در این مبحث قصد داریم به بررسی یکی از مهم ترین چالش های کاربران خود بپردازیم.
این چالش چیزی نیز به غیر از تفاوت در تعرفه ی بازی سازی.
شما برای مشاهده ی تعرفه ی بازی سازی ماناتاز می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.
اما در این برگه موردی که ما قصد بررسی آن را داریم این است که چرا انقدر در تعرفه ی بازی سازی بین شرکت ها و استادیوهای مختلف بازی سازی تفاوت وجود دارد.
تا پایان با ما همراه باشید تا به صورت کاملا تخصصی پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

لازم به ذکر است در پایان این مقاله به عنوان یک جمع بندی کلی و یک خلاصه برای این مبحث ، مدیر عامل محترم شرکت ایرانیان ماناتاز جناب آقای مهرشاد شادان مهر ، توضیحاتی را در قالب یک ویدیو ارائه داده اند.

منظور از تفاوت در تعرفه ی بازی سازی چیست ؟

زمانیکه شما قصد سفارش بازی را دارید ، قطعا برای مطمئن شدن از مناسب ترین تعرفه از چندین و چند شرکت مختلف یا گروه های بازی سازی مختلف تعرفه ای را دریافت خواهید کرد.
و بعضا در مبحث بازی سازی اختلاف تعرفه ها بین شرکت ها مختلف ، نسبتا بالا می باشد.

اما چرا ؟

بازی سازی یکی از پیچیده ترین و تخصصی ترین فیلدهای حوضه ی برنامه نویسی و نرم افزار است.
و به صورت کلی تعرفه های بازی سازی معمولا از سایر خدماتی همچون طراحی سایت تا طراحی اپلیکیشن بالاتر می باشد.
به همین نسبت پیچیدگی های پشت صحنه ی بازی سازی و جزئیات آن نیز بسیار بالا می باشد.
برخی از این جزئیات عبارتند از :

و …

ما در رابطه با تمامی این جزئیات طبق لینک های داده شده به صورت تخصصی در مقالات جداگانه ای توضیحاتی را ارائه داده ایم.
حال ما پاسخ سوال را با سوال می دهیم.

آیا شما به عنوان یک مشتری از تمامی موارد بالا که تنها بخشی از جزئیات بازی سازی می باشد ، به اندازه ای آگاهی و تسلط دارید که بتوانید کیفیت انجام آن ها برای بازی خود را در مرحله ی ثبت سفارش به شرکت مربوطه تشخیص دهید ؟

پس در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

از کجا از شرکت مورد نظر مطئن شویم ؟

قبل از هر چیزی و اصلا رسیدن به مرحله ی سفارش شما نیاز دارید که یک سری اعتبار سنجی هایی از شرکت مورد نظر انجام دهید ، تا پس از آن بازی خود را برای بررسی تعرفه و مدت زمان تحویل شرح دهید.

اما این اعتبار سنجی ها شامل چه چیزهایی می شود ؟

۱- نمونه کارها و سابقه ی شرکت در بازی سازی :

در درجه ی اول سابقه ی شرکت در زمینه ی بازی سازی و نمونه کارهای آن را بررسی کنید.
(مطمئن شوید که نمونه کارها حتما متعلق به همان شرکت باشد و از حضور نام شرکت مورد نظر در بازی اطمینان حاصل کنید ؛ زیراکه برخی از شرکت ها نمونه کارهای دیگران را به نام خود ارائه می دهند.)

۲- مجوزهای شرکت مربوطه :

قطعا مجوزها و گواهی های هر شرکت نشان دهنده ی اعتبار و ارزش یک شرکت می باشد.
و قائدتا زمانی که یک شرکت مجوزهای مرتبط و پی در پیی را برای ارائه داشته باشد ، خیال مشتری از بابت اعتماد سازی و اعتبار یک شرکت راحت است.
( به پیگیری صحت مجوزها توجه ویژه ای را داشته باشید.)

۳- مشاوره و پشتیبانی :

در هر نوع خدماتی مشاوره و پشتیبانی دو اصل کاملا بدیهی و بسیار مهم است.
در مسئله ی پشتیبانی که قائدتا ، میزان پشتیبانی بازی برای رفع مشکلات فنی – تخصصی و امنیتی در قرارداد شما مشخص می شود.
به عنوان مثال این میزان پشتیبانی برای قراردادهای بازی سازی ماناتاز بین ۶ ماه تا ۱ سال است.

