معرفی نوع بازی

طراحی بازی برای کودکان قطعا یکی از مهم ترین و حساس ترین سبک های بازی سازی می باشد ، زیراکه برای این گروه سنی بسیار تاثیر گذاری بازی بالا و مهم می باشد .

طراحی بازی برای کودکان ، سبک نیست بلکه تنها رعایت یک سری استانداردها برای این گروه سنی است و در طراحی بازی برای این گروه سنی بسیار تلاش می شود که کودکان آموزشی را ببیند و یا اگر بازی در قالب سرگرمی است باید بسیار دقت شود که دور از خشونت و هیجانات بیش از حد باشد .

امروزه طراحی بازی برای این گروه سنی یکی از مهم ترین و اصلی ترین چالش های یک جامعه و صنف بازی سازان می باشد و شرکت ایرانیان ماناتاز مفتخر است که در این زمینه با ایده های ناب ، کاربردی و جذاب برای کودکان همراه شما خواهد بود .

ایده ی های کمکی

( طراحی و سفارش بازی برای کودکان میتواند در سبک های زیر باشد که توضیحات هر کدام از آن ها به مختصر میپردازیم.)

بازی های آموزشی

قطعا اصلی ترین و مهم ترین دسته بندی و سبک های بازی سازی برای کودکان دسته بندی آموزشی می باشد و اگر دقت کنید بیشتر بازی های ساخته شده برای گروه سنی ۳ تا ۱۰ سال سعی در آموزش و یاد دادن مفهومی را برای کودکان دارد ، زیراکه این گروه سنی، گروه سنی ای مهم ترین و اصلی ترین گروه سنی برای یادگیری و شخصیت سازی فرد است و بازی سازی یکی از اصلی ترین رسانه های فرهنگ سازی می باشد.

نکته ی بعدی که در دسته بندی بازی های آموزشی وجود دارد ، جذابیت آن می باشد، همانطور که می دانید در این گروه سنی تمرکز اصلی کودک بر روی بازی و سرگرمی است و معمولا کودکان علاقه ای به مطالعه و آموزش های پی در پی و سنگین را نخواهند داشت، به همین خاطر باید جریان آموزش در بازی به گونه ای باشد که تلفیقی با سرگرمی را ایجاد کند و کودک از جریان یادگیری خسته نشود.

برخی از ایده های سفارش بازی آموزشی برای کودکان به شرح زیر می باشد :

بازی های معمایی

بازی های معمایی دومین سبک پر طرفدار و پر بازده برای گروه سنی کودکان می باشد و بسیار می تواند در سبک های متنوع و جذابی طراحی شود.

در بازی های معمایی مهم ترین نکته تقویت ذهن کودکان با استفاده از معماهای ساده و قابل فهم است ، پس می توان نتیجه گرفت اولین نکته ای که در طراحی بازی معمایی برای کودکان باید به خاطر داشته باشید ، ساده و قابل فهم بودن معماها می باشد ، زیراکه در این سن قدرت حل کردن و ذهن فرد کامل نشده است.

دومین نکته نییز مانند دسته بندی آموزشی می باشد و به اینصورت است که معماها باید مملو از سرگرمی و در قالب انیمیشن های هیجان انگیز و محیط گرافیکی جذاب طراحی شوند که ذهن کودک خسته نشود.

بازی های زیر بهترین مثال عناوین معمایی برای کودکان هستند :

بازی های سرعتی - تمرکزی

یکی دیگر از محبوب ترین دسته بندی های در سفارش بازی برای کودکان دسته بندی بازی های سرعتی – تمرکزی می باشد، مهم ترین تاثیری که این بازی ها بر روی کودکان دارند بالا بردن سرعت تمرکز و عکس العمل آن ها می باشد و باعث می شود، قدرت تصمیم گیری و واکشن ذهن کودک بالا برود.

بازی های سرعتی و تمرکزی مزیت دیگری که دارند ، جذابیت و چالش بر انگیز بودن آن ها می باشد و در این سری بازی ها شما می توانید به بهترین شکل ممکن کودک را به تقابل با دوستان و سایر کودکان دعوت کنید و قطعا کودک از شرکت در این رقابت ها به صورت آنلاین لذت برده و ترقیب به بازی مجدد می شود.

