طراحی اپلیکیشن به یکی از پر طرفدارترین پلتفرم های تبلیغاتی و خدماتی تبدیل شده است.
به گونه ای که برخی از افراد ترجیج می دهند به جای استفاده از وبسایت با اپلیکیشن خدمات خود را ارائه دهند.
راه های درآمدزایی از اپلیکیشن نیز بسیار متنوع است که در نتیجه این امر به شما تضمین این موضوع را نیز می دهد که با ارائه ی یک اپلیکیشن کارآمد در مارکت جای هیچ نگرانی برای درآمدزایی از آن وجود ندارد.
تا پایان این برگه با ما همراه باشید ، تا مراحل طراحی اپلیکیشن را ارائه دهیم.

اپلیکیشن چیست ؟

با گذشت زمان و تغییر نیاز بازار جهانی ، توسعه دهندگان ، استراتژی جدیدی برای طراحی اپلیکیشن های خود در نظر گرفتند. 

آن ها با بررسی نیاز های عمومی مردم مانند غذا خوردن، خرید کردن، نیاز به ورزش کردن و کاربری های سلامتی و غیره به این نتیجه رسیدند که می توانند با ساخت اپلیکیشن های هدفمند در انواع فروشگاهیخدماتی شرکتی و … به این نیاز ها پاسخ موثر بدهند. 

همین خط مشی باعث شد تا اپلیکیشن ها آن حالت ساده ی خود را از دست بدهند و ماهیتی پیچیده و حرفه ای به خود بگیرند.

امروزه اپلیکیشن ها همه جا وجود دارند.
در کامپیوتر ها، در گوشی های هوشمند تا حتی تلویزیون ها و …
بسیاری از کار های روزمره ی ما از طریق اپلیکیشن ها انجام می شود ؛ مسئله ای که شاید بشر بیست سال پیش هیچگاه نمی توانست تصور کند.

اپلیکیشن ها در چه سیستم عامل هایی اجرا می شوند؟

قبل از اینکه سیستم عامل های مخصوص گوشی های هوشمند به وجود بیایند؛ چیزی با این عنوان وجود نداشت و در واقع می توان گفت گوشی ها فاقد سیستم عامل بودند. 

موبایل های اولیه تنها قابلیت برقراری تماس را به شما می دادند اما با پیشرفتشان توانستند  برخی امکانات رفاهی را نیز به خود اضافه کنند.

با پیشرفت سریع فن آوری ما شاهد پیدایش سیستم عامل های اندورید و IOS بودیم که امروزه سلاطین سیستم عامل گوشی های هوشمند به حساب می آیند.

در واقع وقتی کارشناسان حوزه ی فن آوری ، عطش مردم برای استفاده از گوشی های هوشمند را مشاهده کردند تصمیم به طراحی اپلیکیشن های مختلف گرفتند.
اما نبود محیط مناسب برای این اپلیکیشن ها مانع از اجرای موثر آن ها می شد.

تقریبا از سال ۲۰۰۷ که اولین گوشی های همراه لمسی وارد بازار شدند.
طراحی یک سیستم عامل پیشرفته جهت راحت تر کردن کارایی این گوشی ها مطرح شد. 

به دنبال این موضوع تقریباً از سال های  ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ سلطنت سیستم عامل های اندروید و IOS آغازشد.

 در این بین سیستم عامل هایی مانند بادای سامسونگ و Windows Phone مایکروسافت نیز عرضه شدند ؛ ولی هیچ کدام نتوانستند رقیبی جدی برای اندروید و آی او اس محسوب شوند. 

می توان یکی ازمهمترین رموز موفیت این دو سیستم عامل را آپدیت های مکرر و توسعه ی  آن ها دانست.
اگر الان نسخه های اولیه ی اندروید و IOS را مشاهده کنید شاید به نظرتان خنده دار بیایند ؛ اما همین تغییرات و بهبود های موثر در این سیستم عامل ها باعث شد که کاربران همواره با آن ها احساس راحتی کنند و از آن ها زده نشوند. 