اما بحث مشاوره دقیقا چیزی است که شما قبل از سفارش بازی و حتی در حین پروسه ی بازی دریافت خواهید کرد.
و خب مشاوره ی ماناتاز برای تمامی خدمات خود از پروسه ی ساخت تا پروسه ی تبلیغات رایگان می باشد.
اما رایگان بودن تنها کافی نیست و کیفیت مشاوره نیز بسیار مهم است.
قضاوت کیفیت مشاوره با شما و خود با مقایسه ی مشاوره ها ، بهترین ، کاربردی ترین و جامع ترین مشاوره را انتخاب کنید.

۴- جامعیت مجموعه :

جامعیت یک مجموعه به خصوص در فیلد بازی سازی بسیار مهم است.
زیراکه در بازی سازی تمام کار شما فقط در ساخت بازی خلاصه نمی شود.
و ساخت بازی شاید ۵۰ تا ۶۰ درصد کار می باشد.
سایر پروسه ی کار در تبلیغات می باشد.
ماناتاز تیم خدماتی کاملی را از انیمیشن سازی تا تبلیغات دارد و هر آنچه را که برای رسیدن به موفقیت بازی نیاز است با ماناتاز می توانید تجربه کنید.
اهمیت این جامعیت در دو چیز است :

  • ۱- وقتی تمامی سفارشات شما از بازی تا تبلیغات به یک مجموعه باشد شما قائدتا هزینه ی کمتری را پرداخت خواهید کرد.
  • ۲- مدیریت و سازماندهی کل یک پروژه ، قطعا زمانیکه تمامی پروسه های ساخت تا انتشار آن توسط یک مجموعه انجام شود ، بسیار راحت تر و نتیجه بخش تر می باشد زیراکه آن مجموعه بهتر به تمامی بخش های بازی مشرف است و در نتیجه تبلیغات را بهتر می تواند مدیریت کند.

۵- قدرت مجموعه در بازی سازی :

یکی از اعتبار سنجی های دیگری که شما در قدرت مجموعه ی مورد نظر میتوانید بکنید ، ابعاد توانایی های آن ها در بازی سازی است.
به عنوان مثال از مجموعه ی مورد نظر بپرسید که آیا در برای تمامی سیستم عامل ها از اندروید و ios تا وب ، کنسول و واقعیت مجازی ، بازی سازی را انجام میدهند یا فقط برای سیستم عامل خاصی.
یا از آن ها به بپرسید توانایی پیاده سازی هر سبک بازی سازی در هر ابعادی را دارند یا فقط بازی های کوچک و سبک های خاصی از بازی سازی را کار خواهند کرد.

این پرسش ها به شما کمک می کند که هر چه بیشتر با قدرت و توانایی های مجموعه ی مورد نظر در بازی سازی آشنا شوید.

ماناتاز در تمامی سبک ها و برای تمامی سیستم عامل ها و پلتفرم ها پروسه ی بازی سازی را انجام می دهد.

۶- تعداد پرسونل واحد بازی سازی :

از تعداد پرسونل واحد بازی سازی هر مجموعه ای نیز اطمینان حاصل کنید.
از آن ها بپرسید که چند نفر در واحد بازی سازی مشغول به کار بوده و هر کدام از آن ها چه وظیفه ای را انجام می دهند.
این پیگری باعث پی بردن به این موضوع می شود که شما آگاه شوید تعداد سفارشات آن مجموعه ، تجربه ی آن ها و وسعت آن ها چقدر است.

در حال حاضر ماناتاز دارای سه تیم بازی سازی می باشد که هر کدام از این تیم ها متشکل است از یک بک اند کار و سه گرافیست دوبعدی و سه بعدی.

۷- قراردادها :

از مجموعه ی مورد نظر یک نسخه ی خام قراردادهای بازی سازی را بخواهید.
بسیار مهم است که شما بدانید که یک مجموعه چه تعهداتی را در قراردادهای خود به شما می دهد.

عوامل موثر در تعرفه ی بازی

خب تمامی ۷ موردی که در بالا گفته شد ، تازه اول راه است.
و تمامی این ۷ مورد تازه به شما کمک می کند که متوجه شوید ، آیا مجموعه ی مورد نظر صلاحیت ثبت سفارش شما را دارد یا خیر.
اما قصد ما در ادامه اطمینان خاطر کسب کردن از تعرفه ی ارائه شده توسط مجموعه است.
خب همانطور که می دانید شما برای تعرفه گیری بازی خود دو راه دارید :

۱- بازی مشابه با بازی ای که مد نظر دارید برای مجموعه ارسال کرده و تعرفه  و زمان تحویل آن را خواهید فهمید.

