان تجربه کاربری دیتاها و اطلاعات مختلف را سازماندهی و معماری می کنند و نهایتا نقشه ای از وبسایت ، اپلیکیشن و یا بازی ای که در برگیرنده صفحات مختلف آن و ارتباط آن ها با هم می باشد را تهیه می کنند.
تعاملات :
در این فرایند طراحان UX به دنبال این مسئله باشند که کاربران معمولا به دنبال چه چیزی هستند و حال در مرحله ی بعدی دسته بندی هایی که به دنبال آن هستند را با چه کلمات و چه شیوه هایی جست و جو می کنند.
تست :
تست ها برای اطمینان از طراحی های انجام شده گرفته می شوند.
این تست ها شامل تست هایی از قبیل A/B ، تست کاربری پذیری ، تست 5 ثانیه ، تست های دسترسی پذیری و … می باشند.
جمع بندی
ما در نهایت برای تجربه ی کاربری باز قصد تاکید بر یادگیری تجربه ی کاربری را داریم.
تجربه ی کاربری یک سری استانداردهای ثابتی را دارد و یک سری استانداردهایی که مجموعه و نوع خدمات شما برای آن تعیین می کند.
تکلیف استانداردهای ثابت که مشخص است اما استانداردهای وابسته دقیقا با تعامل با کاربران و با تجربه ی زیاد بدست می آید.
در واقع اصل رابط کاربری و تجربه ی کاربری از دیدگاه ماناتاز در آموزش و کلاس آموزشی نیست بلکه در دیدن و تجربه کردن است.
این به این معناست که شما انقدر باید با وبسایت های و پلتفرم های مختلف بر بخورید که بر اساس تجربه بتوانید یک تجربه ی کاربری استاندارد را پایه گذاری کنید.
Thanks for the good article, I hope you continue to work as well.