از مهم ترین بازی های در این دسته بندی می توان به بازی های شرکت ketchapp  اشاره کرد :

لازم به ذکر است بازی میلیون بال ماناتاز نیز در این دسته بندی قرار دارد.

بازی های خلاقانه

طراحی بازی برای کودکان در دسته بندی خلاقانه ، سبکی است که خلاقیت کودک را تقویت می کند ؛ ما در سبک بازی های خلاقانه بازی هایی را داریم که خلاقیت آن ها در پیچیدگی دنیای بازی است ، اما در این دسته بازی ها برای کودکان باید شدیدا به این نکته توجه شود که بازی خلاقیت خود را در عین سادگی و رسایی بروز دهد.

خلاقیت می تواند در گرافیک بازی ، گیم پلی بازی ، فیزیک بازی و انیمیشن های بازی باشد نه در سختی و پیچیدگی بازی.

گرافیک – گیم پلی و سیستم عامل

گرافیک

بر خلاف سایر سبک های بازی که متناسب با سبک بازی گرافیک برای آن ها نیز بسیار حائز اهمیت بود در بازی های مناسب برای کودکان ، حرف اول را خلاقیت و ایده ی بازی می زند.

اما قطعا مانند هر سبک دیگری در این سبک گرافیک نیز بسیار حائز اهمیت و حیاتی می باشد اما اهمیت گرافیک در دو بعدی یا سه بعدی بودن آن نیست (هر چند که همیشه گرافیک سه بعدی باعث جذابیت بیشتر یک بازی می شود) بلکه تنوع و طراحی گرافیکی است که بسیار حائز اهمیت می باشد.

منظور از تنوع گرافیکی در استفاده از رنگ های شاد و مناسب کودکان (برای درک بهتر این موضوع می توانید به مقاله ی رنگ بندی بازی مراجعه کنید ، تا درک بهتری را از رنگ ها و تاثیر آن ها داشته باشید) ، طراحی مدل ها و کارکترهای جذاب و فانتزی ، UI و UX ساده و جذب کننده و در نهایت انیمیشن های پویا و کودکانه می باشد.

در هر کدام از سبک های پیشنهاد شده در بالا گرافیک پیشنهادی برای آن را نیز شرح خواهیم داد :

  • سبک آموزشی : گرافیک دو بعدی 
  • سبک معمایی : گرافیک دو بعدی 
  •  سبک سرعتی – تمرکزی : گرافیک سه بعدی 
  • سبک خلاقانه : گرافیک سه بعدی 

( لازم به ذکر است در تمامی سبک های گرافیکی پیشنهادی عرف و قالب بازی در نظر گرفته شده است و قانونی وجود نداشته و در نهایت وابسته به ایده ی شما و جزئیات آن می باشد که سبک گرافیک بازی نیز دچار تغییر می شود.)

گیم پلی

گیم پلی بازی کودکان کاملا متناسب با سبک گرافیکی آن است ؛ اما قائدتا همانطور که می دانید بازی های سبک آموزشی و گرافیکی گیم ساده و تخته ای را دارند و در بازی هایی با گرافیک سه بعدی گیم پلی کمی پیچیده تر است.
(هر چند که این یک قانون نبوده و آموزش و معما می تواند در هر سبکی باشد.)

جزئیات گیم پلی مانند فیزیک بازی از آپشن ها و گزینه های اضافی است که صرفا باعث افزایش هزینه ی سفارش بازی برای کودکان می شود و پیشنهاد ما این است که شما ، قالب هزینه و سرمایه گذاری را بر روی ایده ی بازی و جذاب تر کردن گرافیک آن بکنید.

اما پیشنهاد در استفاده و انتخاب گیم پلی بازی از گیم پلی های فانتزی و خلاقانه استفاده کنید و اصلا در این دسته بندی از بازی اهمیتی نیست که گیم پلی شما به طور حتمی از قوانین فیزیک پیروی کند.

گیم پلی هایی که معمولا مورد توجه بیش از حد کودکان قرار می گیرد گیم پلی های تخیلی و فانتزی است که کودکان را به وجه می آورد ؛ به عنوان مثال اگر بازی و ایده ی شما کارکتر محور و سوم شخص یا اول شخص باشد ؛ داشتن توانایی های شگفت انگیز و قهرمانانه توسط آن کارکتر می تواند برای کودک بسیار جذاب باشد.