۲- داکیومنت بازی خود را برای مجموعه شرح داده و تعرفه ی بازی خود را به صورت دقیق متوجه خواهید.

(پیشنهاد ماناتاز صد در صد گزینه ی ۱ است ، زیراکه اگر گزینه ی ۲ را انتخاب کنید ، ممکن است پس از تعرفه ی ارائه شده به هر دلیلی شما قصد ثبت سفارش را نداشته باشید اما داکیومنت و ایده ی خود را در اختیار مجموعه ی مورد نظر قرار داده اید.)

حال پس از ارائه ی تعرفه توسط مجموعه مورد نظر و متوجه شدن تفاوت قیمت در تعرفه ی مجموعه های مختلف با مقایسه کردن از کجا متوجه بشویم کدام تعرفه بهینه است ؟

با بررسی موارد زیر خود به صورت اتوماتیک وار پاسخ این سوال را یافت خواهید کرد.

(اما قبل از هر چیزی بدانید اگر تنها و تنها به دنبال قیمت باشید و تنها ملاک شما قیمت باشد و موارد زیر را در نظر نگیرید ، مطمئنن با خروجی دریافتی ، بازنده ی این میدان هستید.)

۱- موتور بازی

در درجه ی اول باید موردی که بررسی کنید موتور بازی سازی است.
قطعا تفاوت در موتور بازی برای ساخت بازی در خروجی و کیفیت گرافیکی بازی تا کیفیت فیزیک و گیم پلی بازی تاثر گذار خواهد بود.
به عنوان مثال ساخت یک بازی مشابه با استفاده از موتور بازی سازی یونیتی ممکن است ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ باشد و ساخت همان بازی با موتور آنریل انجین ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ .
و این تفاوت قیمت همانطور که گفته شد به علت خروجی متفاوت این موتور ها و سختی کار با آن ها می باشد.

(نکته : انتخاب موتور بازی سازی برای هر بازی متناسب با سبک ، گرافیک و پیچیدگی آن متفاوت است.
به عنوان مثال نمی توان گفت ، چون آنریل انجین یکی از بهترین موتورهای بازی سازی جهان است ، پس باید تمامی بازی ها با آن ساخته شود.)

ماناتاز با سه تا از بهترین موتورهای بازی سازی جهان شامل :

کار خواهد کرد و متناسب با سبک ، گرافیک ، سیستم عامل ، فیزیک و سایر جزئیات بازی انتخاب بهترین موتور را به شما پیشنهاد می کند.

۲- گرافیک و مدل سازی پروژه

نکته ی دوم که بسیار در تعرفه نیز تاثیرگذار است و البته شفاف سازی آن نیز بسیار دشوار است مدل سازی و گرافیک پروژه است.
برخی از شرکت ها در مدل سازی پروژه های گیم چه دو بعدی و چه سه بعدی از مدل ها و Asset های آماده استفاده می کند.
در واقع در این حالت بازی شما از حالت اختصاصی خارج شده و دارای یک گرافیک از پیش طراحی شده می شود.
به همین علت پی بردن به این موضوع بسیار مهم است زیراکه ممکن است ، تفاوت در قیمت از این موضوع برگرفته شده باشد.

(نکته : فهمیدن و پی بردن به این موضوع که یک مجموعه از مدل آماده استفاده می کند یا خیر بسیار دشوار یا تقریبا غیر ممکن است.
زیراکه هر مجموعه ای ادعای این را خواهد کرد که از مدل های اختصاصی استفاده می کند.
در واقع این موضوع پس از آماده سازی بازی شما به صورت کامل شفاف خواهد شد که در اینصورت نیز ، کار از کار گذشته و شما سفارش خود را ثبت کرده اید.
پس راه حل چیست ؟
این موضوع را معمولا از اختلاف قیمت فاحش میتوان متوجه شد.
به عنوان مثال زمانیکه یک مجموعه ی تعرفه ی یک بازی ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی را ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ می گوید ، شما به راحتی می توانید حدس بزنید که یه جای کار ایراد دارد.
و این ایراد کار دقیقا در استفاده از مدل ها و پروژه های آماده می باشد.)