با توجه با آمار رو به رشد و مثبت این دو سیستم عامل از کمپانی های گوگل و اپل بعید است به این زودی ها رقیبی جدی برای آن ها پیدا شود.

طراحی اپلیکیشن اندروید - طراحی اپلیکیشن ios

کشف، تحقیقات بازاری و فناوری طراحی اپلیکیشن

شما ممکن است در حال حاضر ایده­‌های خوبی برای طرحی اپلیکیشن کسب و کار خود داشته باشید و این نقطه­‌ی خوبی برای شروع است.

 اما پیش از آن که وارد مرحله­‌ی دیزاین و طراحی بشید ، اولین قدم شما باید تحقیقی عمیق در رابطه با مخاطبان مورد هدفتان و همچنین رقیبانتان باشد.

 شما باید پاسخی برای سوال ­های زیر داشته باشید:

چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ و بازاریابی خواهید کرد ؟

تعیین اهداف اپلیکیشن تلفن همراه

تعیین اهداف یک قدم حیاتی در ساخت اپلیکیشن موبایل است.
هنگامی که تعیین کردید اپلیکیشنتان چه اهداف مهم بازاری را پیش خواهد­برد ، باید مشخص کنید اپلیکیشن شما چگونه به آن­جا خواهد رسید.
در بسیاری از موارد مشخص کردن امکانات اپلیکیشن شما و همین­طور مزایا و برتری هایش تعادلی را میان بودجه­ شما و توانایی­­های آن برقرار می­کند.
با این حال ، وقتی نوبت به اولیت­‌ بندی می­رسد، تحقیقات نشان می­دهد که باید دیزاین اپلیکیشن بر جذب مشتری تأکید بیشتری داشته باشد تا خدمات اختصاصی.

در این مرحله، باید ایده­‌ی نسبتاً خوبی در رابطه با شکل و شمایل اپلیکیشن خود و امکاناتی که قرار است ارائه دهد داشته‌­باشید.

 شما همچنین باید دامنه‌­ی کار را توسعه داده باشید و در نظر گرفته‌­ باشید کدام قسمت از کار به صورت داخلی و کدام قسمت به صورت پیمانکاری انجام خواهد شد. 

حالا زمان طراحی و ترسیم اپلیکیشن و ساختن Storyboard است.

ابزارهای آنلاین بسیاری برای Wireframing اپلیکیشنتان وجود دارد ، هدف شما در این مرحله تهیه ­ی تصویری شفاف از چگونگی ایجاد و کارکرد ایده­ها و ویژگی­های پیشنهادی شما در یک برنامه ­ی کاربردی است. 

همچنین شما باید Storyboard  ویا Roadmap تهیه کنید تا ارتباط بین هر صفحه و حرکت کاربران در اپلیکیشن را نشان دهد. 

این سه نکته را در زمانی که اسکچ می­زنید در نظر بگیرید:

  • به دنبال فرصت­ هایی برای گنجاندن برند خود در اسکچ و اپلیکیشن باشید.
  • روی تجربه­ ی کاربر متمرکز شوید.
  • تفاوت استفاده­ ی مردم از اپلیکیشن و وبسایت را در نظر بگیرید.

ساختار اپلیکیشن

Wireframe ها و Storyboard های شما به عنوان راهنمایی برای ساختار­های Backend برای پشتیبانی از اپلیکشن مورد نیاز است.
به APIها ، نمودار داده­ها، سرورها، سرویس نوتیفیکیشن‌­ها فکر کنید.

در این مرحله، شما باید تمام تغییراتی که در wireframe در حین پروسه­‌ی Backend (ساختار اپلیکیشن ) ممکن است رخ دهد را خنثی کنید ؛ هنگامی که تیم شما بر روی Wireframe  و Storyboard توافق کردند، زمان آن است که یک نمونه­‌ی اولیه را تهیه کنید.