سیستم عامل

همانطور که گفته شد این سبک بازی ها معمولا دارای پیچیدگی خاصی نمی باشد و مهم ترین نکته در آن ایده پردازی مناسب است و بیشتر از همه خلاقیت حرف اول را می زند ؛ پس برای پردازش آن نیاز به سخت افزار قدرتمندی نیست و بهترین گزینه ی پیشنهادی توسط ما برای این سبک بازی ها ، سیستم عامل اندروید و IOS می باشد.

یکی از دلایل همانطور که گفته شد عدم نیاز به سخت افزار قدرتمند تر برای پردازش است و دلیل دوم در راحتی و قابل دسترس بودن تلفن های همراه برای کودکان است به گونه ای که نحوه ی کار کردن با آن ها نیز برای کودک ساده بوده و کودک به راحتی آن را فرا می گیرد .

موفقیت و محبوبیت این سبک بازی در مارکت ایرانی و جهانی

متاسفانه مانند هر سبک دیگری ، سبک کودکانه نیز به قدری که در مارکت بین المللی به آن توجه می شود در مارکت داخلی به آن کمتر توجه شده و محوبیت آن مخاطبان خاص هستند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در سالیان اخیر نیز ما شاهد گسترش توجه بیشتری به گروه سنی کودکان در تمامی گروه سنی های رسانه ای بوده ایم و این به این معناست که سبک بازی سازی نیز برای این سن در حال رشد است.

مهم ترین نکته ای که باید توجه بسیار زیادی به آن داشته باشید در این است که چه در خارج از کشور چه در داخل این دسته بندی بازی ها دارای کمترین و خاص ترین مخاطبان هستند و شما نباید به عنوان مثال توقعی که از فروش یک بازی در دسته بندی اکشن و بزرگسال دارید از یک بازی در گروه سنی کودکان نیز داشته باشید.

دلیل اصلی این موضوع در این است که بازی هایی با دسته بندی بزرگسال را ، هر گروه سنی از نوجوانان تا میان سالان بازی می کنند و در صورت موفق بودن بازی ، برای اکثریت افراد جذاب است اما بازی های مناسب برای کودکان تنها و تنها برای کودکان جذاب و هیجان انگیز است پس قائدتا مخاطبان آن ها بسیار محدود و خاص هستنند.

همچنین نکته ی دیگری که وجود دارد در درآمدزایی و شیوه ی تبلیغات برای بازی هایی با این گروه سنی است و شما در این دو مورد نیز محدود تر خواهید شد.

در روش های تبلیغاتی باید روش هایی را بر گزینید که حداقل مخاطب آن ها والدین کودکان باشند نه قشر جوان  یا نوجوان.

به عنوان مثال ، تبلیغات سایت و سئو برای این دسته مناسب نبوده و بهترین متد تبلیغاتی برای این گروه تبلیغات شبکه های اجتماعی و تبلیغات مارکت های انتشار اپلیکیشن داخلی و خارجی است.

نکته ی بعدی در روش های درآمدزایی است که باز در این نکته تفاوت فاحشی بین سایر گروه های سنی است و این تفاوت را با یک مثال شرح می دهیم.

به عنوان مثال همانطور که می دانید یکی از روش های درامدزایی از بازی ، پرداخت های درون برنامه ای می باشد ، قطعا تمایل قشر جوان و نوجوان به پرداخت در یک بازی بسیار بیشتر است اما گروه سنی کودک اگر هم چراغ سبزی به پرداخت درون یک بازی انجام دهد باز پرداخت آن به والدین آن بستگی دارد که معمولا والدین نیز با پرداخت پول برای بازی میانه ی خوبی را ندارند. 

( البته این موضوع برای دسته بندی آموزشی متفاوت است و اگر والدین متوجه شوند که کودک قرار است موضوعی را یاد بگیرد مطمئنن بهای آن را نیز پرداخت خواهند کرد.)

خلاصه
طراحی و ساخت بازی برای کودکان
نوع خدمات
طراحی و ساخت بازی برای کودکان
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
اصفهان - خیابان ابوریحان بیرونی, Telephone No.02128425884
حوزه
کل کشور
توضیحات
طراحی بازی برای کودکان در تمام سیستم عامل ها با مشاوره ی تخصصی در انتخاب سبک بازی سازی ، گرافیک و گیم پلی برای این گروه سنی 3 تا 10 سال