۳- فیزیک و گیم پلی بازی

شاید بررسی این مورد و پی بردن به آن یکی از تخصصی ترین مباحث در این بررسی ها باشد.
و قطعا شما باید اطلاعات کاملی را در رابطه با گیم پلی و فیزیک بازی داشته باشید تا بتوانید به تفاوت آن پی ببرید.
به صورت تخصصی در مقالات مربوطه به هر دوی این مباحث ، توضیحات کاملی ارائه شده است که لینک آن در بالا وجود داشته و می توانید مقالات را مطالعه کنید.
اما به طور کلی موتور بازی ، کدنویسی بک اند بازی و انتخاب فیزیک مورد نظر برای بازی تاثیر مستقیمی را با این موارد دارد.

(نکته : مانند مورد قبلی پی بردن و فهمیدن این موضوع نیز بسیار دشوار و تقریبا برای شما غیر ممکن است.
چراکه برای این موضوع نیز هر مجموعه ای ادعای این را خواهد کرد که بهترین فیزیک و گیم پلی را برای شما خواهد ساخت.
به همین خاطر شما با پرسیدن برخی از سوالات می توانید اطلاعات بیشتری را در اینباره کسب کنید :

  • از چه موتوری برای ساخت بازی استفاده می کنید ؟
  • از چه فیزیکی برای ساخت بازی استفاده می کنید ؟
  • دلیل استفاده ی شما از این فیزیک چیست ؟

همچنین لازم به ذکر است شما با ارائه ی و نوشتن یک داکیومنت دقیق و حرفه ای می توانید به نحوی این موضوع را بهتر برای مجموعه ی مورد نظر شفاف سازی کنید.
زیراکه همانطور که گفته شد شما تفاوت این موضوع را در خروجی حس خواهید کرد.
به عنوان مثال یک بازی فوتبال را فرض کنید.
در این بازی حرکت توپ ، اصطکاک آن ، سنیگنی و نحوه ی برخورد آن با جسم های مختلف تا شتاپ و گرانش آن ، تماما مواردی است که در فیزیک یک بازی مورد بحث قرار می گیرد.)

۴- آنلاین سازی بازی

یکی دیگر از موارد تخصصی تاثیرگذار بر تعرفه ی بازی نحوه ی آنلاین سازی بازی می باشد.
بازی های آنلاین و مولتی پلیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بسیاری از بازی ها با این قابلیت سفارش داده می شوند.
به همین علت توجه به نحوه ی آنلاین سازی بازی شما بسیار مهم است.
ما سرویس های آنلاین سازی بسیاری داریم و همچنین پیکیج های آنلاین سازی در هر موتور بازی به شکل های مختلفی وجود دارد.
همچنین سرویس های آماده ای برای آنلاین سازی بازی مانند گیم سرویس و گیمینگ کلود نیز وجود دارد که می توانند پروسه ی آنلاین سازی بازی را انجام دهند.

اما تفاوت در این ها دقیقا در چیست ؟

تفاوت در سرویس های آنلاین سازی می تواند به شکل کاملا قابل توجهی در سرعت بخش آنلاین بازی تاثیرگذار باشد.
همچنین میزان هزینه ای که شما برای آن ها می کنید در تعداد کاربر همزمان بازی تاثیر گذار است.
به عنوان مثال یک سرور و یک سرویس ، کشش ۱۰۰ کاربر همزمان را دارید و یک سرویس کشش ۱۰۰۰۰ کاربر همزمان.

(نکته : بحث در رابطه با سرویس های آنلاین سازی بازی و مزایا و معایب هر کدام بسیار مفصل است.
همچنین مبحث بسیار تخصصی ای می باشد و باز وابسته به هر بازی ، سرویس انتخابی می تواند متفاوت باشد.
به همین علت برای پی بردن به بهترین گزینه برای این موضوع شما باید از واحد مربوطه ی مجموعه ی مورد نظر یک مشاوره ی حرفه ای و کامل را بگیرید.
و مطمئنن همین امر که مجموعه ی مورد نظر متوجه شود شما به اهمیت این موضوع آگاه هستید ، باعث می شود که انتخاب بهتر و دقیق تری برای آنلاین سازی بازی شما بشود.
اگر مجموعه ای به شما گفت که ما فقط از طریق تنها یک متد آنلاین سازی خاص بازی شما را آنلاین خواهیم کرد ؛ قطعا برای دریافت مشاوره از مجموعه های دیگر نیز کمک بگیرید.
زیراکه مجموعه ی مورد نظر در این حالت تنها از متد خود دفاع کرده و تنها مزایای آن متد را به شما خواهد گفت.)

جمع بندی نهایی