ساختن نمونه­‌ی اولیه قدم ضروری در پروسه­‌ی طراحی و ساخت اپلیکیشن است ، زیرا به شما این فرصت را می­دهد تا مفاهیم دیزاین و طراحی را ارزیابی کنید و ایرادهای اپلیکیشن خود را شناسایی کنید ؛
تعداد زیادی ابزار برای ساخت نمونه­‌ی اولیه به صورت آنلاین وجود دارد تا روند را ساده‌­تر کند.

ایده‌­ی خوبی است تا از کسانی که جزئی از تیم اپلیکیشن موبایل نیستند برای تست نمونه‌­ی اولیه استفاده کرد.
هنگامی که آن­ها سرگرم کار با اپلیکیشن هستند، از آن­ها بخواهید نظر صادقانه خود را در رابطه با استفاده ­ی آسان و عملکرد اپلیکیشن بدهند

 ( UI/UX را برای اصلاح هرگونه کاستی که در این مرحله مشخص شده­‌است ، تنظیم کنید.)

هدف شما نهایی کردن طراحی اپ  و ایجاد یک نمونه‌­ی اولیه‌­ ی قابل اعتماد است که شما را به سوی پروسه ساخت سوق دهد.

تعیین ساختار و الگوریتم برای طراحی اپلیکیشن

طراحی و ساخت اپلیکیشن

 

در واقع مراحل طراحی اپلیکیشن شامل تعدادی فرآیند است. 

اگر از یک پلتفرم طراحی اپلیکیشن یا  به اصطلاح mobile Baas provider  استفاده نمی­کنید ؛ توسعه دهنده‌­ی شما باید راهکارهایی برای ظرفیت، پایگاه داده­ها، API ها و سرور­های Backend (ساختار اپلیکیشن سرور) داشته ­باشد.

اگر در حال حاضر حساب کاربری در فروشگاه­های اپلیکیشن و یا همان  App Store ها را ندارید از الآن اقدام به ساختن آن کرده و پروسه های تبلیغاتی خود را از همان ابتدا برنامه ریزی کنید زیراکه این پروسه ها ممکن است بسیار زمان بر باشد .

 بهتر است دستورالعمل­‌های مارکت تبلیغاتی (تبلیغات گوگل پلی ، تبلیغات اپ استور) مورد نظرتان را مطالعه کنید تا اپلیکیشن شما در طی روند بررسی رد نشود.
(همچنین لازم به ذکر است که در این مرحله شما تنها نیستید و با توجه به تحریم های بین المللی ماناتاز در ساخت اکانت دولوپری در این دو مارکت به شما کمک رسانی لازم را خواهد داشت.)

در این مرحله ، طراح شما Skin اپلیکیشن شما و یا صفحات اصلی مورد استفاده در اپلیکیشن را طراحی خواهد کرد.
این رندرها با وضوح بالا بر روی wireframe نمایانگر آن چیزی است که کاربران شما از آن استفاده خواهند کرد. 

پس اطمینان حاصل کنید تمام ایده ­ها و بازخوردهایی که در مراحل قبلی از جمله در مرحله­‌ی تست و آزمایش جمع کرده‌­اید، در طرح شما گنجانده شود.
از این گذشته ، شما در حال ساخت اپلیکیشنی هستید که مشتریان و مخاطبانتان از آن استفاده خواهند کرد. بنابراین جزئیات UI/UX مهم است.

اپلیکیشن آنلاین

آزمایش دوباره

این زمان مهیجی در چرخه‌­ی ساخت  اپلیکیشن است.
بالاخره شما اپلیکیشن خود را با تمام گرافیک و متن­هایی که می­خواستید ساخته‌­اید ؛ حالا شما باید سختگیرانه ، بارها و بارها اپلیکیشن خود را آزمایش و تست کنید تا تمام ایرادهای آن مشخص و برطرف شوند
.

به طراحی و دیزاین اصلی خود بازگردید و تمام ویژگی­‌های آن را بررسی کنید ، فکر نکنید اگر موردی در مرحله­‌ی توسعه و طراحی کار می­کرده اکنون نیز حتما کار می­کند.

بهتر است دوباره کاربران را در حین آزمایش اپلیکیشن مشاهده کنید و آن­ها ممکن است سوالاتی داشته ­‌باشند که برای شما که از روز اول درگیر اپلیکیشن بوده‌­ا‌ید ، واضح نباشند.
ممکن است بخواهید از ابزارهای آنلاین UI/UX نیز استفاده کنید تا به شما بازخورد واقعی بدهد و اپلیکیشن را تجزیه و تحلیل کند ،  حتما برای سازگاری تصاویر، گرافیک و همچنین تجربه ­ی کاربران پلتفرم ها را ارزیابی کنید.

هنگامی که مطمئن شدید اپلیکیشن شما به درستی کار می­کند و از ظاهر و نمای داخلی و قابلیت‌­های آن راضی هستید، زمان آن رسیده است که مقدمات نهایی برای راه‌­اندازی اپلیکیشن تلفن همراه خود انجام دهید.

تست و امتحان کردن اپلیکیشن برای انتشار

آمادگی برای راه اندازی

مراحلی که برای طراحی اپلیکیشن خود طی کرده‌­اید، ممکن است بیشترین تاثیر را در موفقیت نهایی آن داشته باشد ،
و درگیرکردن دپارتمان بازاریابی در مراحل اولیه از جمله مهم­ترین موارد است. 

بازاریابی به شما در تحقیقات کمک می­کند ، که برای ASO (سئوی اپلیکیشن) بسیار ضروری است و هردو کلیدهای اصلی برای دیده­‌ شدن اپلیکیشن شما هستند.

تحقیقات در مورد بازار و کلمات کلیدی هنگامی که به دنبال ثبت اپلیکیشن خود در App Store ها هستید، شما را برای انتخاب عنوان برای اپلیکیشن راهنمایی می­کنند. 

همچنین در این مرحله بهتر است از اپلیکیشن خود  Screenshot های با کیفیتی تهیه کنید و یا حتی برای آن یک فیلم تبلیغاتی یا نسخه­‌ی آزمایشی (Demo) بسازید.

همچنین شما به یک وب‌سایت یا حداقل Landing page (صفحه‌­ی فرود) نیاز دارید تا اپلیکیشن شما را پشتیبانی و تبلیغ کند.
این موضوع، برای برندسازی و آگاهی و همینطور برای جست و جو از اهمیت ویژه­ای برخوردار است .
اجزای اصلی Landing page (صفحه­‌ی فرود) و یا وب‌سایت اپلیکیشن شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان و آیکون اپلیکیشن شما
  • نشان­ها و نام فروشگاه­‌هایی که اپلیکیشن شما قابل دانلود و بارگیری است
  • لینک رسانه­‌های اجتماعی
  • لیست آدرس پستی و یا اشتراک و یا لینک‌­های دانلود
  • Screenshot ها و ویدئوی تبلیغاتی
  • اطلاعات تماس و پشتیبانی
  • نظرات کاربران

تبلیغات :

حتما اپلیکیشن خود را بر روی وب‌سایت و در فضای مجازی تبلیغ کنید.

 اگر برای شرکت خود وبلاگ دارید، برای ایجاد علاقه با هر قدم پیشرفت در اپلیکیشن در وبلاگ خود بنویسید و آن را به ­روزرسانی کنید ؛ بسته به بازار و نوع اپلیکیشن شما، ممکن است بخواهید برای کمک به ارتقا برنامه‌­ی خود ار متخصصان استفاده کنید.

درحالی که تمام مراحل را برای تبلیغات اپلیکیشن خود طی می­کنید، فراموش نکنید که تجزیه و تحلیل اپلیکیشن در بهینه سازی
و افزایش جذابیت آن بسیار کمک می­کند Google Analytics نقطه‌­ی خوبی برای شروع است.

اکنون فرصت خوبی است تا فروشگاه­‌های دیگری را به جز Google Play  و App Store  اپل برای توزیع برنامه خود در نظر بگیرید، گزینه­‌ی دیگری که باید قبل از راه‌­اندازی در نظر بگیرید این است که برنامه‌­ی خود را به PreApps ارسال کنید که برنامه­‌نویسان را به استفاده­‌کنندگان اولیه متصل می­کند تا با بازخورد­های اولیه‌­ی آن­ها آشنا شوند.

انتشار اپلیکیشن

تاریخ انتشار رسمی شما باید نشان‌­ دهنده‌­ی اوج تلاش‌­های شما در زمینه‌­ی مارکتینگ تا به این­جا باشد.
وقت آن است که با نوشتن مطالب و  مقالات توسط روزنامه‌­نگاران و وبلاگ‌­نویسان سر و صدا ایجاد کنید و پیش از راه­‌اندازی به تمام کسانی که علاقه­‌ی خود را نشان داده‌­اند، اعلام کنید.

 انتشار اپلیکیشن خود را با ذکر آن در تمام رسانه‌­های اجتماعی تبلیغ کنید. ایده این است که با دانلودها و رتبه بندی­‌ها یک حرکت ایجاد کنیم.

پس از اولین پیروزی خود و انتشار اپلیکیشن نباید استراحت کنید. باید کاربران جدید خود را درگیر نگه ­دارید.
این زمان بسیار خوبی برای تا با استفاده از تبلیغات و پیشنهادهای ویژه کاری کنید تا کاربران از اپلیکیشن شما استفاده کنند. 

برای مشتریانی که از اپلیکیشن شما استفاده می­کنند، مشوق­‌هایی مانند تخفیف بر روی خدمات و یا محصول و یا دیگر خدمات رایگان را ارائه دهید ؛
به یاد داشته باشید که بازاریابی یک روند مداوم است و انتشار نسخه‌­ی نهایی برنامه تازه ابتدای کار است.

در نهایت یک کانال برای بازخورد داشته باشید و نسبت به نظرات و نگرانی­‌های کاربران پاسخگو باشید ؛
یک به روز رسانی به موقع و یا رفع یک مسئله باعث حفظ مشتریان شما می­شود؛
به تحلیل­‌های خود توجه کنید و KPI ها را دنبال کنید و برای اهداف خود موفقیت را تعیین کنید.

پس از آن که این مراحل را در چرخه‌­ی ساخت و طراحی اپلیکیشن کامل درک کردید،
بهتر می­توانید یک برنامه را با عملکرد و ویژگی­های مورد نیازتان تهیه کنید و با توجه به بودجه و جدول زمان­بندی آن را مدیریت کنید
.

تبلیغات

تبلیغات بخشی است که حداقل 50 درصد موفقیت اپلیکیشن شما وابسته به آن می باشد ،
به همین خاطر به هیچ وجه نباید این بخش را دست کم بگیرید زیراکه تمامی فروش و افزایش کاربران وابسته به این بخش است .

ما در برگه ی سفارش طراحی اپلیکیشن ، بهترین متدهای تبلیغاتی را برای اپلیکیشن شرح داده ایم و
همچنین در مقالات تبلیغات گوگل پلی ، تبلیغات اپ استور  و تبلیغات بازار استفاده از این متدهارا به صورت کامل آموزش داده ایم .

بازار کار طراحی اپلیکیشن

خلاصه
طراحی اپلیکیشن
نوع خدمات
طراحی اپلیکیشن
حوزه
کل کشور
توضیحات
طراحی اپلیکیشن برای سیستم عامل های اندروید و ios با پکیج های تبلیغاتی مورد نیاز در مارکت های ایرانی و خارجی